Economic

Bani din PNRR pentru sistemul de siguranță 2+1 pe Drumul Morții

CNAIR a finalizat ghidul tehnic pentru resistematizarea circulației pe drumurile naționale cu o bandă pe sens și acostament consolidat, un proiect care vizează DN 28 (Strunga-Târgu Frumos-Iași) și mai ales DN2-E85 (București-Bacău), cunoscut și ca „Drumul Morții”. Trecerea la sistemul suedez 2+1 este un proiect finanțat prin PNRR și se va derula în paralel cu Autostrada Moldovei A7 care va prelua mare parte din traficul de tranzit.

Ghidul Tehnic permite continuarea proiectului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița. Practic, pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind patru tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează. Măsura a fost insistent cerută în ultimii trei ani, după ce pe DN 2 s-au produs mai multe accidente frontale cu numeroase victime.

„Prezentul normativ stabileşte regulile şi condiţiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în sistem de circulaţie 2+1. Sistemul de circulaţie 2+1 a fost implementat sub forma unui proiect pilot pe DN 2 km 30+200 – 40+200 iar rezultatele în ceea ce priveşte eficienţa pentru creşterea siguranţei rutiere sunt încurajatoare. Sistemul de circulaţie 2+1, este reprezentat de secţiuni de drum cu circulaţie alternantă, a cărei bandă centrală este utilizată ca bandă de depăşire alternativă pentru fiecare direcție. Pentru sporirea gradului de siguranţă rutieră, administratorul drumului, poate implementa măsuri suplimentare de siguranţă a circulaţiei în cadrul sistemului de circulaţie alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutiere, atenuatori de impact, stâlpișori flexibili, iluminat etc.”, arată documentația publicată luna aceasta.

Din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021 nicio persoană nu și-a mai pierdut viața. Reconfigurarea drumului la modelul suedez 2+1 a dus, evident, și la reducerea vitezei, în zilele de vară, mai ales duminica după amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi. Între sensurile de mers sunt montate separatoare din plastic „popice”, suficient cât să împiedice pătrunderea voluntară pe contrasens. În iulie 2021, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă anunța continuarea proiectului 2+1, dar solicita și implicarea ministrului internelor, Lucian Bode, pentru reducerea accidentelor prin prezența poliției rutiere în teren.

DN2 este principala şosea care asigură legătura Capitalei cu judeţele din Moldova şi a devenit cel mai periculos drum din ţară. Fiind supra numit „Drumul Morţii”, aici sunt peste 500 de cruci, mai multe decât bornele kilometrice. Cel mai aglome­rat tronson este zona Mără­cineni, care este tranzitată de zeci de mii de vehicule, potrivit ultimului recensământ rutier.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker