Economic

Aproximativ 1,16 milioane de euro pentru lucrări de întreținere. Calea ferată Buzău-Făurei, modernizată sau reabilitată?

Reprezentanții Ministerului Transporturilor afirmă că alocările pre­văzute prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru activități de întreținere (reînnoire) la calea ferată sunt în valoare de aproximativ 1,16 milioane de euro, iar din fonduri naționale  s-a alocat suma de 74,8 mili­oane de euro, sumă necesară doar pentru acele tronsoane de cale ferată pentru care nu sunt prevăzute lucrări din bani europeni.

Alin Șerbănescu, purtă­torul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, susține, într-un comunicat de presă, că modernizarea nu este similară cu lucrările de întreținere.

,,Ceea ce susține fostul ministru al Transporturilor și Infrastructurii (Cătălin Drulă – USR, n.r.) că a făcut cu 12 milioane de euro pe tronsonul Buzău – Făurei reprezintă lucrări de întreținere (înlocuire la rând, în termeni tehnici), pentru un singur fir de circulație. Adică a schimbat șine, traverse, buloane și a înlocuit piatra din terasament. Aceste lucrări au rolul de a aduce respectivul tronson feroviar la parametrii constructivi inițiali. Adică la posibilitatea ca trenurile să circule cu o viteză maximă de 120 km/h’’, a transmis acesta.

În comunicatul de presă se mai arată că moder­nizarea reprezintă o schimbare a structurii în sine și permite deplasarea tre­nurilor cu viteze maxime de 160 km/h. ,,Lucrările de modernizare prevăd introducerea ERTMS pe tronsonul modernizat. ERTMS/ ETCS este un sistem european unic de semnalizare și control al vitezei care asigură interoperabilitatea sistemelor feroviare naționale, reducând costurile de achiziție și întreținere a sistemelor de semnalizare, precum și creșterea vitezei trenurilor, a capacității infrastructurii. Și nivelul de siguranță în transportul feroviar este condiție la modernizarea pe fonduri europene. La care se adaugă asigurarea unor lungimi pentru linii în stații de minim 740 metri, construcția de peroane noi, înalte și pasaje de acces la acestea, schimbarea stâlpilor, a catenarei și a sistemului de energoalimen­tare, semnalizare nouă și înlocuirea substratului căii ferate, adică a fundației’’,  se mai precizează în comunicat.

Tronsoanele Buzău-Făurei și Făurei-Fetești sunt planificate pentru modernizare sau reînnoire în funcție de ce se stabilește prin Studiile de Fezabilitate. De asemenea, Alin Șerbănescu a mai adăugat că suma necesară pentru întreținerea căilor ferate este de aproximativ 1,20 miliarde de euro, adică aproximativ 6 miliarde lei.

Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor, preciza, într-o postare pe pagina de Facebook că a lăsat totul pregătit la Ministerul Transporturilor pentru lucrările de reînnoire la CFR. Mai mult, acesta a adăugat că bugetul din care vor fi efectuate lucrările este important și că se pot obține bani și prin PNRR. „Lucrările de reînnoire și sectoarele pe care se vor face, spre exemplu, Buzău – Făurei firul I sau Ciocănești – Titu (partea din legătura București-Pitești și București-Târgoviște), care se fac de CFR în regie proprie (capacitate mică de lucru) și care vor fi externalizate și procedurile de achiziție publică lansate, trebuie eșalonate . Dar, până atunci, bugetul! Finanțarea pentru reînnoire. Am prins bani și în PNRR – ar putea să suplimenteze de acolo, dacă ar avea oamenii care să se ocupe și să organizeze lucrările pe 2022 și cererile de finanțare”, a scris Drulă pe Facebook.

De cealaltă parte, Sorin Grindeanu susține că dacă România nu va găsi rapid soluții pentru tarifele mari ale energiei și gazului, va intra într-un ,,carusel” și va fi foarte greu să iasă. Actualul ministru al Transporturilor a menționat că numai pentru CFR factura la electricitate estimată pentru acest an va fi de peste trei ori mai mare comparativ cu anul trecut. „Până acum un an și ceva aveam niște prețuri decente și normale la energie și n-am auzit de vreun distribuitor care să intre în faliment”, spune Grindeanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare