Economic

Asociația Pro Infrastructura, atac dur la adresa UMB

„Prea puțină marmeladă la atâta pâine”

„UMB, prea puțină marmeladă la atâta pâine”, susține Asociația Pro Infrastructura (API), care avertizează că antreprenorul român s-a întins pe prea multe șantiere și nu mai poate ține ritmul, astfel încât există pericolul să iasă din termenele asumate, în special pe șantierele-critice de pe PNRR unde se pot pierde importante fonduri europene nerambursabile.

„UMB este întins ca marmelada pe prea multe felii de pâine, 10 la număr doar pe Autostrada A7. Așa că a intrat în <Clubul 2 la sută pe lună> alături de repetenții clasei, fapt evidențiat fără echivoc chiar de cifrele oficiale date de CNAIR, confirmând cele mai rele temeri ale noastre din 2022”, susține Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează implementarea marilor proiecte de infrastructură, mai ales cele pe rutier.

Asociația face și recensământul progreselor înregistrate pe loturile cheie unde lucrează UMB, citând cifrele oficiale publicate de CNAIR. Astfel, conform API, progresele înregistrate de constructorul băcăuan sunt minime: „Pe cele 5 loturi ale A7 de la nord de Focsani, între Domnești și Pașcani, adică pe 137,7 km (54 la sută) din totalul de 255,7 km contractați de UMB dintre Buzău și Pașcani, avansul fizic oficial raportat de CNAIR în noiembrie este cuprins între 1 la sută și 3 la sută. Adică aproape nimic, la 6-7 luni de la emiterea ordinelor de începere lucrări în mai 2023. Iar termenul de execuție este de 30 luni la fiecare. Ați spune că se concentrează pe restul de 46 la sută unde stau mai bine. Nu, nu stau. Focșani-Domnești este la 15 la sută după 7-8 luni de la emiterea ordinului de începere (OIL), deci 2 la sută pe lună, tot 30 luni execuție. Loturile 2 și 3 din Buzău-Focșani sunt la 23 la sută, respectiv 25 la sută după 9-10 luni de la OIL, adică 2,5 la sută lunar. Aici este chiar mai sever contractul: 26 de luni execuție directă!

Același ritm jalnic avem și pe loturile 1 și 4 din Buzău-Focșani care sunt la 23 la sută, respectiv 27 la sută după 11-12 luni de la OIL, deci vreo 2,2 la sută avans fizic lunar, în medie. Acestea două sunt singurele tronsoane din cele 10 ale UMB de pe A7 care au termen de finalizare în 2024, mai precis în august. În condițiile date, imposibil de respectat (…) Dacă aceste cifre de <progres> fizic erau făcute de orice alt antreprenor, îi vedeam la televizor pe ministrul Grindeanu și pe șeful CNAIR Pistol fluturând amenințător rezilierea contractelor. Dar statul este doar pentru unii mumă, pentru ceilalți e ciumă”, spune Pro Infrastructura.

„UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte”

Asociația amintește că a făcut această predicție încă din 2022 – că UMB nu va putea duce în paralel atât de multe șantiere, și spune că realitatea arată acum că „UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte: pe 54 la sută din A7 nu face mai nimic, iar pe restul de 46 la sută gâfâie. Ba chiar putem spune că am fost optimiști fiindcă și alte șantiere suferă! Pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului nu mai au mobilizarea din trecut. Și mai ales Tronsonul 4 DEx12 Craiova-Pitești este foarte întârziat”.

Pro infrastructura recunoaște însă că antreprenorul băcăuan trage tare acum „să închidă cât mai repede din șantiere”, dând ca exemple A0 Nord lotul 2 și DEx12 Slatina-Colonești, dar susține că forța considerabilă a UMB „este clar împrăștiată” pe mult prea multe fronturi.

„UMB este, de departe, cel mai puternic și mai muncitor antreprenor din infrastructura rutieră din țara noastră. Dar ar fi bine să recunoască spășit că, din ambiția stupidă de a face TOATĂ autostrada care-i trece prin fața sediului, s-a întins peste dublul capacității reale”, spune Pro Infrastructura.

„UMB are în tolbă 80 la sută din autostrăzile finanțate prin PNRR, adică 341 km din totalul de aproape 430 km din program pe A8, A7, A3 și A1. Și riscă să iasă din termenele contractuale, să pună România în poziția ratării țintelor (și banilor) din PNRR, să-și păteze reputația greu construită în toți anii ăștia și, cel mai grav, să treacă peste limitele roșii auto-impuse și să-și omoare, la propriu, muncitorii”, mai notează Pro Infrastructura.

Ciolacu: În viitorii 5 – 7 ani, trebuie să finalizăm încă 1.000 de kilometri de autostradă şi drum expres

Premierul Marcel Ciolacu a afirmat, luni, că, până la sfârşitul anului viitor, există „o perspectivă clară” să fie construiţi încă 250 de kilometri de autostradă şi drum expres, iar în următorii cinci-şapte ani alţi 1.000 de kilometri.

„Creşterea economică a României pe primul trimestru, mică cât a fost: 0,1 la sută, a fost pe investiţii. Şi avem investiţii în transporturi, unde trebuie să recunoaştem că s-au deblocat marile şantiere în ultima perioadă, în ultimii doi ani de zile, şi s-a intrat într-un ritm, avem în sfârşit prima mie de kilometri şi până la sfârşitul anului viitor există o perspectivă clară de încă 250 de kilometri, asta vorbim numai de rutier. În viitorii 5 – 7 ani, categoric, trebuie să finalizăm încă 1.000 de kilometri”, a declarat Marcel Ciolacu, la conferinţa de lansare a proiectului „RO 3.0. Viziunea Viitorului”, potrivit Agerpres.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker