Economic

FOTO / VIDEO | „Valea plângerii“ de pe A7

Tronsonul Ploiești-Buzău, numai bun pentru selfie în lanurile de rapiță

Tronsonul Ploiești-Buzău din Autostrada Moldovei este singurul care arată deplorabil și tot aici sunt înregistrate cele mai mici progrese în teren, chiar dacă loturile 1 și 2 au fost primele pe care am văzut utilajele lucrând, în vara anului trecut.  Cu toate acestea, din august, de când au intrat în teren utilajele, și până în prezent nu se vede mare lucru nici pe lotul 1, de la Dumbrava la Mizil, nici pe lotul 2, de la Mizil la Pietroasele.

Cu două loturi unde sunt întârzieri mari și unul unde încă nu avem desemnat un constructor, tronsonul Ploiești-Buzău a ajuns „oaia neagră” din A7. Asociația Pro Infrastructură a publicat imagini filmate din dronă cu șantierul de pe A7, menționând că totul arată deplorabil, iar stadiul lucrărilor abia dacă atinge 15 la sută.

„Într-adevăr, antreprenorii sunt blocați de probleme diverse, de la gropile de împrumut cu materiale care nu pot fi folosite, la siturile arheologice încă deschise și până la bâlbele și greșelile din proiectul tehnic livrat de Consitrans. Peste toate este presărată din belșug lentoarea proverbială a oficialilor CNAIR în a-și asuma
orice fel de răspundere tehnică ori birocratică. Dar dincolo de scuze, lotul arată deplorabil și din cauza celor doi constructori care nu reușesc să pună în teren nici măcar frontul de lucru pe care îl au la dispoziție. Mai aveam puțin și luam niște lopeți să dăm o mână de ajutor!”,
relatează Pro Infrastructură.

La terasamente, zero barat

Așa cum am mai menționat, pe lotul 2, acolo unde lucrează asocierea româno-bulgară, îngrijorarea se îndreaptă către bulgarii de la Trace, care au și cel mai mult teren în lucru, respectiv 19 kilometri, de la Spătaru (capătul dinspre Buzău) și până în apropiere de DJ 102H, unde cu greu zărești câte un muncitor.

Acest lucru este susținut și de către reprezentanții Asociației Pro Infrastructură: „Cel mai mult ne îngrijorează bulgarii de la Trace. Ei au aproximativ 19 kilometri, între Spătaru (capătul dinspre Buzău) și până în apropiere de DJ102H, și cu greu am văzut câțiva muncitori meșterind la niște structuri. La terasamente: zero barat. Ceilalți aproximativ 9 km, de la organizarea lor de șantier și până la nodul Mizil, sunt făcuți de românii de la Coni. Cu chiu cu vai au reușit să aștearnă ceva umpluturi și mai mișcă un pic pe câteva structuri, dar progresul din ultimele două luni este aproape insesizabil, după ce în 2022 începuseră binișor. Per total, stadiul fizic pe cei 28,35 kilometri abia dacă atinge 15 la sută. Contractul a fost semnat în 07.06.2022 și are ordin de începere emis în 11.08.2022 cu termen de finalizare aprilie 2024 (direct execuție, 20 de luni). Este cert că iese din discuție deschiderea în primăvara anului viitor. Solicităm antreprenorilor și responsabililor CNAIR să rezolve în următoarele două luni toate problemele amintite mai sus ca să avem o șansă la inaugurare în decembrie 2024. Le reamintim tuturor celor implicați că traficul este infernal pe DN2 și DN1B, cele două drumuri ale crucilor care leagă Buzăul de București, respectiv de Ploiești”, se arată în mesajul postat pe pagina de socializare a Asociației. Din cauza problemelor din șantier, reprezentanții Pro Infrastructură au botezat lotul 2 al Autostrăzii Ploiești-Buzău „Valea Plângerii”.

Între timp, de la Buzău la Pașcani Umbrărescu își face bine treaba, iar pe loturile unde a intrat în toamnă deja au fost așternuți primii kilometri de asfalt, primul strat.

Săptămâna trecută, Asociația Pro Infrastructură prezenta șantierul cu bălării și cereale de pe Lotul 1 Ploiești-Mizil unde Pizzarotti este de-abia la aproximativ 10  la sută. Pentru Lotul 1, Ploiești – Mizil (21 km), CNAIR a semnat contractul de execuție în iunie 2022, iar ordinul pentru începerea lucrărilor a fost emis începând cu data de 22 august. Primele două luni sunt alocate lucrărilor pregătitoare, deminare, descărcări arheologice, încă nefinalizate.

Marcel Ciolacu, misiune imposibilă pentru CNAIR

Liderul Partidului Social Democrat, Marcel Ciolacu, consideră că întreaga Autostradă A7 ar putea fi terminată în 2024, înainte de termenele din contracte și de borna mare din  PNRR, august 2026. El a declarat, luni seara, la Antena 3, că Autostrada Moldovei ar putea fi finalizată înainte de termen, în 2024.

Realizatorul interviului, Răzvan Dumitrescu, l-a întrebat stupefiat: „Toată? Suntem în 2023!” Ciolacu a răspuns: „Există aceste premise. Termenul final de realizare a A7 este anul 2026. Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, estima la semnarea contractelor pentru cele zece loturi dintre Buzău și Pașcani finalizarea în 2025. În plus, constructorii A7 vor începe să emită facturi de aproximativ un miliard de lei/lună, iar tranșa a treia din PNRR este condiționată de reforma pensiilor speciale”.

Pentru ca întreaga Autostradă a Moldovei să fie deschisă în decembrie 2024 ar trebui ca cel puțin trei condiții să fie îndeplinite cumulativ:

  1. Constructorii primelor două loturi, de la Ploiești la Pietroasele (49 km) să lucreze cu adevărat, dar pe șantier încă sunt bălării și lanuri cu cereale și rapiță. Asociația Pro Infrastructură estimează că, în aceste condiții cu probleme din cauza Studiului de Fezabilitate prost făcut (pânza de apă freatică la doar 70 cm.) și cu o mobilizare total insuficientă, loturile s-ar putea deschide de-abia în decembrie 2024 și nu aprilie, conform termenului.
  2. Semnarea imediată a contractului pentru Lotul 3 Pietroasele-Buzău (14 km.) Lotul câștigat de Nurol nu are nici acum contract semnat, iar la Curtea de Apel București, Danlin are termen pentru contestație 12 mai. Fără lotul 3 terminat nu se poate asigura legătura între Lotul 2 Mizil-Pietroasele (Trace-Coni) și Lotul 4 (unde lucrează UMB).
  3. Toate cele șase loturi dintre Focșani, Bacău și Pașcani (173 km) unde lucrează UMB să fie terminate într-un an și jumătate față de doi ani și jumătate (30 de luni) termenele din contract. Nu este chiar imposibil, dar este extrem de dificil chiar și pentru constructorul UMB care a mai finalizat lucrări înainte de termen. Pe primul lot al secțiunii Bacău-Pașcani, constructorul a început luna trecută lucrările pregătitoare. Totuși, de această dată, pe lângă cei 250 de kilometri în lucru pe Autostrada Moldovei, UMB trebuie să înceapă șantiere noi pe A 1 Lugoj-Deva, pe Autostrada A 0 Nord (lot 4 Cernica) sau Centura Galați (30 km.) și are oferte depuse pe Centura Timișoara și Lotul 3 Autostrada Unirii.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker