Actualitate

Românii pun întrebări trăznite despre coronavirus la 112

Avalanșă de telefoane la numărul unic de urgență 112, care mai de care mai bizare, în care cetățenii au adresat, mai în glumă, mai în serios, întrebări despre coronavirus, fără a avea urgențe reale. Un număr de peste 12.000 de apeluri a fost înregistrat la 112, în perioada 25 februarie – 18 martie, cele mai multe pentru a se obține informații referitoare la COVID-19,  fără a fi urgențe reale, se arată într-un comunicat al Serviciului de Telecomunicații Speciale. De exemplu, un apelant fumător, aflat în izolare, a sesizat la numărul de urgență că nu mai are țigări și vrea ca cineva să meargă să îi ducă la domiciliu, iar o altă persoană aflată în carantină la domici­liu a întrebat la 112 dacă poate ieși 2-3 minute în fața blocului . Un altul, care anunțase la 112 că „un văr a venit din Italia și este bolnav de coronavirus” și apoi a închis imediat telefonul, la reapelarea operatorului STS, a recunoscut că „se joacă fiindcă este șme­cher”. Și ­exemplele de acest fel sunt nenumărate. În aceste condiții, Serviciul de Telecomunicații Speciale, în calitate de admi­nistrator al Serviciului de urgență, face apel la cetățeni să sune la 112 doar pentru urgențe,  reamintindu-le că pentru a solicita informații despre noul coronavirus pot să apeleze linia TELVERDE – 0800.800.358 (0800.800.FLU). STS a luat toate măsurile pentru a asigura preluarea apelurilor, chiar și în condiții de supraaglomerare.

Măsuri suplimentare pentru problematica Coronavirus

Serviciul de Telecomunicații Speciale a luat măsuri suplimentare pri­vind preluarea apelurilor la 112 pe proble­matica noului coronavirus. Mo­dul de lucru în situația în care se primește un apel referitor la COVID-19 este adaptat la situația prezentată de apelant. Astfel, apelurile prin care cetățenii raportează simptome specifice sunt direc­ționate către agențiile cu competențe medicale, cele privind persoane care nu respectă regimul de autoizolare /carantină stabilit de autorități sunt direcțio­nate către Poliție, iar pentru cele de informare apelanții sunt sfătuiți să sune la numărul de telefon TelVerde – 0800.800.358.

Amenzi până la 5.000 lei pentru apeluri false

Reprezentanții STS ­rea­mintesc cetățenilor faptul că apelarea abuzivă, falsă sau pentru a face glume la numărul 112 se sancționează cu amendă în cuantum de până la 5.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către personalul Ministerului ­Afa­cerilor Interne.

Cu scopul de a nu repeta isprava celor care au apelat în glumă 112, ținând linia ocupată în detrimentul celor care au o reală urgență, punându-le viața în pericol, reprezentanții STS au oferit câteva exemple care denotă lipsa de responsabilitate a unor dintre semeni.

„O persoană a dorit să afle dacă poate merge <luni la bancă>, având în vedere declararea stării de urgență; Supărat că a fost părăsit de concubină, un cetățean a anunțat că femeia <s-a întors acum 2 zile din Italia și are febră>; Un bărbat a sunat la 112 pentru a afla ce restricții sunt <pentru că urmează să fac nuntă>. Mai mulți apelanți au sunat să anunțe lipsa banilor sau a hranei; Un cetățean a dorit să știe dacă <se fac teste la domiciliu> pentru că și el dorește un astfel de test; O femeie a anunțat că a venit din Franța un bărbat <clandestin cu o mașină>. Deși bărbatul respectiv nu a părăsit locuința, femeia era revoltată <de ce nu a fost sechestrat la vamă?>; O persoană a sesizat la 112 că este ținută abuziv în casă din cauza coronavirusului și nu are mâncare pentru pisică. Aceasta a amenințat că va lua legătura cu televiziunile pentru a semnala acest abuz; O persoană aflată în izolare la domiciliu, venită din Belgia, a sunat la 112 să solicite o zi de învoire pentru a merge într-o altă localitate unde trebuia să semneze un contract; Un apelant a sunat să afle în ce condiții poate să organizeze o pomană cu mai multe persoane, ca urmare a unui deces în familie; O persoană a dorit să afle de unde poate obține o adeverință prin care să se ­ateste faptul că nu este confirmată cu coronavirus; O doamnă a dorit să afle dacă este obligatorie carantina în situația în care soțul ei vrea să plece în Olanda și să se întoarcă în România; Un angajat al unei spălătorii auto a întrebat la 112 dacă are dreptul să nu vină la serviciu pe durata stării de urgență; Un cetățean a sunat să întrebe: <De ce nu închid toate fabricile? Că unii colegi nu vor să recunoască faptul că li s-au întors rudele din străinătate>; Un bărbat a întrebat dacă <are voie vecinul să cheme zugravii să zugrăvească, având în vedere că e situație de urgență?>; O persoană a sunat la 112 să întrebe dacă <izolarea unui membru implică izolarea familiei> sau <Eu rămân în izolare, dar soția se poate duce la cumpărături?>”, se arată în comunicatul Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker