Administrație

Un drum reabilitat la mișto omoară bugetul unei primării buzoiene

Câștigarea funcției de primar nu este întotdeauna prilej de mare bucurie pentru noul instalat în fruntea unei unități administrativ-teritoriale. Euforia de după alegeri ține, de cele mai multe ori, câteva zile după preluarea efectivă a funcției, mai precis până în momentul în care noul păstor al destinelor comunității dă cu capul de nenorocirile pe care le moștenește de la garnitura care tocmai a părăsit primăria sau, în unele cazuri, de la primari care au condus unitatea administrativ-teritorială în vremuri în care câștigătorul alegerilor se afla pe băncile școlii.

O asemenea situație se regăsește în comuna Lopătari, unde actualul executiv are de plătit oale sparte nu doar de administrația plecată din Primărie în anul 2020, ci și de un primar ales în anul 2000, pe listele Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat.

Despre ce este vorba? În anul 2003, comuna Lopătari a beneficiat de un ajutor financiar european nerambursabil, prin Programul special de preaderare pentru agricultură și dezvoltare rurală (SAPARD), în valoare de 2.305.222,56 lei, pentru reabilitarea Drumului Comunal 159, care leagă satele Luncile și Terca. În perioada 2003-2004 drumul, în lungime de 6 kilometri, a fost reabilitat, iar lucrarea a fost recepționată fără obiecțiuni de autoritatea locală.

Numai că… ghinion!

Dat fiind că lucrarea a fost făcută la mișto, începând cu anul 2005, din cauza calamităților naturale – ploi torențiale prelungite, inundații și alunecări de teren -, drumul a început să se deterioreze, procesul de degradare a terenului continuând și în prezent.

Trei ani mai târziu, Primăria Lopătari își ia angajamentul, printr-o declarație către autoritatea prin care s-au făcut plățile din bani europeni – Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP), actuala Agenție pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) – că va întreprinde un număr de cinci obiective: realizarea unei expertize tehnice a drumului, realizarea unui proiect tehnic pentru stabilirea lucrărilor necesare remedierii deficiențelor până la data de 31 decembrie 2008, organizarea licitației de execuție pentru atribuirea contractului de lucrări până la 31 martie 2009,  semnarea contractului cu firma destinată câștigătoare a licitației până la data de 15 mai 2009 și semnarea procesului verbal de recepție a lucrărilor executate până la data de 31 iulie 2009 – obiectiv nerealizat din lipsă de fonduri. Obiectivele promise nu au fost realizate, în special din lipsă de fonduri.

În septembrie 2008, echipe ale APDRP-SAPARD și a Centrului Regional pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit 2 Sud-Est Constanța – Biroul Control Proiecte Finalizate au efectuat un control, în cadrul Planului de control Ex-Post, pentru proiectul al cărui beneficiar a fost Consiliul Local al Comunei Lopătari. S-a constatat încă odată starea avansată de degradare a drumului, în proporție de 95 la sută, iar autoritatea plătitoare a luat măsurile ce s-au impus ca urmare a neîndeplinirii angajamentului din declarația dată de beneficiar în anul 2008.

Mai precis, inspectorii au apreciat că se impune recuperarea în integralitate a sprijinului financiar nerambursabil, precum și încetarea contractului de finanțare, deoarece nu a fost respectat Criteriul de eligibilitate generală, care cerea ca autoritatea locală să suporte cheltuielile de întreținere pe toată durata derulării contractului și pe o perioadă de 5 ani de la ultima plată efectuată de APDRP.

În cifre, Primăria Lopătari a fost obligată la plata sumelor de 2.305.222,26 lei cu titlu de debit și 101.429 lei cu titlu de majorări de întârziere. Sumă care, ulterior, a devenit 4.361.482 lei, formată din debitul de 2.305.222,26 lei și 2.056.259 lei, reprezentând debit și majorări de întârziere.

Din proces în proces

A urmat un lung șir de procese, căi de atac, somații și contestații, în urma căreia Primăria Lopătari a avut un important câștig: s-a stabilit că din suma totală impusă Comunei Lopătari să fie scăzută suma de 1.291.284,25 lei, la plata cărei au fost obligați în solidar dirigintele de șantier Ion Marian Constantinescu, patronul firmei care a executat lucrarea, Constantin Moglan, și primarul din perioada implementării proiectului, Viorel Dascălu, (primar al comunei Lopătari). Astfel că Primăriei Lopătari i-a rămas de plată suma de 1.013.939 lei.

În august 2017, Comuna Lopătari a întocmit un plan de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în cuantum de 1.013.939 lei, iar Administrația Județeană a Finanțelor Publice a acceptat ca datoria comunei Lopătari să fie eșalonată pe o perioadă de 5 ani (60 de rate lunare).

Între timp, în anul 2011, afacerea drumului a fost soluționată și pe latura penală: 30 mai 2012, fostul primar Viorel Dascălu a fost condamnat la 4 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pentru săvârșirea infracțiunii de folosire de documente false și inexacte având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene, iar dirigintele de șantier și constructorul la pedepse de câte 4 ani închisoare cu suspendare sub supraveghere, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la infracțiunea de folosire de documente false și inexacte având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene. Prin aceeași sentință penală, instanța a stabilit că SC Infocomarom SRL (servicii de dirigenție de șantier) și SC Conferic SRL (constructorul) să plătească suma de 1.291.284,25 lei.

În august 2022 Primăria Lopătari a achitat integral toate cele 60 de rate lunare reprezentând debitul principal de 1.013.938,31 lei, însă mai are de plătit accesoriile, pentru care nu poate beneficia de niciun fel de amnistie fiscală. „Accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează, dacă instituția sau autoritatea publică care a transmis organului fiscal titlul executoriu în vederea recuperării trebuie să vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii”, după cum arată AFIR într-un răspuns la o solicitare a Primăriei Lopătari.

Astfel că ajutorul financiar obținut în anul 2003 pentru reabilitarea DC 159 Luncile-Terca, în loc să reprezinte o oportunitate pentru locuitorii comunei, a devenit o piatră de moară legată de gâtul administrației locale. Pe perioada desfășurării contestației la executare, nu a existat o oprire a penalităților, lucru care a făcut ca la suma de 1.013.939 lei pe care comuna trebuia să o restituie (sumă foarte mare comparativ cu puterea financiară a unității administrativ-teritoriale) să fie adăugată o alta, 1.405.186,06 lei accesorii, lucru care a îngreunat și mai mult posibilitățile primăriei. Sumă pe care Primăria este obligată să o plătească, mai ales că, în luna septembrie a acestui an, administrația locală a primit o somație cu titlu executoriu de la Finanțe.  Evident că poate începe o nouă sarabandă a contestării titlului executoriu, dar cu riscul ca, în cazul pierderii acțiunii în justiție, suma să crească din nou.

Adio finanțări nerambursabile!

Peste toate cele, sancțiunea impusă de către fostul APDRP (actualul AFIR) duce la imposibilitatea ca administrația locală din Lopătari să poată accesa fonduri europene prin Național de Dezvoltare Rurală cofinanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală și fonduri de la bugetul de stat. În urma acestor condiții, comuna Lopătari poate depune un proiect cu finanțare nerambursabilă doar dacă achită debitul înregistrat în registrul AFIR, inclusiv dobânzile și penalitățile.

Cel mai bun exemplu de blocaj este respingerea finanțării în sumă de 2.305.222,56 lei de către Administrația Fondului de Mediu a unui proiect de modernizare a iluminatului public din cauza sumelor cu care suntem înregistrați ca datorie. Mai mult decât atât, există și alte probleme care țin de situația economică și socială a comunei care pot fi rezolvate prin fonduri europene (asfaltarea drumurilor sătești și comunale, apă și canalizare, gaze, iluminat public, salubrizare), dar care nu pot fi accesate.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker