Administrație

Transportul în comun, reglementat printr-o nouă lege

Care este situația la Buzău

O lege adoptată la sfârșitul lunii mai impune noi reguli pentru creșterea calității transportului în comun și atingerea obiectivelor privind reducerea poluării. Reglementarea prevede introducerea mijloacelor de transport în comun nepoluante, iar Bucureștiul și alte 12 municipii din țară vor avea, în plus, zone cu emisii reduse, unde accesul auto va fi limitat, respectiv Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.

Conform reglementării, municipiile reședință de județ vor trebui să dezvolte și să implementeze un plan de mobilitate urbană durabilă, ce „are ca țintă principală îmbunătățirea accesibilității localităților și a conectivității între acestea, dezvoltarea și diversificarea unei oferte de transport (aerian, fluvial și maritim, feroviar, rutier, pe cablu, nemotorizat, pietonal) bine integrată intermodal și sustenabilă din punct de vedere social, economic și de mediu”. Printre altele, până cel târziu pe 31 decembrie 2025, aceste municipii vor avea obligația să stabilească benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h, se arată în legea recent intrată în vigoare, scrie adevărul.ro.

Pentru creșterea atractivității, legea prevede o serie de norme pentru un mai bun acces al cetățenilor la transportul public. Astfel, școlile și spitalele trebuie să fie la cel mult 300 de metri de o stație de transport în comun, autobuz, troleibuz, tramvai sau metrou. În plus, în interiorul localităților, aceste stații trebuie amplasate la cel mult 400 de metri una de alta, iar într-un municipiu, 60 la sută din populație trebuie să aibă la cel mult 500 de metri o stație a unui mijloc de transport în comun care are o frecvență de cel mult 20 de minute.

Conform Legii 155/2023, zonele cu nivel scăzut de emisii vor trebui marcate cu indicatoare de către autoritățile administrației publice locale și vor putea fi de două tipuri. În primul rând, este vorba de zone pentru care se stabilesc tarife de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste perimetre trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul lor.

Apoi, mai există perimetre pentru care nu se stabilesc tarife de acces, ci doar reguli de acces, caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone nu trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul acestor zone, cu bariere de acces, de exemplu. În acest caz, autoritățile locale trebuie să asigure controlul aleatoriu al accesului în aceste zone, prin intermediul poliției locale.

De precizat că metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și excepțiile aferente zonele cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite până la finalul anului, prin Hotărâre de Guvern, la propunerea ministerelor Mediului și Transporturilor.

Primăria Buzău a implementat deja o serie de măsuri înainte ca legea să intre în vigoare, iar municipalitatea a achiziționat, în urmă cu un an, 13 autobuze electrice, care vor fi date în folosință odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a Bulevardului Unirii, ce va avea benzi dedicate exclusiv transportului în comun. În plus, la începutul acestui an, primarul Constantin Toma a anunțat că a semnat contractul de achiziție pentru încă 16 autobuze electrice, proiect finanțat tot prin fonduri europene.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker