Actualitate

FOTO | Podurile din municipiu pot ceda în orice moment. Cel din zona industrială, mai șubred decât pasarela de la Marghiloman

Starea deplorabilă în care se află podurile din multe zone din țară începe să aibă efecte care pun în pericol viața oamenilor și siguranța circulației. Ani de zile s-au făcut reparații de mântuială sau deloc, după principiul “lasă că merge așa”, deși ar fi fost necesare demult lucrări ample de consolidare. Exemplul cel mai relevant este prăbușirea unei părți din podul de la Marghiloman, din municipiul Buzău. S-a întâmplat vineri dimineață când un parapet de peste 15 metri și zeci de tone greutate s-a desprins din pasarelă, cu trotuar cu tot, și a căzut pe breteaua care face legătura cu strada Horticolei și Bulevardul Republicii. Podul rutier din zona Marghiloman, vechi de peste 50 de ani, era șubred, însă degradarea i-a fost grăbită de ploile din ultima vreme, care au produs infiltrații.

Prăbușirea parapetului s-a produs în jurul orei 10,00, când traficul în zonă era intens. Impactul structurii de câteva zeci de tone cu solul a produs un zgomot puternic și trepidații. Din fericire, în zonă nu se aflau pietoni sau mașini, nefiind înregistrate victime.  La câteva ore de la incident, autoritățile locale au decis să închidă circulația rutieră înclusiv pe Șoseaua Brăilei și să curețe breteaua blocată de resturile desprinse din pasarela de lângă conacul Marghiloman, totodată fiind demolat și restul pasarelei.

Podul însă va rămâne închis până când circulația rutieră și pietonală se va putea face în condiții de siguranță. Pentru asta, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a hotărât că se impune execuția unor lucrări de reparații definitive la întreg pasajul, iar membrii CJSU și-au dat acordul în acest sens astfel, încât Primăria să poată demara lucrările în cel mai scurt timp posibil.

infiltrații care au măcinat rapid structura podului. Podul rutier care face legătura între Bulevardul Republicii și strada Horticolei a fost construit în 1970, iar de atunci nu a beneficiat niciodată de reparații capitale. Fisurile vizibile apărute în beton și rugina de pe elementele metalice i-au făcut pe unii cetățeni să se adreseze conducerii Primăriei pentru a cere reparații urgente. Problema este în atenția autorităților locale de mai mulți ani, însă abia anul trecut a fost luată decizia unei verificări care să releve gradul de pericol.

Expertiza nu a reliefat aspect grave, însă specialiștii admit că erau necesare demult lucrări de reparații. ,,Primăria municipiului Buzău a comandat încă de anul trecut o expertiză privind toate podurile de pe raza municipiului în urma căreia s-a constatat că anumite poduri au probleme, nu probleme structurale, dar au probleme ce necesită intervenții pentru reabilitarea acestora. În legătură cu acest pod, el se află în procedură de licitație privind proiectarea, alături de cel din bariera Brăilei, iar odată cu acest incident major vom vedea care sunt concluziile domnului inginer specialist structurist (n.r., Viorel Constantinescu), iar în funcție de decizia dumnealui noi vom acționa în regim de urgență (…) Știam că sunt unele probleme dar nu că sunt atât de grave. Avem întocmită încă din primă­vară documentația privind realizarea lucrărilor de intervenție suntem în procedură de licitație, iar deschiderea ofertelor era programată în jurul datei de 9 iulie. Din discuțiile purtate cu specialiști, nu există riscul prăbușirii restului pasarelei dar pentru a preveni orice incident, noi o vom demonta. (…) Personal cred că ar fi necesară o intervenție pe situații de urgență, ca să scurtăm procedura de licitație”, a precizat viceprimarul Ionuț Apostu.

Inginerul Viorel Constantinescu a spus că structura de rezistență a podului nu a fost afectată, fiind căzută doar o parte din parapet și elementul de susținere a trotuarului. El a precizat că umezeala a grăbit deteriorarea structurii podului, coro­borat cu lucrări de mântuială. ,,Dat fiind că podul acesta este în curbă, el are o înclinare, înclinare spre noi, pe interiorul curbei. Apele s-au scurs aici, asfaltări repetate efectuate, geigerele de scur­gere pentru zonele de palier au fost acoperite cu ani în urmă, deci nu s-a mai scurs apa nicăieri, s-a dus unde a vrut ea și a corodat prinderile, pentru că asta era o soluție care s-a folosit prin anii 60’-’70, cu trotuarele adăugate”, a precizat specialistul în construcții.

Primarul orașului municipiului Buzău, Constantin Toma, a spus vineri în ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență că un alt pod din oraș se află într-o situație mult mai gravă. Este vorba despre podul de la Me­talurgica, spre Zona Industrială.

,,Podul de la Metalurgica, care duce și în Zona Industrială, este într-o stare mult mai rea. Acolo este un pericol mult mai mare. Pe acesta îl lăsasem în etapa a doua. Pe 9 iulie s-ar fi deschis ofertele pentru desemnarea unui constructor. Acolo (n.r., podul de la Metalurgica) fierul beton este în exterior, iar când plouă, plouă de colo până colo. Situația e foarte gravă și cu acela chiar riscăm, nu știu aici cât este de afectată structura de rezistență, dar dincolo situația este foarte proastă”, a precizat Constantin Toma.

Probelem sunt și cu podul de la Drăgaică. Primarul municipiului Buzău a precizat că în Comisia pentru Siguranță Rutieră s-a decis, de mai bine de un an de zile ca, pe pod, circulația să fie restricționată la 7,5 tone.

„Acolo situația este cel mai puțin gravă, dar preventiv, noi am luat niște măsuri”, a adăugat primarul Constantin Toma.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker