Educație

Un vot pentru Liceul „Moisil”, o frumoasă poveste competițională reeditată pentru buzoieni

Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” din Buzău reeditează frumoasa poveste de Crăciun pe care profesorii și elevii de aici au trăit-o anul trecut  împreună cu comunitatea buzoiană și nu numai. Este vorba de implicarea liceului, singurul din Buzău, în competiția națională de proiecte „Noark”.
Anul acesta este pentru a doua oară când elevi ai Liceului  „Grigore C. Moisil” participă la o competiție cu alte 28 licee din țară și au nevoie de voturile  online ale buzoienilor pentru a se califica  în etapa finală. Procesul de votare se încheie pe 20 decembrie și până atunci zilnic se poate vota online AICI echipa Liceului „Moisil”.

Toate proiectele europene în care au fost implicați copiii  de la „Moisil” au fost de folos în competiția  de față. Totul însă a început însă cu mult timp în urmă, când au fost accesate primele proiecte la nivel european. Atelierul în care au lucrat elevii pentru concursul Noark a fost realizat ca urmare a experiențelor unui proiect în Norvegia, în anul 2018. Apoi, liceul buzoian a aplicat la Fondul „Științescu” pentru a obține fonduri necesare utilării atelierului. Apoi proiectele „Noark” au ajutat liceul să facă rost de „consumabile”, adică de aparate și componente pe care le folosesc elevii și rămân sub formă de instalații sau sunt desfăcute după un timp și se mai lucrează cu ele.

De aceea, votul comunității în această competiție înseamnă susținerea liceului „Mosil” mai mult decât pentru câștigarea concursului în sine. Înseamnă că buzoienii contribuie la povestea frumoasă care înseamnă  educația tehnologică a elevilor buzoieni la nivel european. Mai spunem și că este  vorba despre o poveste frumoasă în care Liceul Moisil antrenează și anul acesta comunitatea buzoiană, pentru că demersul lor demonstrează că există solidaritate în susținerea proiectelor frumoase, care îi ajută pe copii, în primul rând la nivelul unităților de învățământ din județul Buzău, la nivelul Primăriei Buzău, dar și al partenerilor de proiecte ai Liceului buzoian de peste granițele țării. Profesoara Daniela Macadon povestește că a fost plăcut surprinsă să constate că liceul buzoian are susținerea partenerilor de proiect din Italia, dar și a unor cadre didactice din alte județe ale țării. Starea de bine se creează în preajma sărbătorilor în jurul liceului buzoian care, și cu această competiție, dovedește că implică adolescenții în proiecte care le certifică abilitățile și calitățile, care le dă încredere în forțele proprii. De asemenea, este notabilă reacția comunității de a dărui voturi pentru ei, cu sentimentul că gestul fiecăruia contează, că înseamnă un dar potrivit pentru niște tineri care învață o profesie și vor să se afirme.

„Noi aveam emoții pentru că veneam al doilea an în fața buzoienilor cu același tip de concurs și cu aceeași rugăminte, de a ne vota. Ni se părea un pic mai dificil să mobilizezi din nou. Dar buzoienii au percutat imediat în a ne susține. Ne-a bucurat foarte mult de la început că am fost asimilați în competiție cu idea că este concursul nostru, al buzoienilor”, mărturisește directoarea Liceului  Tehnologic „ Grigore C. Moisil”, Adriana Voicu.

Proiectul folosește energia regenerabilă

Locul I obținut anul trecut de Liceul „Moisil” în această competiție a atras după sine și invitația de a participa și la ediția de anul acesta. Bineînțeles că liceul buzoian a dat curs invitației, așa că a primit un pachet cu aparate electrice, conform regulamentului competiției, pe care le fabrică firma „Noark”, ca de altfel ca toți ceilalți concurenți. Este vorba despre componente pentru domeniul electric: aparate de protecție, siguranțe electrice, releu termic, butoane de comandă, siguranțe de la aparate de protecție mai multe tipuri, pentru diferite circuite.

Anul acesta, echipa „Moisil” este formată din patru elevi din clasa a XI-a C, care au fost implicați și în proiecte Erasmus. Este vorba despre elevii Mario Anton, Daniel Dedu, Valentin Eftemie și Claudiu Panaet, care, sub coordonarea profesorilor de la „Mosil”, au integrat aceste aparate electrice într-un proiect pe care îl prezintă în linii mari profesoara Daniela Macadon. Filmulețul de prezentare a proiectului elevilor buzoieni este realizat tot de un elev al liceului, Alexandru Ciobanu, de la clasa a X-a A, care a filmat activitatea colegilor și l-a montat astfel încât să ilustreze cât mai bine activitatea lor.

„Echipa implicată în proiect este  constituită din elevi cu experiență în proiecte practice desfășurate și în afara țării, cum este practica pe care au desfășurat-o în proiecte Erasmus în Spania. Acum și-au dovedit abilitățile conectând un motor trifazat de curent alternativ astfel încât să se rotească în ambele sensuri, pe baza unei scheme electrice stabilite dinainte. Orice schemă de acest fel are două părți: o schemă de comandă care conține butoanele de comandă: de pornire, oprire, schimbarea sensului de rotație și o schemă de forță care are motorul și multe aparate de protecție, pentru că spre deosebire de instalația de iluminat pe care o avem în casă, în care dacă s-ar defecta un bec nu ar fi o problemă majoră, pentru motoarele acestea care sunt scumpe, trebuie să ai instalație de protecție bine pusă la punct. Aceasta este partea mai complexă pentru protejarea motorului, pentru care am primit acele aparate de la Noark”, precizează profesoara Daniela Macadon.

Lucrările elevilor de la Moisil au pornit de la  aparatele pe care le-au primit de la firma „Noark”, pentru că, prin regulament, se impune să folosească cel puțin jumătate din ceea ce primesc, cum ar fi, spre exemplu,  aparatele de protecție: siguranțe, contactori, relee. De la  firmă au mai primit panoul în care sunt montate siguranțele. Practic „Noark” a trimis liceului buzoian „panoul, contactoarele, siguranțele, butoanele de pornire oprire. Cu ajutorul lor am făcut schemele respective de pornirea unui motor asicron trifazat în ambele sensuri și a doua schemă alimentarea de rezervă a unei instalații de iluminat când rămâi fără tensiune”, mai explică profesoara de la Moisil. De fapt, această parte a instalației reprezintă și punctul forte al proiectului elevilor de la Moisil, pentru că se bazează pe utilizarea panourilor fotovoltaice, prin urmare pe energia „verde”.

„Dacă ai rămas fără tensiune, intră automat această instalație care se cuplează la un sistem de panouri fotovoltaice. Noi, acest sistem l-am achiziționat prin intermediul Fundației Comunitare Buzău, prin proiectul <Științescu>”, mai spune profesoara Daniela Macadon.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker