Șlefuitorii de cuvinte / Medalion literar – Artur Enășescu
Artur Enășescu, poet și gazetar român s-a născut la data de 12 ianuarie 1889 la Botoșani. Ca și în cazul altor scriitori, și asupra locului său de naștere există controverse. Unii susțin că s-a născut în satul Mamornița din județul Dorohoi, Ținutul Herța, alții că s-ar fi născut la Burdujeni. Cei mai mulți au convenit că poetul s-a născut la Botoșani. Studiile primare, gimnaziale și primii ani de liceu le urmează la Botoșani. Pe acestea din urmă le termină la Iași. După absolvire pleacă la Paris unde, timp de doi ani (1912 – 1913) frecventează și cursuri de filosofie.
Debutul literar are loc în anul 1910 în revista „Convorbiri critice”. După experiența pariziană se întoarce în țară și lucrează în presă. Își face ucenicia la „Epoca”. Continua să publice versuri, în calitate de colaborator, în „Convorbiri literare”, „Luceafărul”, „Universul literar”, „Vremea nouă” și „Solia”. Tot acum se înscrie la Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din București, pe care nu o absolvă.
Se află pe frontul primului război mondial unde, se pare, la Oituz, scrie celebra sa poezie „Balada crucii de mesteacăn”, ce a fost pusă pe note de Ionel Fernic și interpretată magistral de Jean Moscopol. Tot în această perioadă scrie articole cu tematică politică și socială. Are și chemare către critica de întâmpinare: comenta debutul lui Lucian Blaga cu volumul „Poemele luminii”, scria despre G. B. Shaw, îl evoca pe Alexandru Vlahuță și îi făcea un portret lui Nicolae Iorga, în stil polemic.
Anul 1920 marchează debutul bolii de nervi ce îl va chinui toată viața. A fost internat la un sanatoriu din Sibiu, dar fuge și se întoarce la București. Puținii săi prieteni pe care îi avea îi adună versurile publicate și le editează, în anul 1920, în volumul „Pe gânduri”. După o mică ameliorare a bolii publică în revistele „Clipa”, „Universul literar”, „Rampa”, „Familia”, „Cristalul” (din Găești) și „Ideea literară”. Știindu-l bolnav și în nevoi Societatea Scriitorilor Români îi acordă în anul 1927 premiul „Ion Pavelescu” și o pensie lunară. Cu mintea întunecată și alcoolic, Artur Enășescu se prăbușește. În tradiția marilor rebeli își continuă viața vagabondând și locuind în subsoluri mizere sau sub scările unor blocuri, așa cum a fost „locuința” provizorie aflată sub o scară de serviciu a hotelului „Ferdinand”.
În revista „Luceafărul” (Botoșani) I.N. Oprea, într-un articol evocator, reproduce un fragment din cronica lui C. N. Bratu ce a apărut în „Curierul Ieșean” în 15.01.1943. Citez o frază: „Fără țintă, cu pantofii scâlciați, cu hainele zdrențuite, cu pletele încurcate, cu ochii pierduți în depărtări albastre, Artur Enășescu își plimba epava trupească pe străzile capitalei, înfrățit cu hamalii de pe Grivița, cu văcsuitorii de ghete de pe bulevarde, nebăgat în seamă, muncit de nebunie și mizerie”. Din omul ce altădată iubea eleganța nu mai rămăsese nimic.
Același C. N. Bratu mai scrie: „Am plecat înduioșat. Undeva, la un local pierdut în noaptea ce se lăsa plumburie, taraful lui Fănică Luca intona romanța lui Artur Enășescu: Țiganca (E Rița fecioara cu ochii sprințari…)”. Se înscria pe orbita unor mari rebeli, nefericiți și alienați mintali, dar poeți de certă valoare, unii chiar geniali: Ștefan Petică, Iuliu Cezar Săvescu, Oreste Georgescu și marele Eminescu. După el au mai fost, printre alții, Dimitrie Stelaru și buzoianul Ion Nicolescu.
În aceste condiții inumane poetul avea să-și încheie socotelile cu viața pe data de 4 decembrie 1942. În anul 1946 îi apare volumul postum „Revolta zeului” cu o prefață de Ștefania Stâncă, iar în anul 1968 volumul „Poezii”, ediție îngrijită și cu o prefață de Mihail Straje și o introducere de Radu Boureanu. În municipiul Botoșani există o stradă care mai amintește de numele poetului Artur Enășescu.
Mai trebuie spus faptul că melodia „Balada crucii de mesteacăn” a avut o soartă nedreaptă în anii comunismului. A fost interzisă, însă a rezistat vremii și vremurilor. Astăzi vedem că este interpretată de numeroși artiști: Nicolaie Furdui Iancu, Alexandru Arșinel, Constantin Florescu, Tiberiu Ceia ș.a. Însă, în afara poeziilor sale și a celor două cântece superbe, de pe urma poetului rămân și aprecierile lui George Călinescu, Tudor Vianu (care-l prețuia enorm), Eugen Jebeleanu și Mihail Sorbul. Cam aceasta este, în linii mari, povestea tristă a vieții poetului Artur Enășescu.
Balada crucii de mesteacăn
Cruce albă de mesteacăn,
Răsărită printre creste,
Cine te cunoaște-n lume,
Cruce fără de poveste?
Peste brațele-ți întinse
Din poiana fără flori,
Uneori s-apleacă-n noapte
Cârdurile de corori.
Și-n tăcerea nesfârșită
Sub arcadele de brad,
Nu s-aude decât plânsul
Cetinilor care cad.
Cruce albă de mesteacăn
Biciuită de furtuni,
Peste lemnu-ți gol, doar luna
Pune albele-i cununi.
Ca de-o mână nevăzută
Slovele-ți se șterg de ploaie;
Tot mai mult te bate vremea,
Vânturile te îndoaie…
Și ca mâine fulgii iernii
Te vor prinde-n a lor salbă,
Și vei dispărea din lume
Cruce de mesteacăn albă.
Sfântul îngropat sub tine
Cine-l va mai ști de-acum,
Cruce albă, rătăcită
Lângă margine de drum?
Brațele-ți de vânturi smulse
Se vor pierde pe poteci,
Numai brazda de țărână
Nu-l va părăsi pe veci.
Afrodita
În hău de mări, bătute de furtună,
La pieptul spumegatului talaz,
Prinzându-i gingaș, brațul de grumaz
Dormea seninul ca un fulg de lună.
Seninătate, zbucium, împreună,
Uniți de sorți pe-al apelor podghiaz,
Născură, robi aceluiași extaz,
Nemărginirea, floare de genună.
Și haosul gemu de fremătare,
Când cea dintâi semeață-ntruchipare,
Vis cald! Femeia, amforă de slavă,
Zbucni legănătoare și suavă,
Vrej de senin cu fruntea-n sârg de stele,
Din zvârcolirea undelor rebele.
Sonet
(Visez la Nordul plin de cețuri grele…) Visez la Nordul plin de cețuri grele!
În vechiul port, din anii seculari,
Corăbii trec și luntre de pescari,
Alunecând cu albele vintrele!
Se leagănă pe coapsele lor tari,
Și pe catarg c-un stol de rândunele,
Și-același cântec urcă pân-la stele,
Ce-l scot din piept vânjoșii marinari.
Din vălul alb, scăpându-i o șuviță,
Pe țărm, îndrăgostita pescăriță
Privind în val un aurit delfin,
Ca unda ce-i sclipește la picioare
Sub focul asfințitului de soare,
Își umflă sânul gol într-un suspin.
Țiganca
E Rița, fecioara cu ochii sprințari –
Cu sâni ca de piatră
Născută-n alaiul a zece cobzari,
Regină pe șatră.
Zglobie ca fulgerul, cutreieră văi
Și negre poene,
Iar ochii ei tineri îi joacă-n văpăi
Pe umede gene.
Cosița ei creață, pe umerii goi,
Îi cade-n inele,
Surâsu-i aruncă pe-ntregul zăvoi
Sclipiri de mărgele.
Aprinsă-i năframa ce-i flutură-n vânt,
Râd galbeni în plete –
Când trece c-un zâmbet, zvârl cușma-n pământ
Nomadele cete.
Când naște sub corturi un cânt legănat
Și-un zvon de sandale
Cu patimă cruntă ciocanele bat
În vechi nicovale.
Ea joacă sub vaierul strunii prelung
La focuri sărace,
Și razele lunii ființa-i străpung
Cu sute de ace.
Ușor se mlădie, rotește pe loc,
Dând chiot sălbatic,
Și pare piciorul ei sprinten în joc,
Atins de jăratic.
Dispare-n vârtejuri, sar banii pe sân,
Loviți de furtună!
Și geme ca vie sub meștere mâini,
Lăuta străbună.
Târziu stau la stele nomazii culcați,
Iar ea pe câmpie,
Sărută văzduhul cu ochi dilatați
De-o sfântă beție.