Economic

A7: Directorul Pro Infrastructură, sfaturi pentru UMB

Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, Ionuț Ciurea, a oferit un interviu pentru gândul.ro, în care a vorbit despre situația actuală de pe Autostrada Moldovei, cu atenție sporită pe primele două loturi de la Ploiești la Buzău, dar a subliniat și efortul făcut de UMB pentru a termina cei 255 de kilometri la timp.

Cu întârzieri și extinderile perioadelor contractuale aferente, primii kilometri din A7 ar trebui dați în folosință la finalul anului viitor, iar primele loturi care ar trebui să fie gata sunt cele de la Ploiești la Mizil, acolo unde lucrează Pizzarotti, și lotul 2, unde lucrează asocierea Coni-Trace. „Știm, sunt probleme cu gropile de umplutură care au pământ, care nu poate să fie pus pe autostradă pentru că nu ține. Nu putem să punem ca umplutură pe autostradă orice fel de pământ. Chiar dacă o tratăm cu diverse lucruri, nu ține, trebuie să aibă anumite caracteristici, de capacitate portantă, fisurare, granulometrie, o nebunie întreagă, chiar trebuie să mergi la facultate să faci drumuri, nu e așa o bagatelă”, a explicat Ionuț Ciurea.

Siturile arheologice împiedică și ele lucrurile. „Avem în continuare așa-zise blocaje, depinde cum privești, cu siturile arheologice. Da, avem o țară cu multă istorie, când facem drumuri mai peste tot, mai ales în zona asta, mai peste tot găsim tot felul de oale și ulcele. Trebuie să le scoatem de acolo și să le ducem la muzeu. Bineînțeles, trebuie să tratăm istoria cu respect și cu mândrie, până la urmă. Este un motiv de mândrie pentru noi (…) poate să blocheze o parte din autostradă, o parte din lucrări, dar nu tot tronsonul. Că ai două, trei, cinci, șapte, zece, cincisprezece situri arheologice, dar nu-ți blochează 21 de kilometri pe lotul 1 și 28 de kilometri pe lotul 2 din Ploiești – Buzău”, a mai spus Ionuț Ciurea.

 Pizzarotti a mai primit cinci luni

Gropile de umplutură și siturile arheologice au dus deja la o extindere a perioadei contractuale de cinci luni, iar acest lucru, cel mai probabil se va întâmpla și pe lotul 2 al aceluiași tronson.

„2024 este termenul contractual pentru aceste două loturi, aprilie 2024. Pe lotul 1, deja a fost acceptată o extensie de timp de cinci luni și, probabil, o să fie o situație similară și pe lotul 2. Termenele de finalizare actualizate vor fi septembrie anul viitor. Noi nu spunem septembrie, spunem decembrie, deși cu morții de pe DN 2 și de pe DN 1B, Dumnezeu să ne ierte…. Asta înseamnă, de acum încolo, 20 de luni, atât este termenul contractual de execuție”, a mai spus Ionuț Ciurea.

Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură susține că șanse mai mari sunt să se circule pe lotul 1, iar constructorii bulgari de pe lotul 2, aflați la prima experiență în România, ar trebui să se mobilizeze mult mai bine.

Sărind peste lotul 3, care încă nu are un contract semnat, ajungem la celălalt tronson, Buzău-Focșani, unde dăm și de alt constructor, care până acum nu a pus probleme de niciun fel, ba din contră, la trei luni de la intrarea în teren am văzut și primii kilometri de asfalt. Despre UMB, Ionuț Ciurea susține că ar trebui să nu se grăbească să toarne asfalt atât de repede, ci ar fi mai bine să lase terasamentele să se așeze puțin ca mai apoi să nu aibă surprize.

„Și terasamentele astea trebuie lăsate un pic să se așeze, că după aia dacă… Eu știu că este și ambiția foarte… Și asta e bine, e bine că antreprenoru român are ambiția asta nebună să facă de la Buzău 255 de kilometri… să-i facă și repede și o să-i facă și bine. Și dacă vrea să-i facă și bine, mai ales că dă garanție zece ani, să lase terasamentele alea… e mișto, după trei luni am pus asfalt, dar lăsat un pic să se așeze. Trebuie găsit un echilibru între viteza de execuție și calitate”, a mai spus Ionuț Ciurea. Loturile 1 și 4 dintre Buzău și Focșani au termene de execuție anul viitor.

UMB a intrat în forță și pe lotul 1 (Săucești – Trifești) din Autostrada A7 Bacău – Pașcani. Durata de execuție a contractului este de 30 de luni, iar perioada de garanție a lucrărilor este de zece ani. Finanțarea acestor obiective este asigurată prin PNRR. Lungimea acestui lot este de 30,3 km. Autostrada Moldovei (A7) este finanțată cu bani din PNRR, iar posibilitatea depășirii termenelor este exclusă. 2025 este termenul limită la care loturile care au constructori desemnați trebuie să fie date în circulație.

UMB, peste 2 miliarde de lei în 2022

Spedition UMB este doar una dintre cele trei firme de construcţii ale lui Umbrărescu, dar este singura ale cărei rezultate financiare aferente anului 2022 au fost făcute publice, fiind, totodată, şi cea mai mare ca business. Tot Dorinel Umbrărescu mai deţine firmele Tehnostrade şi Sa&Pe Construct, de asemenea implicate în construcţia autostrăzii A7. De altfel, cele trei firme lucrează de regulă în consorţiu, ceea ce ar explica şi numărul extrem de mic de angajaţi raportat pe firma Spedition UMB. Spre comparaţie, Tehnostrade avea în 2021 un număr de 2.259 de angajaţi, iar Sa&Pe Construct – 1.145.

Spedition UMB, cea mai mare companie de construcţii din România după rezultatele din 2021, şi-a majorat spectaculos cifra de afaceri în 2022, ajungând la 2,1 miliarde lei, după o creştere de 61 la sută faţă de anul precedent, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe. Profitul a crescut de peste patru ori, până la 137,8 milioane lei, însă numărul de angajaţi este în continuare redus, sub 50.

UMB derulează contracte de aproximativ 9 miliarde de lei cu Ministerul Transporturilor, potrivit datelor pe care le-a centralizat Economedia. Sunt 12 contracte cu o valoare cuprinsă între 1,8 miliarde lei (Autostrada cu Tuneluri Lugoj – Deva) și aproximativ 180 de milioane lei, podul peste Siret de la Cosmești.

Primele trei contracte ca valoare sunt: Autostrada Margina – Holdea (1,8 miliarde lei), Autostrada Transilvania Mihăești – Zimbor (1,6 miliarde lei după suplimentarea contractului cu rezerva de implementare) și lotul 2 al Autostrăzii București Nord cu 830 milioane lei. Contractele ar putea depăși semnificativ această valoare (9 miliarde lei) pe măsură ce CNAIR ajustează costurile (medie de 23 la sută) sau aprobă alocarea rezervei de implementare care variază în funcție de contract.

Recent, familia Umbrărescu a primit aprobare pentru ajutor de stat prin schema pentru industria prelucrătoare, pentru compania Eco Wind Power SRL, care se ocupă cu productia de energie electrică. Înregistrată în 2007, compania avea în 2021 o cifră de afaceri de 370.834 lei, un profit net de 141.600 de lei și niciun angajat.

Potrivit datelor Termene, întreaga familie Umbrărescu, supranumit „regele asfaltului”, este implicată în acest business. Acționarul majoritar este Mirela Umbrărescu, Dorin Umbrărescu fiind acționar minoritar. Sunt implicați în Eco Wind Power și fii lor, Alexandru și Răzvan Umbrărescu.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker