Șlefuitorii de cuvinte – Păstorel TEODOREANU
Alexandru Osvald Teodoreanu, care a intrat în istoria literaturii cu pseudonimul Păstorel Teodoreanu, s-a născut la Dorohoi în 30 iulie 1894. El a fost poet, prozator, publicist, avocat, gastronom, iubitor de vinuri, un mare epigramist și un reprezentant de seamă al boemei ieșene și bucureștene. Tatăl său a fost avocat, mama pianistă, iar un frate mai mic, Ionel Teodoreanu, a devenit un prozator de succes.
Păstorel, numit astfel printr-o glumă a tatălui său, a absolvit Liceul Internat din Iași și Școala de Artilerie din București, după care a plecat pe frontul Primului Război Mondial, de unde se întoarce de două ori rănit, fiind recompensat cu distincții militare. După demobilizare a urmat Facultatea de Drept din Iași, fiind licențiat. Profesia a practicat-o aproape zece ani, după care se dedică exclusiv scrisului: a făcut publicistică literară și politică, a scris cronici gastronomice, piese și monologuri teatrale, schițe, nuvele, povestiri și versuri.
Prima sa apariție în presă s-a consemnat în săptămânalul „Capitala” a lui Ion Th. Florescu. Din acel moment, are apariții frecvente în multe reviste, precum „Viața românească”, „Versuri și proză”, „Însemne literare”, „Contemporanul”, „România literară”, „Revista Fundațiilor Regale” și multe altele. A debutat editorial în anul 1928 cu volumul „Trei fabule”. În același an publică romanul „Hronicul măscăriciului Vălătuc”, pe care George Călinescu l-a asemuit cu „Gargantua și Pantagruel”. Anul 1930 i-a adus apariția a două volume de epigrame: „Strofe cu pelin de mai pentru/contra Iorga Neculai” și „Vin și apă”, trei cărți de proză – „Mici satisfacții”, „Un porc de câne” și „Bercu Leibovici” – și două volume de publicistică sub genericul „Tămâie și otravă”.
În conștiința publicului a rămas ca cel mai mare epigramist român. Se spune că parte din lucrările sale au circulat și oral, iar în perioada comunistă, clandestin. Se mai spune, fără argumente solide, că unele texte, mai mult vulgare, i-ar fi aparținut. Păstorel a fost un mare gurmand și un mare iubitor al licorilor bahice, calități pe care le-a folosit în arta gastronomică și cea oenologică. În acest sens a scris și publicat lucrări specifice acestor profesii. A fost recompensat de către Academia Română în anul 1928 și de către Societatea Scriitorilor Români în anul 1937.
După 1947 a suferit multe represalii deoarece ar fi susținut, prin articole, regimul Antonescu, războiul antisovietic, dar și pentru o epigramă pe seama redenumirii Bulevardului Bonaparte în Bulevardul Ilie Pintilie, epigramă ce nu se regăsește la dosar. Revine în publicistică în anul 1956, însă în anul 1960, după numeroase percheziții, îi sunt confiscate mai multe manuscrise și mare parte din bibliotecă. Urmarea acestor acțiuni: condamnat de Tribunalul Militar București la șase ani de închisoare corecțională. A fost „coleg” de pușcărie cu Constantin Noica și Alexandru Paleologu. Se mai povestește că Mihail Ralea a intervenit la șeful statului de atunci pentru grațiere. Gheorghiu Dej, după ce a văzut dosarul și a citit epigrama, a spus scurt: „Să mai stea!”.
Este grațiat după trei ani. Urmare a regimului concentraționar se îmbolnăvește grav și nedrept, iar la data de 14 martie 1964 se stinge din viață. Este înmormântat la Cimitirul Bellu, în cavoul familiei Delavrancea, deoarece erau rude. Bunul său prieten, Alexandru Paleologu, îl prezenta: „Îmbrăcat extrem de elegant, cu o solemnă oratorie, în care se dovedea maestru, ducea o viață de boem, locuia prin hoteluri, avea întâlniri prin toate restaurantele orașului. După zece beri la Capșa, trecea strada la Gambrinus, fosta berărie a lui Caragiale (…) Informat că epigramistul locuia la hotel, Regele Carol al II-lea îi oferă, la etajul întâi al casei Boerescu, de pe strada Orlando, unde era sediul Fundației Regale pentru Literatură și Artă, două odăi și o baie”.
Despre marele epigramist circulă foarte multe anecdote. Una dintre ele, care se referă, bineînțeles, la o escapadă bahică, are următoarea desfășurare: „Se povestește că într-o seară, să fi fost pe la miezul nopții, Păstorel a ieșit cherchelit bine de la Athene Palace. În ușă se ciocnește de un individ în uniformă înzorzonată cu epoleți și cu chipiu pe care îl confundă cu portarul. – Na cinci lei și adu-mi un taxi, bolborosește Păstorel. – Domnule, eu nu sunt portar, eu sunt amiral! La care Păstorel, imperturbabil: – Atunci, adu-mi un vapor!”.
Indiferent de ceea ce spun unii sau alții, Păstorel este, poate, cel mai mare epigramist al țării. Deosebit de talentat și prolific, scria inclusiv pe șervețele în lungile întâlniri tematice. El este cel care, chiar și azi, asemenea lui Caragiale, ne înseninează zilele cu adevărurile spuse din societatea noastră, care sunt nepieritoare. Și se vede cu ochiul liber că punctele cardinale nu sunt doar niște repere, niște borne care ne marchează. Înseamnă mult mai mult.
Profesorului său de limba română pe care îl chema Fântânaru și căruia îi cam plăcea să bea
Dacă apa din fântână
S-ar preface-n vin Cotnar,
Aș lăsa limba română
Și m-aș face fântânar.
O să intru în păcat
O să intru în păcat,
Sfinte Doamne, ține-mă!
Pentru vin nu am ficat,
Pentru apă… inimă!
Excepție
Fie Neamț, Chinez, Hindus,
Omul din maimuță vine,
Numai Iorga știm prea bine
Că se trage din Larouse.
Steaua
Câte stele sunt pe cer
Toate pân’ la ziuă pier.
Numai una, ca o proastă,
Șade pe uzina noastră…
Din Craiova pan’ la Iași
Din Craiova pan’ la Iași
Se resimte lipsa sării,
Fi’ndcă cei mai mulți ocnași
Au ajuns la cârma țării.
La venirea rușilor, în 1944
Pe drumeagul din cătun
Venea ieri un rus și-un tun;
Tunul rus
Și rusul tun!
Unei femei bolnave de varice
Clientei doctorul i-a spus
Să steie c-un picior în sus.
Iar dânsa – adevăr zic vouă!
Așa le ține pe-amândouă!
Reclamă…
Îmi spunea un bețivan,
Rezemat contra perete:
Fetele din Popa Nan
E frumoase, dar nu-i fete!
La restaurantul Uniunii Scriitorilor
Beau băieții harnici
De cu seară-n zori:
Unii sunt paharnici,
Alții turnători.
Unul bea că-i băutor
Unul bea că-i băutor,
Altul bea că-i bestie,
Numai eu, că am umor,
Beau așa, de chestie.
Consolare
Două lucruri mai alină
Al meu chin și a mea boală:
Damigeana când e plină
Și femeia când e goală.
Veronicăi Porumbacu , la apariția versurilor
„O, Europă, te simt în mine/ Te simt adânc în mine!”
Mult stimată Veronică,
Eu credeam c-o ai mai mică,
Dar mărturisirea-ți clară,
Din Gazeta Literară,
Dovedește elocvent
Că în chestia matale
Cu-adâncimi fenomenale
Intră-ntregul continent!
Epitaf
Aici zace Păstorel,
Om ales și spirit fin,
Dacă treceți pe la el,
Nu-l treziți, că cere vin!