Actualitate

Aeroportul de la Boboc, între vis și realitate

Au existat diverse speculații de-a lungul anilor cu privire la posibilitatea înființării unui aeroport la Buzău, dar discuțiile nu au avansat mai departe de acest stadiu. În urmă cu doi ani, Primăria municipiului Buzău lansa în dezbatere șapte proiecte majore de dezvoltare, printre care și acela al construirii unui terminal civil pe aeroportul militar de la Boboc, o idee vehiculată de ceva timp, dar care a rămas la stadiul de intenție. Primarul Constantin Toma punea accent pe acest plan încă din timpul campaniei electorale din 2016, iar ideea și-a găsit mulți susținători atât printre oamenii de rând, cât și printre investitori.

„Există foarte multe soli­citări din partea unor firme și oameni de afaceri din întreg sud-estul țării, precum și din Moldova, am obținut deja avizul din partea MApN, un terminal pentru marfă și călători ar ajuta pentru dezvoltarea economică a acestei regiuni, dar și a Moldovei de sud”, declara edilul în urmă cu doi ani. Planul era susținut și de Marcel Ciolacu, actualul preșe­­dinte al Camerei Deputaților, care vedea, de asemenea, necesitatea construirii unui aeroport în această zonă a țării. „Începem demersurile pentru un aeroport civil, lângă aeroportul militar, întâi de marfă cargo. O să vorbim și cu doamna premier (Viorica Dăncilă, n.r), și cu ministrul Apărării. Erau începute anumite discuții și o să le continuăm”, declara acesta în 2019.

În luna august a acestui an, primarul Constantin Toma readucea în discuție necesitatea construirii unui aeroport în această zonă, atât pentru călători, cât și pentru investitori, care ar fi mai ușor de convins să deschidă afaceri în zone cu infrastructură dezvoltată. Și călătorii ar beneficia de pe urma acestui aeroport, iar cel nou ar ușura traficul de pe aeroportul Otopeni, cel mai mare din țară. „Unul din punctele importante este de a avea un aeroport viabil la Boboc. Avem baza aeriană de la Boboc cu o mulțime de specialiști, ce ne-ar putea fi de folos pentru a înființa aici un terminal de călători și de mărfuri. Un investitor e atras atât de autostradă, cât și de accesul la un aeroport prin care să își transporte marfa și să poată călători cât mai ușor. În regiunea de sud-est sunt peste 3 milioane de oameni care nu au acces direct la un aeroport. Cel mai apropiat aeroport de Buzău este Otopeniul, care este super aglomerat, iar când este ceață pe Otopeni se aterizează ori la Sibiu, ori la Kogălniceanu. Pentru dezvoltarea sustenabilă  a unui oraș este obligatorie înființarea a unui aeroport civil pentru călători și marfă”, spunea Constantin Toma.

Visul ar putea deveni realitate destul de ușor, dat fiind că aeroportul Școlii de Aviație de la Boboc a fost modernizat în 2007 și dispune de specialiști și echipamente performante, după cum constata primarul: „Au piste, au turn de control de ultimă gene­rație și specialiști de înaltă clasă care ne pot ajuta în înființarea și funcționarea acestui obiectiv extrem de important”.

Constantin Toma a promis că va demara acțiunile pentru înființare și este încrezător că factorii decizionali au înțeles importanța unui asemenea proiect pentru dezvoltarea nu numai a Buzăului, ci a întregii zone sud-estice. „Cred și am speranțe că vom  realiza acest obiectiv pentru că factorii de decizie, inclusiv cei de la putere, cu care am discutat, sunt pentru un asemenea proiect și (…) voi acționa pentru a-l înființa”, a mai spus primarul municipiului Buzău.

Deocamdată, lucrurile nu au avansat și nu se cunosc detalii cu privire la finanțare sau timpul necesar pentru un asemenea proiect. Așa cum spunea și sculptorul român Constantin Brân­cuși, „lucrurile nu sunt greu de făcut, e greu să te pui în starea de a le face”, mai ales când decizia depinde de o multitudine de oameni, ale căror intenții sunt din cele mai felurite.

Școala de Aviație de la Boboc a luat ființă la 1 aprilie 1912, desfășurându-și activitatea de peste un secol. Aerodromul folosit astăzi de piloții militari funcționează pe terenuri preluate din moșia lui Alexandru Marghiloman, pentru folosul aeronauticii, în 1940. Ca urmare a procesului de transformare și redimensionare din cadrul Forțelor Aeriene, în 2003, Școala de Aplicație pentru Aviație își schimbă denumirea în Școala de Aplicație pentru Forțele Aeriene și reunește cele trei categorii de arme specifice Forțelor Aeriene: aviație, artilerie antiaeriană și rachete sol–aer și radiolocație. În 2007, au fost finalizate două proiecte importante, de modernizare a infrastructurii pistei de decolare și de punere în funcțiune a simulatorului de zbor al avionului IAR – 99 ȘOIM. În 2008, Școala de Aplicație pentru Forțele Aeriene s-a reorganizat, înființându-se Centrul de Instruire pentru Forțele Aeriene, structură responsabilă de procesul de învățare și instrucție în școală. În 2015, cu ocazia împlinirii a 95 de ani de la înființare, Drapelul de luptă al școlii a fost decorat cu Ordinul Virtutea Aeronautică în grad de ofițer cu însemn pentru militari. În 2017, școala a fost evaluată extern de către o comisie a Agenției Ro­mâne de Asigurare a Calității Învățământului Preuniversitar și a fost reacreditată pe o perioadă de încă cinci ani, obținând calificativul „foarte bine” la toți indicatorii.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker