Economic

Trenul trece prin Buzău mai încet decât pe vremea lui Carol al II-lea

În România trenurile sunt din ce în ce mai lente, viteza medie fiind de 45 km/h și sunt multe zone unde timpii de călătorie au crescut și cu peste 50 la sută față de anii 1978-1996, când vitezele au fost cele mai mari din istoria rețelei CFR.

De exemplu între București și Timișoara trenurile fac 10 ore pe 533 km, ceea ce este extrem de neplăcut, dat fiind că trenurile din 1939 erau mai rapide. Trenul a pierdut lupta cu avionul și automobilul pe această distanță unde câteva sectoare sunt incredibil de lente. De exemplu, între București și Craiova trenurile fac cu mai mult de o oră față de acum 25 de ani, scrie HotNews.ro.

O mare problemă este că vitezele au scăzut drastic și pe rutele scurte, astfel că pe acolo naveta cu trenul nu mai este fezabilă. Sunt zone din țară unde parcurgi cu trenul 60 de km în două ore, incomparabil mai mult decât cu microbuzul sau cu mașina. Oamenii ar merge, cu trenul, dar să NU aibă viteze ca în secolul XIX.

Între Brașov și Predeal cei mai buni timpi din istoria Mersului Trenurilor au fost în 1978, când cele mai rapide trenuri făceau 24-25 de minute. În prezent distanța este parcursă în 33-35 de minute (în cel mai bun caz), fiind porțiuni consistente cu viteze de 40-45 km/h. Când se va reveni la timpii de parcurs de la 1978? Dacă va fi să se întâmple, va fi mult după 2030, după lucrări de durată.

Sunt trasee unde călătoria durează mai mult decât la 1934. Extrem de neglijată este linia Craiova – Calafat, unde media de viteză este de 35 km/h. Între Brașov și Sighișoara sunt lucrări ample, dar trenurile merg foarte încet, astfel că drumul durează trei ore, cu o viteză medie de cel mult 43 km/h. Pe liniile secundare cei mai buni timpi de parcurs erau la 1980, după ample lucrări de modernizare și întreținere. Pe o bună parte dintre aceste linii, timpii de parcurs sunt în prezent cu 30-50 la sută mai mari.

Printre relațiile unde vitezele au scăzut puternic se numără Brașov – Sibiu, Ploiești – Buzău, Satu Mare – Baia Mare, Medgidia – Tulcea sau Bacău – Piatra Neamț.

Pe multe dintre liniile de zonele montane vitezele medii sunt pe la 45-50 km/h. Ar fi mult să cerem viteze medii de 90-100 km/h pe cele mai dificile zone ale rețelei, însă, dacă liniile ar fi atent modernizate, ar fi posibile viteze de 65-70 km/h.

Vitezele mici sunt din cauza numeroaselor restricții, pe o rețea unde s-au făcut foarte puține modernizări. Este nevoie să fie impuse multe restricții pentru ca trenurile să ruleze în siguranță. Din fericire, în România nu s-a petrecut în ultimele decenii niciun accident feroviar care să fi făcut zeci de morți.

Ruta Ploiești-Buzău se încadrează printre traseele unde vitezele au scăzut puternic. Pare greu de crezut, dar cele mai rapide trenuri de la 1939 făceau sub o oră între cele două orașe. Sunt 66 de km la câmpie pe magistrala 500, către Moldova. Cele mai rapide trenuri IR fac 62 – 64 de minute, cu viteze maxime de 80 km/h. Nu este chiar rău, dar în 1989 trenurile făceau 44 de minute, pe aproape tot drumul vitezele fiind de peste 100 km/h. Așadar, cel mai rapid tren din 2023 face cu 40 la sută mai mult decât acum 34 de ani.

La Buzău s-a investit în calea ferată, pe sectorul Buzău-Făurei, pentru ca viteza să crească de la 30 km/h la 120 km/h. Au avut loc ample lucrări de reînnoire a infrastructurii feroviare, prin înlocuirea la rând a elementelor căii, realizarea căii fără joante şi aducerea liniei în parametri tehnici proiectaţi, au fost prevăzute inclusiv lucrări de reparaţii şi de montare dale de beton la cele 12 treceri la nivel cu calea ferată şi pe zona terasamentelor de la podurile aflate la km 161+913 şi km 166+208.  Astfel, durata călătoriei cu un tren IR de la Buzău la Făurei a scăzut la 27 minute.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker