Economic

Asociația Pro Infrastructură vrea obligatoriu separator de sens pentru modelul suedez 2+1

Asociația Pro Infrastructură (API) solicită Ministerului Transporturilor și CNAIR să prevadă ca separatorul de sens să fie element de siguranță obligatoriu în cadrul proiectului pentru introducerea „sistemului suedez 2+1″, sistem prin care drumurile cu acostament lărgit pot fi resistematizate la un model de circulație reversibil, cu două benzi clasice pe un sens și o bandă pe sensul opus. Solicitarea API vine în contextul proiectului de ordin al ministrului Transporturilor pentru introducerea normativului 2+1 pe șosele cu acostament lărgit precum „Drumul Morții” DN 2 București-Suceava, DN 28 Săbăoani-Iași sau DN 1 C Cluj–Dej.

Asociația Pro Infrastructură arată că normativul CNAIR nu include obligația montării separatoarelor de sens (parapete beton tip NewJersey, parapete pe role sau pe lanț), separarea sensurilor cu un element de protecție fiind singurul element constructiv care garantează nivelul maxim de siguranță pentru noua sistematizare: „Încă un cui în coșciugul sistemului 2+1 alternativ în România. În aceste zile dramatice, în care tineri în floarea vârstei sunt băgați în pământ pe marginea drumurilor naționale de către alți tineri băuți, drogați și inconștienți aflați la volan, în care stații GPL ilegale explodează și aruncă în aer puroiul infect care tronează în toate instituțiile statului, <responsabilii> din Ministerul Transporturilor și din CNAIR se pregătesc, voit sau nu, să mai bată un cui în coșciugul deja bine ferecat al sistemului 2+1 alternativ în România. Concret, MTI și CNAIR derulează procedura de adoptare a unui nou normativ, AND 617-2023, care va reglementa circulația pe drumurile cu platforme (lățime) de 12-14 metri în profil 2+1 alternativ. Asociația Pro Infrastructură a cerut obsesiv, încă din 2016, ca această soluție să fie de urgență implementată pe drumurile morții DN2/E85 (Afumați-Săbăoani), DN1C (Cluj-Napoca-Dej) și DN28 (Săbăoani-Iași). Așadar, la prima vedere, este în sfârșit o veste excelentă pe care o salutăm! Dar diavolul este în detalii. Nu doar că unele prevederi tehnice ale noului normativ sunt greșite, dar unele sunt parcă scrise acolo ca să pună definitiv cruce acestei soluții salvatoare. Într-un efort de a salva vieți, am trimis oficialilor din minister un document cu observațiile și recomandările noastre al cărui conținut îl găsiți atașat la acest comunicat pe care vă rugăm să îl citiți pentru a înțelege beneficiile profilului 2+1 alternativ și cum riscăm să-l îngroape autoritățile. În esență, cea mai mare problemă este lipsa obligativității instalării parapetului de separație de sens dublată de obligativitatea creării unui acostament lărgit de 2,5 m (!!!) dacă administratorul drumului dorește parapet de separație de sens. Cele două prevederi, prima cel puțin inoportună și a doua inutilă și aberantă, pot omorî definitiv ideea implementării profilului 2+1 alternativ în România.

Am explicat pe larg în document de ce parapetul este SINGURUL element constructiv care garantează că sistemul 2+1 alternativ își atinge nivelul maxim de siguranță posibil care, din experiența demonstrată a altor țări fruntașe la capitolul siguranță rutieră, este similar cu al autostrăzilor, având aproximativ de 5 ori mai puține victime decedate pe kilometru parcurs față de drumurile 1+1 cu trafic ridicat.

Pe sectorul de test, DN2 Sinești-Movilița, au fost doar două accidente mortale după transformarea în 2+1 alternativ: unul cu pătrundere involuntară pe contrasens și celălalt o manevră de triplare peste linia dublă continuă făcută de un șofer inconștient. Parapetul de separație de sens ar fi atenuat mult gravitatea primului accident, iar pe cel de-al doilea l-ar fi eliminat complet!”.

Pe DN 2, principala şosea care asigură legătura Capitalei cu judeţele din Moldova şi cel mai periculos drum din ţară, sunt peste 500 de cruci, mai multe decât toate bornele kilometrice. Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, spunea că a reușit includerea Autostrăzii Moldovei în PNRR tocmai arătând Comisiei Europene „crucile de pe DN 2” și a cerut sprijin la MAI pentru continuarea proiectului.

Pe DN 2–E 85 sunt trei tipuri de sistematizare rutieră: acostament lărgit, folosit ca bandă de circulaţie, sistemul pilot 2+1 alternativ şi două benzi clasice 2X2, iar valorile de circulaţie sunt la nivel de autostradă, printre cele mai aglomerate tronsoane fiind zona Mărăcineni în judeţul Buzău, tranzitată de zeci de mii de vehicule, potrivit ultimului recensământ rutier.

Un comentariu

  1. Solutia este una singura : sa se extinda E85 la doua benzi pe sens, cu parapet de separatie, asa cum este acum zona Mărăcineni din judeţul Buzău
    Ce este ala sistem 2+1 alternativ ? un mare fas ! Se vor forma nesfarsite siruri de masini , exact ca pe Valea Prahovei
    Dar cui ii pasa ca vom sta ca oile incolonati, sperand sa parcurgem 100 Km in 5 ore ?

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker