Economic

600 de șomeri buzoieni au fost angajați în ianuarie de AJOFM

Instituția face și cursuri de alfabetizare

Sute de buzoieni  aflați în șomaj sunt ajutați la acest început de an să își găsească de lucru. În luna ianuarie, prin eforturile Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost angajați nu mai puțin de 600 de buzoieni. „În luna ianuarie, lună cu frig, de iarnă, am reușit să angajăm peste 600 de persoane în toate domeniile de activitate. Angajările s-au făcut preponderent în agricultură. <Se vânează>, pentru că nu mai sunt mecanici agricoli, forță de muncă pentru întreținerea utilajelor acestea complexe și complicate. Este perioada de repaus în agricultură pe care o folosesc pentru reparații. Și construcțiile au nevoie de muncitori. În Buzău  se caută muncitori pentru tot ce înseamnă structură platformă industrială, în special industria grea și mase plastice, și uleiul și zahărul; în zona Râmnicu Sărat, după o perioadă de stopare a industriei ușoare, respectiv confecțiile, au început să primească comenzi mari și au nevoie de forță de muncă cu calificare  și au fost angajări și în zona asta”, spune directorul AJOFM Buzău, Ionel Tociu.

În continuare se fac eforturi pentru angajarea și a celorlalți șomeri aflați în evidențe și plată, chiar dacă pentru mulți dintre ei pare un lucru aproape imposibil. Și vorbim aici de cele câteva mii de persoane care nu au absolvit nici patru clase. Pentru acestea AJOFM va organiza mai întâi o „alfabetizare”, după care persoanele respective vor fi înscrise la cursuri de calificare pentru profesiile cerute pe piață. Iată ce spune directorul AJOFM, Ionel Tociu, despre strategia pe care dorește să o adopte pentru angajarea persoanelor care nu au finalizate nici studiile primare: „Uitându-ne în baza de date, unde sunt sub 800 de persoane în plată și în jur de 6.600 la venitul minim garantat – categorie în care peste 50 la sută este formată din persoane cu mai puțin de patru clase -, ne-am îndreptat atenția asupra lor. Lucrăm pe două planuri. Avem cursuri de competențe la Limba română și la Matematică; îi învățăm să scrie și să citească și să adune să scadă să înmulțească. Această forță de muncă reprezintă aproximativ 4.700 persoane. Apoi organizăm pentru ei curs de inițiere pentru profesii precum asfaltator, spații verzi etc”.

38 de cursuri de calificare în 2023

Prin urmare, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă mizează și în acest an pe calificarea, cel puțin a câtorva sute de buzoieni care apoi să își găsească un loc de muncă la angajatorii la care vor efectua pregătirea practică. Anul trecut calificarea forței de muncă a fost o reușită pentru instituția buzoiană de ocupare, care a reușit finalizarea întregului program. După modelul de anul trecut, și în acest an instituția de ocupare și-a planificat un program de calificare ambițios care vizează desfășurarea a nu mai puțin de 38 de cursuri de calificare.

Anul trecut, programul de calificare profesională a fost grevat pe nevoia fiecărui angajator din județul Buzău, nevoie care a fost identificată de specialiștii AJOFM în urma discuțiilor pe care le-au avut cu angajatorii, prin aplicarea unor chestionare și prin atenția pe care au acordat-o ofertelor de loc de muncă pentru muncitori necalificați care nu puteau fi onorate. „Ne-am întors către angajatori și i-am întrebat de ce nu pot ocupa locurile de muncă vacante și ne-au spus că nu au forță de muncă cu calificarea necesară. Atunci, am analizat ce putem noi să facem ca structură profesională de calificare pentru a-i ajuta. Pe aceste  considerente a fost structurat și programul de calificare pentru acest an. Sunt 38 de structuri profesionale pe care le-am propus Agenției Naționale pentru a fi aprobate”, spune directorul AJOFM Buzău, Ionel Tociu.

Parteneriate cu primăriile

AJOFM intenționează să califice forța de muncă de care au nevoie structurile din subordinea primăriilor. „Am semnat protocoale de colaborare cu toate UAT, primării din Buzău, Râmnicu Sărat, Pătârlagele, Pogoanele și Nehoiu; le pregătim forță de muncă necesară structurilor din subordinea lor, de genul URBIS, ADP, gospodăriile locală și locativă. Aceste structuri înseamnă îngrijitori spații verzi, asfaltatori, care vor fi preluați de ADP. Oamenii aceștia fac pregătirea practică și în cadrul acestor URBIS, ADP-uri și pregătirea teoretică în câte o clasă pusă la dispoziție de Primăria din zona respectivă”, explică directorul Ionel Tociu.

Cursuri de calificare pe fiecare bazin de ocupare în parte

O nouă strategie de calificare adoptată de AJOFM în acest an este calificarea forței de muncă la nivel de bazin de ocupare.  „Am încercat să vedem nevoia de formare nu la nivel de județ, ci la nivel de fiecare bazin de ocupare, pentru că nevoia nu este una generală, având în vedere că  și județul este dezvoltat economic inegal, și atunci una este nevoia de formare profesională la Nehoiu și Siriu, Gura Teghii, Pătârlagele, alta  e nevoia de formare la Pogoanele, care înseamnă bazinul agricol, alta e nevoia de formare la Buzău, care înseamnă pol de dezvoltare economică și industria prelucrătoare, care aduce cea mai mare plusvaloare în economia județului Buzău. Atunci am făcut mai multe acțiuni din luna decembrie. Am rugat colegii de la fiecare  unitate locală să identifice nevoia  de formare în bazinul lor de ocupare, și am gândit cursurile de calificare pe fiecare bazin în parte”, explică directorul AJOFM strategia cu care va fi aplicată pregătirea forței de muncă aflată în căutarea unui loc de muncă.

Astfel, mai spune Ionel Tociu, din totalul cursurilor de calificare, la Nehoiu se va face un singur curs, o singură clasă. „Am terminat cursurile de formare anul trecut cu Nehoiu, vom începe anul acesta tot cu Nehoiu, cu o clasă de ajutor de bucătar, care înseamnă HoReCa. Apoi, la Râmnicu Sărat avem, de asemenea, cerere din partea HoReCa. Dăm drumul la cursuri de calificare pentru ajutor de bucătar și picolo. Avem industria grea, prelucrătoare la Buzău, avem structuri profesionale care trebuie formate specifice agriculturii la Pogoanele și  avem peste tot asfaltatori și îngrijitori spații verzi. La Buzău  avem mare cerință pentru HORECA. Avem cursuri de bucătar, ospătar, picolo, ajutor de bucătar, cameriste. Am dat drumul la patru cursuri”, spune directorul Ionel Tociu.

Pentru finanțarea acestor cursuri, AJOFM Buzău încheie protocoale de colaborare  cu mai multe centre profesionale din țară. Fiecare AJOFM este arondat unui centru profesional din țară. Buzăul este arondat la Râmnicu Vâlcea, dar a încheiat protocoale cu centre și din Călărași, Dolj, Vâlcea, Cluj, Mureș pentru a aduce bani în Buzău, să facem formare profesională pe banii acelor centre.

 

 

 

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker