Reprezentanții Bibliotecii Județene „Vasile Voiculescu”, alături de cei ai Consiliului Județean, instituție în subordinea căreia funcționează, au luat în primire noul sediu în care biblioteca își va desfășura activitatea pe perioada reabilitării sediului vechi de pe Bulevardul Unirii. Astfel, începând de luni, 11 martie, vechiul sediu își va închide porțile, urmând ca în ur­mătoarele zile să înceapă mutarea celor peste 450 de tone de carte în noul sediu situat la etajul Galleria Mall, în vecinătatea cinematografului.

La evenimentul de ieri au luat parte directorul bibliotecii, Sorin Burlacu, alături de președintele Consiliului Județean, Petre Emanoil Neagu, managerul proiectului de reabilitare cu fonduri europene, Liliana Nicolae, și Mihai Șuteu, reprezentantul Galleria Mall.

„Astăzi, Biblioteca Ju­dețeană, prin Consiliul Ju­dețean, preia acest spațiu nou. În această locație își va desfășura activitatea biblioteca. Cred că este un spațiu adecvat pentru activitatea celor de la bibliotecă. Am ales acest spațiu pentru că  a fost cea mai bună ofertă pentru noi ca instituție, atât din punct de vedere financiar, cât și a utilităților și a spațiului care trebuia să fie adecvat pentru un act cultural. În plus, spațiul este poziționat bine în ceea ce privește transportul. Marea majoritate a vizitatorilor sunt elevi și cred că aici își pot desfășura activitatea într-un cadru adecvat. Firma de la care am închiriat a amenajat spațiul. A mai contat și utilitățile oferite”, a declarat președintele Consiliului Județean, Petre Emanoil Neagu.

„Vechiul sediu al bibliotecii are mari probleme la structura de rezistență”

Proiectul de reabilitare a sediului bibliotecii va beneficia de o finanțare europeană în valoare de 4 , 3 milioane euro. Pe perioada derulării lucrărilor, biblioteca își va desfășura activitatea în sediul închiriat, în baza unei licitații, de la Galleria Mall. Consiliul Județean va plăti proprietarului mallului 3,9 euro pentru costurile de închiriere (pe metru pătrat) și 4,6 euro taxa de servicii – costuri pentru lumină, căldură, alimentare cu apă etc. Potri­vit lui Neagu, Biblioteca Ju­dețeană va beneficia în această nouă locație de unul dintre cele mai moderne și funcționale spații din țară. Aici există toate condițiile, de la climatizare, până la condiții decente de a citi. În plus, se pot desfășura alte activități, simpozioane, lansări de carte, cursuri. În perioada verii, va exista un spațiu special în aer liber, unde va funcționa Ludoteca destinată copiilor.

„Contractul este făcut pe zece ani. Noi sperăm să mutăm biblioteca în sediul ei de pe Unirii mai devreme, dar acestea sunt regulile impuse de un proiect pe fonduri europene. După ce vom implementa proiectul  pe o perioadă de cinci ani activitatea bibliotecii nu se mai poate desfășura în vechiul sediu. De ce nu am găsit o altă soluție. Simplu, dacă nu ne grăbeam, riscam ca sediul Bibliotecii „V. Voiculescu”, o clădire de patrimoniu, să aibă soarta fostului Spital Brătianu. Vechiul sediu al Bibliotecii Județene are mari probleme la structura de rezistență. În eventualitatea, Doamne fe­rește, a unui cutremur riscam ca acea clădire să pice. Am găsit soluția de a o salva printr-un program cu fonduri europene”, a mai declarat Neagu.

450 de tone de carte și 200 de tone de mobilier

Președintele Consiliului Județean a oferit detalii și despre modul în care se va derula mutarea cărților, operațiune în care va fi implicată și Armata.

„La mutarea cărților ne va ajuta și Armata. Perioada de mutare va începe probabil în câteva zile. Este vorba despre un volum foarte mare de cărți, aproximativ 450 de tone de carte, plus mobilierul care are 200 de tone, deci, în total undeva spre 700 de tone. Există o procedură specială de mutare a cărților. Dacă scoatem cărțile haotic, clădirea se poate detensiona și se poate prăbuși. Avem o firmă de consultanță specializată, care ne va ajuta. Armata ne va ajuta abia după împachetarea cărților, cu mijloacele lor tehnice, cu camioanele. De asemenea, în baza contractului, și constructorul ne va pune la dispoziție două camioane”, a mai declarat Neagu.

„Descărcare de carte a clădirii va dura probabil 4-5 luni”

„Este un proiect complex pentru că, pe lângă partea de implementare  a unui contract de finanțare prin fonduri nerambursabile, vorbim des­pre o serie de măsuri pentru descărcarea clădirii. A necesitat instituirea stării de urmărire specială, ținând cont de vechimea clădirii și de faptul că este una de patrimoniu. Starea de urmărire specială se face alături de Inspectoratul de Stat în Construcții. }inând cont de volumul de carte, procedura de descărcare de carte a clădirii va dura probabil 4-5 luni de zile. Evident că măsurile se iau în funcție de condițiile impuse de prestatorul serviciilor de monitorizare specială. Dacă el dispune suspendarea operațiunii de descărcare de carte, va trebui să ne supunem. Noi suntem în luna a XI-a de implementare a proiectului. Ne aflăm în etapa de derulare a procedurii de achiziție publică de lucrări. Sunt 47 de luni de implementare. Dacă nu intervin alte măsuri speciale, proiectul vizează cele 47 de luni plus încă 5 ani, așa cum se cere la toate proiectele de finanțare pentru asigurarea monito­rizării proiectului în condițiile în care se acordat finanțarea. În acest proiect s-a acordat finanțare pentru punerea în evidență a clădirii și inclu­derea în circuitul istoric. Va fi un spațiu amenajat special în acest sens, cu valențe istorice și arhitecturale. Vom viza partea de consolidare, partea de restaurare, de dotare a spațiilor”, a declarat Liliana Nicolae.

„Proprietarul Galleria Mall ne asigură un aparat care face igienizarea cărților”

„În funcție de firma care monitorizează mișcarea în pereții clădirii vom știi cum putem continua mutarea cărților. Au fost situații în alte județe în care mutarea a fost oprită. Principalul scop este să aducem în circuit o clădire extrem de importantă din patrimoniul nostru. În rest noi ne vom ocupa zilnic de a împacheta, eticheta și muta fiecare pachet de cărți. ținem cont că avem și birouri și depozitul general, care va fi amplasat jos. Avem nevoie de camioane mari pentru a muta rafturile înalte de peste 3 metri, pe care trebuie să le așezăm într-o anumită poziție. Am făcut planurile. De asemenea, cei care ne găzduiesc la Galleria Mall s-au oferit să ne asigure un aparat care să facă igienizarea cărților. Împreună cu proprietarul am creionat acest spațiu ca el să corespundă funcționalității. La intrare există un ghișeu de unde vizitatorii vor fi îndrumați în funcție de zona de interes, unde să prezinte permisul, unde să își lase ghiozdanul, haina, unde este sala de lectură, sala de calculatoare, sala de împrumut. Sălile de lectură sunt mai mici decât în vechiul sediu, asta și pentru că am ținut cont și de scăderea numărului de cititori din ultimii ani”, a declarat Sorin Burlacu.