O tânără buzoiancă de 25 de ani, Roxana Coclea, a fondat, în urmă cu mai bine de un an, firma de servicii profesionale de curățenie Rxc Quality Solutions SRL, cu fondurile obți­nute prin programul Start-Up Nation 2017, în valoare de 44.000 de euro (200.000 de lei). Ea spune că a renunțat la jobul de consultant fiscal dintr-o corporație, cu gândul de a-și ges­tiona singură timpul, fiind propriul șef și angajat. ,,Mi-au trebuit doar câteva luni într-o corporație să îmi dau seama că nu sunt făcută pentru așa ceva”, spune Roxana Coclea.
Tânăra antreprenoare s-a născut în Buzău, pe 12 septembrie 1993. Ea a absolvit Colegiul Național ,,Bogdan Petriceicu Hasdeu” și cursurile Facultății de Drept din cadrul Universității București. A lucrat, după terminarea studiilor universitare, la PricewaterhouseCoopers, o corporație ce oferă servicii fiscale și juridice. A decis să își ia soarta în propriile mâini la vârsta de 23 de ani, când a înființat firma Rxc Quality Solutions, o companie care, în prezent are 25 de angajați. „Am accesat în anul 2017 fonduri nerambursabile prin programul Start-Up Nation, care mi-au permis să achiziționez cele mai avansate tehnologii de curățenie și să-mi plătesc angajații timp de trei luni”, mai spune Roxana Coclea.

OPINIA: Vedeți cerere pe piață pe nișa activității de curățenie profesionistă?

Roxana Coclea: În contextul actual, când timpul liber a devenit un lux, din ce în ce mai multă lume apelează la personalul specializat pentru a scăpa de povara curățeniei și pentru a avea mai mult timp disponibil altor activități. Cu toate acestea, din păcate, firmele de curățenie nu reușesc, încă, să înlocuiască ceea ce putem numi „doamna de la curățenie”. Mai mult, pentru că în România se încurajează în continuare munca la negru, persoanele fizice preferă să colaboreze cu menajerele care efectuează mai multe activități casnice, în detrimentul agenților specializați.

Din acest motiv, am ales ca majoritatea clienților să fie reprezentată de persoanele juridice – clădiri de birouri, ansambluri rezidențiale, fabrici – sau instituțiile de stat care au ales să își externalizeze aceste servicii, având un buget lunar alocat serviciilor de curățenie și care organizează licitații publice anual pentru achiziția acestora. 

O: Ce servicii oferiți, practic, clienților dumneavoastră? 

R.C.: În ceea ce privește persoanele fizice, clienții au opțiunea de a beneficia de servicii complete de curățenie – care includ personalul calificat, echipamentele de care dispunem și soluțiile profesionale adecvate -, dar și opțiunea de a beneficia doar de personalul calificat, urmând ca echipamentele și soluțiile să fie puse la dispoziție de către beneficiar; această ultimă opțiune are, bineînțeles, costuri reduse.

În ceea ce privește persoanele juridice, așa cum am menționat anterior, acestea au un buget lunar alocat acestor servicii, iar calculele pe care le fac trebuie să se încadreze în valorile impuse de acestea. Din păcate, consider că, în România anului 2019, nu se pune suficient accent pe nișa curățeniei, fapt pentru care unele instituții nu dispun de un buget ridicat. Cum ponderea cea mai mare a prețului este dată de remunerația personalului, marja de profit a firmelor este destul de mică.

„Mi-am dorit să elimin metodele convenționale, precum măturile, aspiratoarele sau mopurile obișnuite”

O: Ce deosebește firma dumneavoastră de firmele „clasice” din domeniu? 

 R.C.: Faptul că am accesat în anul 2017 fonduri nerambursabile prin programul Start-up Nation mi-a permis să achiziționez cele mai avansate tehnologii de curățenie. Mi-am dorit, încă de la înființarea firmei, să elimin metodele convenționale de a face curățenie – precum măturile, aspiratoarele sau mopurile obișnuite -, dar și să folosesc soluții profesionale cu diluție specifică.

Portofoliul de echipamente profesionale de curățenie este actualizat la cerințele europene de dezinfecție și igienizare și este alcătuit din echipamente de curățenie pentru spălat pardoseli, echipamente de măturat, aspiratoare profesionale și industriale, echipamente pentru curățarea de mochete și tapițerii, monodiscuri, echipamente combinate de spălat și aspirat, echipamente ce generează soluție de curățare și igienizare pentru toate tipurile de suprafețe, cărucioare profesionale de curățenie.

În ceea ce privește serviciile oferite, există posibilitatea de a opta pentru mai multe tipuri de curățenie: curățenie de întreținere, curățenie generală, curățenie post-constructor, dar și alte servicii speciale, precum curățarea mochetelor și a tapițeriilor cu sisteme de injecție-extracție, înlăturarea petelor, dezinfectarea grupurilor sanitare cu sisteme de presiune și injecție chimică.

O: Cum a fost primul an de activitate? Ce venituri ați avut?

R.C.: Ca orice început, nu a fost deloc ușor. Însă, întotdeauna m-am bucurat de susținerea morală a părinților mei.

 M-am împiedicat de multe reticențe în momentul în care se auzea de o firmă nou-înființată și, mai ales, de un administrator de 25 de ani. M-am confruntat cu multe piedici birocratice și, în special, cu inflexibilitatea unor persoane cu funcții de conducere care refuză să acorde credit firmelor mici, la început de drum. Însă, am luat-o ca pe o provocare, în primul rând de a sparge barierele experienței și, în al doilea rând, de a schimba percepția oamenilor despre tânără generație. 

Neavând fonduri suplimentare alocate, a trebuit să fiu, pe rând, responsabil cu contabilitatea primară, responsabil achiziții publice, distribuitor de materiale de curățenie, jurist și, în special, responsabil cu selecția, instruirea și gestionarea angajaților.

Trebuie să recunosc că am întâlnit și persoane care m-au încurajat și m-au susținut în demersurile pe care le-am inițiat, și, astfel, am stabilit relații profesionale de o mare calitate cu furnizorii și clienții pe care îi am în prezent. 

În materie de venituri, vă pot spune că după un an de activitate, voi deveni plătitoare de TVA și mă bucur de sprijinul a 25 de angajați. 

O: Ce planuri aveți pentru acest an? Vă gândiți la extindere? 

R.C.: În acest an lucrez la un proiect foarte important, bucurându-mă de susținerea celui mai mare furnizor de echipamente profesionale de curățenie din Europa, dar și de susținerea celui mai mare furnizor de soluții ecologice din lume. Pe fondul numeroaselor dispute referitoare la igienă, siguranță și sănătatea copiilor, îmi doresc să reușesc promovarea noțiunii de „curățenie” în grădinițe, școli și licee, prin externalizarea serviciilor către firme specializate, preluarea actualelor femei de serviciu și instruirea acestora prin cursuri de calificare acreditate. 

O: Cum vă vedeți businessul peste doi-trei ani?

R.C.: În contextul globalizării și al tehnologizării, planul meu este să continui să îmi îmbunătățesc modalitățile de a face curățenie, astfel încât ele să fie actuale și aliniate la cerințele internaționale. De asemenea, îmi doresc ca, pe viitor, oamenii să aprofundeze importanța creării și păstrării unui mediu înconjurător curat.  Poate se va acorda o atenție sporită, de ce nu, și în școli.

Dar, pentru că una dintre satisfacțiile personale și ale businessului este să văd oamenii fericiți, îmi doresc ca în doi-trei ani să mă extind și în alte locații, pentru a mă bucura de crearea unor noi locuri de muncă, dar și de un portfoliu vast de clienți mulțumiți.

O: V-aș ruga acum, aproape de finalul discuției, să detaliați puțin afirmațiile anterioare legate de greutățile debutului în afaceri. Mai precis, cum este să fii antreprenor la început de drum în România? Dar tânăr antreprenor? Și, mai mult, tânără femeie antreprenor?

R.C.:  Mă bucur ca m-ați întrebat…

Nu știu cât de greu este să fii antreprenor în alte țări, dar în România totul este foarte dificil. Începând cu înființarea firmei – găsirea unei denumiri valabile și a codurilor CAEN specifice, depunerea, în continuare, a  unor acte în format hârtie, la ghișeu – până la găsirea angaților sau a potențialilor clienți. Este foarte greu, de asemenea, să reziști ca IMM, în contextul numeroaselor schimbări legislative sau al creșterii nivelului cheltuielilor salariale.

Acum, dacă vorbim despre tinerii antreprenori, de data asta știu cum este să fii tânăr antreprenor în alte țări. Tinerii cu idei, ambiție, dorință, curaj, sunt susținuți încă din perioada liceului sau a facultății. În România, însă, pe lângă faptul că nu există conceptul de ”educație antreprenorială”, nici nu se încearcă prea mult încurajarea spiritului antreprenorial. De cele mai multe ori, persoanele tinere și lipsite de experiență sunt automat considerate și incapabile sau de neluat în calcul. Acest lucru se întâmplă din cauza mentalității ancestrale pe care unele persoane încă o au.

Am observat că oamenii sunt din ce în ce mai răi, și chiar pizmași. Dacă ai succes sau îți merge cât de cât bine, toată lumea are impresia ca ai pile sau că te-a ajutat cineva. Nimeni nu vede nopțile nedormite, stresul salariilor, problemele de sănătate, rugămințile angajaților,  pretențiile imense și, uneori, nejustificate ale clienților. Toată lumea își dă cu părerea, judecă, blamează sau crede ca ai apelat la cineva și te-ai trezit peste noapte că ai o afacere prosperă. Oamenii nu sunt pregătiți încă să te susțină, să te încurajeze sau să te felicite.

În ceea ce privește a treia parte a întrebării, poate voi fi subiectivă, însă chiar cred că a fi femeie antreprenor este un real dezavantaj. Ceea ce m-a uimit cel mai mult a fost reacția altor femei în momentul în care am solicitat ajutor sau am cerut să mi se acorde credit. Putem vorbi foarte rar, din păcate, despre solidaritatea feminină și despre empatia pe care ar putea să și-o acorde în relațiile interumane. M-am lovit de mai multe refuzuri din partea femeilor decât din partea bărbaților.

Și că tot am amintit de bărbați, cumva faptul că ești femeie te poziționează, în ochii unora, în postura de a nu fi capabilă să iei cele mai bune decizii și de a nu fi suficient de pregătită încât să ai propria firmă.

Dezavantajul de a fi tânără femeie antreprenor  – și blondă, în cazul meu -, este că te lovești de scepticism și neîncredere, însă există și persoane care te tratează cu seriozitate, care îți admiră curajul și devin suficient de receptive încât să stabilească relații de afaceri.

O: În final, ce le recomandați tinerilor de vârsta dumneavoastră care vor să înceapă o afacere, indiferent de domeniul de activitate?

R.C.:  Nu consider că am ajuns la nivelul la care aș putea să fac recomandări, însă, cu siguranță pot da un sfat prietenesc, din suflet… Aveți curaj și încredere! Nu vă lăsați influentați de nimeni în deciziile pe care le luați! Nu faceți nici măcar o zi un lucru care nu vă face plăcere! Lăsați mândria și orgoliul deoparte și nu ezitați să cereți ajutorul! Este un moment bun pentru afaceri, în ciuda piedicilor pe care o să le întâmpinați.

Și nu uitați că nu este nicio­dată prea târziu să faci ce îți dorești!

DISTRIBUIȚI
loading...