Actualitate

Tranca-tranca și la anul. Cum vor circula trenurile prin Gara Buzău

Și în 2024 trenurile românești vor fi lente și vor întârzia mult, dar anul va aduce câteva schimbări importante. Vor veni primele trenuri electrice noi, de lung parcurs, vor fi adăugate câteva trenuri InterCity și nu se va mai circula pe una dintre cele mai aglomerate rute feroviare românești. În rest, vitezele rămân foarte mici.

Cea mai mare schimbare este că nu se va circula decât pe o mică porțiune dintre Cluj și Oradea, fiindcă se deschid șantiere de modernizare și electrificare ce vor dura, în cel mai bun caz, până la final de 2026. Drumul către Oradea va fi și mai ocolit (60-70 km în plus) și va dura și mai mult (chiar și peste 14 ore și jumătate de la București, față de 12 ore pe magistrala 300). O altă noutate este că vor intra în circulație primele trenuri noi de la Alstom, care vor fi utilizate de CFR Călători. În cel mai bun caz, la final de an vor fi 3-4 trenuri în circulație. Primul ar putea circula încă de la început de an, al doilea probabil în a doua parte a anului. Trenurile de lung parcurs, de peste 600 km, vor rula cu viteze medii de 50-55 km/h, din cauza multor zone cu restricții. Călătoria Iași-Timișoara durează cam 17 ore, iar de la Cluj la Galați, peste 13 ore. Vor fi multe trenuri, atât CFR Călători, cât și private, pe traseul Brașov – București – Constanța și timpii de parcurs vor fi buni. Se introduc și trenuri IC către Piatra Neamț și Galați, pe lângă cele către Arad, Cluj, Suceava și Iași. Timpul lor de mers va fi mare, fiindcă vor staționa mult pentru a decupla/primi grupe de vagoane.

Scad puțin timpii de parcurs pe porțiunile modernizate dintre Sighișoara și Simeria și dintre Deva și Arad. Cresc timpii de parcurs între București și Craiova, între Timișoara și Arad și între Timișoara și Lugoj. Vor fi foarte puține trenuri între București și Sibiu și între București și Galați. Nici anul viitor nu vor fi trenuri între Urziceni și Făurei, pe magistrala 700. Între două capitale de județ, Ploiești și Târgoviște, va fi doar un tren pe zi.

Pentru că nu se va mai circula pe Cluj – Oradea va fi foarte importantă linia 310 Oradea – Timișoara. Din păcate sunt multe restricții de viteză, așa că cele mai multe trenuri fac peste 4 ore pe cei 178 km, iar cele care opresc, peste tot cinci ore.

Vor fi puține trenuri internaționale: trenul Dacia spre Viena, mai multe spre Budapesta, câteva pe distanțe mici la frontiera cu Ungaria, un tren spre Ruse și trenul Prietenia, spre Chișinău. Vara va exista tren direct de la București către Sofia și Varna și un vagon spre Istanbul.

Noul Mers al Trenurilor intră în vigoare pe data de 10 decembrie 2023 și va fi valabil până pe 14 decembrie 2024. Trenurile sezoniere (Trenurile Soarelui) CFR Călători vor circula între 15 iunie și 8 septembrie.

Cum vor circula buzoienii către Moldova și spre Capitală

Spre și dinspre Buzău trenurile vor circula la fel ca și până acum, cu aceeași viteză. Nu sunt linii care vor intra în reabilitare în acest an, motiv pentru care nu ar trebui să existe probleme. Singura cale ferată care a fost înlocuită complet este Buzău-Făurei, unde viteza trenurilor a crescut considerabil.

  • București – Buzău – Suceava: Nu mai sunt trenuri care fac sub șase ore pe cei 447 km, nici măcar trenul IC, care stă 12 minute la Pașcani (pentru a se desprinde grupa de vagoane spre Iași) și alte 12 minute la Bacău (de unde se desprinde grupa de vagoane către Piatra Neamț). Cel mai lent tren IR face 6 ore și 38 minute pe Suceava – București.
  • București – Buzău – Iași: Trenurile fac între 6 ore și 11 minute și 7 ore și 7 minute. În mod aberant, trenul IC nu este mai rapid, fiindcă staționează mult timp pentru a fi detașate vagoanele. Cel mai rapid IR face 6 ore și 11 minute între București și Iași, iar trenul IC face cu 21 de minute mai mult.
  • București – Buzău – Galați: Sunt patru trenuri pe zi pe sens, a fost introdus și un Intercity, iar cel mai rapid parcurs este de 3 ore și 36 minute. Cel mai lent tren face 4 ore pe 259 km.

Cum se va circula pe celelalte rute din țară

  • București – Brașov: Vor fi în total peste 30 de trenuri pe zi, cu bilete pornind de la 26 lei la Regio și 61 de lei la IC. Cele mai rapide sunt trenurile IC care fac cam 133-136 de minute, oprind doar la Ploiești Vest. Trenurile IR parcurg cei 166 km în 145-155 de minute, cu șapte opriri.

Cel mai lent va fi un tren Regio care face 4 ore și 25 minute, fiindcă staționează mult pentru a permite altor trenuri să treacă.

Vor fi în jur de zece trenuri private pe sens care fac între 2 ore și 45 de minute și 3 ore și jumătate.

  • București – Constanța: Cele mai rapide trenuri vor fi două InterCity-uri care, fără oprire, fac 2 ore și 7 minute, iar biletul este 74 de lei. Cam două ore și jumătate fac trenurile IR care au patru opriri. La acestea, biletul costă 65 de lei. Trenurile private fac, în funcție de viteză maximă și opriri, între 2 ore și 15 minute și 2 ore și 45 minute.
  • Iași – Timișoara: Vor fi două trenuri directe pe zi, iar călătoria durează cam 17 ore. IR 1833 parcurge 815 km, via Suceava, Cluj, Alba Iulia și Simeria. Perechea IR 1831 parcurge distanța Timișoara – Iași în 16 ore și 27 de minute. IR 1763 parcurge 849 km, în 17 ore și 21 de minute, iar perechea IR 1765 face un minut mai mult.
  • Cluj – Galați: Călătoria de 714 km durează 13 ore și 23 de minute cu IR 1832. Drumul Galați – Cluj durează 13 ore și 16 minute.
  • București – Timișoara: Cresc timpii de parcurs și trenurile fac între puțin sub 10 ore și 10 ore și 35 de minute. Sunt extrem de mari timpii de parcurs pe București – Craiova (chiar și 3 ore și 39 minute pentru un IR pe 209 km). Cel mai rapid este un tren Astra care face 9 ore și 49 minute de la Timișoara către Capitală.
  • Cluj – București: Vor fi numai patru trenuri directe pe zi și acelea lente. Trenul IC face 8 ore și 49 de minute, fiindcă drumul Sighișoara – Brașov durează peste trei ore, din cauza lucrărilor și restricțiilor. Există și un tren care face peste 13 ore, fiindcă merge pe un traseu ocolit și cu multe zone de 40-50 km/h (via Simeria – Petroșani – Craiova – Roșiori).
  • Cluj – Oradea: Nu vor mai exista trenuri directe între cele două orașe, fiindcă încep ample lucrări între Aleșd și Aghireș. Vor exista trenuri Regio doar între Oradea și Aleșd (5 trenuri pe zi pe sens, 35 km, 32-50 minute) și între Cluj și Aghireș (9 trenuri pe sens, 28 km, 40-53 minute).
  • Satu Mare – Timișoara: Șase ore și zece minute durează călătoria de 311 km.
  • București Nord – Aeroport Otopeni: Se menține cadența de 40 de minute, iar trenurile fac pe cei 19 km 21 de minute la dus și 25 de minute la întors.
  • București – Sibiu: Vor fi doar trei trenuri directe pe zi pe sens, cel mai rapid făcând 5 ore și 21 de minute. De la Sibiu spre București ultimul tren pleacă la 16.22.
  • București – Oradea: Dat fiind că nu se va mai circula între Cluj și Oradea, trenul IR 472 spre Budapesta va lăsa la Arad o grupă de vagoane către Oradea, iar călătoria va dura 13 ore și 14 minute (via Sibiu – Simeria), un total de 720 km.

Un alt tren direct pleacă spre Oradea seara din București, iar călătoria durează 14 ore și 50 de minute, 711 km, via Craiova – Timișoara.

De la Oradea la București trenul direct IR 1744 va face 14 ore și 38 de minute, via Timișoara – Craiova. În prezent, cât încă se circulă pe Oradea – Cluj, cel mai rapid tren face 12 ore și 20 de minute din Oradea până la București (649 km)

  • Constanța – Mangalia: Este o linie specială fiindcă nouă luni pe an sunt 10 trenuri pe trenuri pe sens, iar între iunie și septembrie, când circulă sezonierele (Trenurile Soarelui), sunt aproximativ 20 de trenuri pe zi. Fiind linie simplă, neelectrificată, trenurile trebuie să se aștepte și unele fac și peste 90 de minute pe 43 km.
  • București – Arad: Cele mai rapide trenuri fac puțin peste 10 ore, cele mai lente, cam 12 ore. Au crescut vitezele între Deva și Arad. Trenul IC 532 face 10 ore și 30 minute între Arad și București pentru că la Teiuș, unde sunt atașate vagoane ce vin de la Cluj, staționarea este de 34 de minute.
  • București – Satu Mare: Trenul IR 1641 face 13 ore și 36 minute, via Miercurea Ciuc – Toplița – Baia Mare. La întors, călătoria durează 14 ore.
  • Iași – Oradea: Nu există tren direct și este un traseu pe care puțini îl vor parcurge, fiindcă demonstrează cât de puține sunt legăturile și cât de complicat va fi fără trenuri între Cluj și Oradea.

Iași-Oradea poate fi parcurs cel mai repede în 16 ore, schimbând trenul la Dej și Valea lui Mihai). Pentru Oradea – Iași este și mai rău: aproape toate variantele indică peste 20 ore, iar cea mai rapidă este de 18 ore și jumătate, cu patru trenuri (schimbare la Arad, Ploiești Vest și Ploiești Sud).

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker