Actualitate

Abandonul școlar în vremea pandemiei, în scădere la Buzău

Pandemia naște tot felul de probleme noi și le accentuează pe cele vechi, printre care și abandonul școlar. Cifrele în creștere de la an la an duc la presupunerea că și anul acesta se vor înregistra noi recorduri în privința copiilor care renunță la școală, lucru care îl îngrijorează pe ministrul Educației, Sorin Câmpeanu. „Îmi este efectiv teamă de momentul în care vom avea cifrele pe abandon școlar după această perioadă de criză sanitară. Dacă (în 2020, n.r.) era unu din patru, ne putem imagina cam unde suntem. Și atunci, programul național de abandon școlar, care este primul lucru care se face cu adevărat palpabil în România Educată, presupune 543 de mi- lioane de euro pentru finanțarea a 2.500 de școli, cele mai vulnerabile din perspectiva abandonului școlar și care presupun granturi de până la 200.000 de euro într-o școală (…) ceea ce înseamnă o finanțare de circa 2.000 de euro per elev”, a declarat ministrul pentru B1TV. Acesta a mai susținut și că aceste fonduri pot asigura nu doar ore remediale, ci există posibilitatea unui al șaptelea tip de bursă sau asigurarea de cheltuieli cu diverse dotări ori, chiar, susținerea financiară pentru tabere sau excursii pentru copiii care nu au posibilități.

În 2020, unul din patru copii din mediul rural a abandonat studiile, aceasta însemnând o rată de 23 la sută. 35.300 de elevi din ciclurile primar și gimnazial au abandonat școala în anul școlar 2018-2019, potrivit raportului pentru anul 2020. Cu un an înainte, numărul elevilor care au abandonat era de 28.000, la fel și cu un an înaintea acestuia. „Pe ansamblul învă­țământului primar și gimnazial, rata abandonului școlar (indicator calculat pe baza metodei <intrare-ieșire>) în anul 2018/2019 a fost de 2,1 la sută (procent ce reprezintă 35,3 de mii de elevi). În comparație cu anul anterior, valoarea indicatorului este în creș­tere”, se arăta într-un raport al Ministerului Educației din 2020.

Același raport lua în calcul și abandonul pe sexe, din care a reieșit că 2,3 la sută dintre băieți și 2 la sută dintre fete renunță la școală mai devreme. Me­diul rural conduce statisticile, cu 2,6 la sută dintre copii, în timp ce mediul urban înregistrează 1,8 la sută dintre cazuri.

Nici prea-prea, nici foarte-foarte

Regiunea Centru, formată din județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu, era fruntașă în clasamentul națio­nal din anii trecuți, cu o rată a abandonului de 3,7 la sută în mediul urban și 5,2 la sută în mediul rural.

La polul opus, cea mai redusă rată a abandonului școlar o înregistra regiunea Sud-Muntenia, alcătuită din județele Argeș, Prahova, Dâmbovița, Teleorman, Giurgiu, Ialomița și Călărași. Aici, în ultimii cinci ani a avut loc o reducere semnificativă a abandonului școlar, mai ales în mediul rural, unde în 2017 fusese atinsă valoarea de doar 0,7 la sută. În 2018 a avut loc o creștere până la 1,6 la sută, dar chiar și așa, aceasta rămâne cea mai redusă valoare a acestui indicator la nivelul întregii țări.

Regiunea cu cel mai mare număr de elevi înregistrați în sistemul de învățământ este București-Ilfov. Aici rata de abandon școlar este relativ mică – 2 la sută în urban și 2,2 la sută în rural – și se remarcă o stabilitate a acestui indicator în mediul rural, precum și o reducere la jumătate față de 2016 în mediul urban, conform datelor furnizate de edupedu.ro.

Pentru regiunea Sud-Est, care cuprinde județele Buzău, Brăila, Constanța, Galați, Tulcea și Vrancea, rata de abandon școlar era în scădere, fiind la 2,8 la sută în 2018. Cu toate acestea, Buzăul mai bifa un clasament în anii trecuți, întocmit de Asociația Human Catalys, care arăta că în școlile în care nu se intervine cu măsuri remediale, se agravează problema abandonului școlar. De exemplu, în Școala Gimnazială nr. 1 comuna Râmnicelu, în 2015–2016 abandonul școlar era de 20,4 la sută, iar în anul 2018-2019 a fost mai mult de cât dublu (45,6 la sută). Printre soluțiile propuse de Asociația Human Catalyst, se numărau alocările diferențiate, în mod proporțional cu nivelul dezavantajului, programe de mentorat pentru profesori, vizite frec­vente ale autorităților centrale în școli și la lecții, cu scop de observare a realităților concrete sau intrevenții focalizate în șco­lile cu probleme.

În anul școlar trecut (2020-2021), rata abandonului școlar în județ a fost de 1,06 la sută. Au abandonat școala aproape 1.100 de elevi din ciclurile primar, gimnazial, liceal și profesional, dar și 48 de elevi s-au reintegrat în sistemul de învățământ.

Articole similare