Educație

Profesorii Liceului Tehnic, deplasare în Finlanda pentru a descoperii secretele celui mai performant sistem de învățământ din lume

Reprezentanții Liceului Tehnic au participat la o întâlnire cu profesori din șapte țări, organizată în Finlanda, la Helsinki, cunoscut fiind că țara gazdă are cel mai performant sistem de învă­țământ din lume. Întâlnirea s-a des­fășurat în perioada

19-25 mai și a făcut parte din proiectul european „Reu­șim  împreună. Competențele profesorilor îmbunătățite pentru  elevi motivați”.

Finanțat prin Programul Erasmus +, proiectul presupune nouă mobilități, organizate în trei fluxuri, în Irlanda, Spania și Finlanda, cu scopul de a crește motivația elevilor Liceului Tehnic Buzău pentru participarea activă și atractivă la ore, prin îmbunătățirea competențelor de predare și de evaluare ale profesorilor.

Tema cursului din Helsinki la care au luat parte profesorii buzoieni a fost centrată pe ameliorarea competențelor digitale ale profesorilor pentru adaptarea la cerințele curriculei și ale elevilor secolului al XXI-lea.

 

Accentul cade pe descoperirea și dezvoltarea înclinațiilor native și pasiunile elevilor

Activitățile au debutat cu o prezentare a sistemului de educație finlandez, rea­lizată de profesioniști în domeniu, doctori în Educație, dublată, de-a lungul mobilității, de vizite în școli, de la nivelul claselor primare la liceu.

Școala finlandeză este o prelungire a mediului familial protector, oferind copiilor un ambient optim pentru dezvoltarea lor cognitivă, emo­țională și socială. Do­tările, arhitectura inedită, materialele didactice permit realizarea unei simbioze între unitatea de învățământ și personalitatea elevului, dar și între elevi, prin încurajarea dialogului și a lucrului în echipă. Accentul cade pe desco­perirea și dezvoltarea înclinațiilor native, a pasiunilor elevilor, pregătindu-i în spi­ri­tul adaptării la societatea digitalizată. Conținuturile programelor școlare sunt particularizate în funcție de școală, clasă, elev, deviza fiind „Less is more”. În fapt, abordarea în învățare extinde metoda Flipped Classroom, la Flipped Learning, ceea ce înseamnă că învă­țarea este un proces activ și orientat spre scop și care include rezolvare de probleme în mod indivi­dual și colectiv. Formarea elevilor este monitorizată de o echipă complexă, bine sudată, alcă­tuită din profesori, psiholog, consilier și un profesor de sprijin special pregătit pentru remediere imediată și permanentă. Rolul acestuia din urmă este foarte important, deoarece ajută la atingerea nivelului minim de cunoștințe în cazul elevilor cu dificultăți de învățare.

Activitățile cursului au cuprins și familiarizarea cu aplicații diverse, care să suscite interesul elevilor, să faciliteze transferul de informație, să crească gradul de atractivitate a lecțiilor și să formeze competențe atât pentru studiul individual, cât și pentru adaptarea la cerințele societății contemporane. Book Creator, iMovie, Google Classroom, SimpleMind+, Actionbond, Quizzlet, Socrative, Mind Map sunt doar câteva dintre aplicațiile pe care profesorii le pot folosi atât în activitatea de predare, cât și în cea de evaluare.

„Poate că este timpul să ne preocupăm mai puțin de cantitatea de cunoștințe și să vedem cum învață elevul”

  „De ce este fascinant sistemul de educație finlandez? Deoarece este un sistem perfect adaptat pentru această generație a nativilor digitali. Un sistem în care copiii sunt în siguranță și unde se duc cu plăcere, unde toate cunoș­tințele acumulate sunt în perfectă concordanță cu realitatea. Un copil care merge fericit la școală este un copil care prețuiește sistemul de învățământ și valorile pe care acesta i le transmite. Poate că este timpul să ne preocupăm mai puțin de cantitatea de cunoștințe acumulată în școală și să vedem cum învață elevul, ce resorturi pot să fie activate pentru ca el să vadă în școală un factor motivațional, cine este cu adevărat copilul din fața noastră și ce îi trebuie ca să evolueze. Să-l învățăm să se cunoască pe sine, să își cunoască și să-și gestioneze emoțiile, să comunice și să îi oferim acea stare de bine atât de importantă pentru fiecare dintre noi când ajungem să o conștientizăm. Sunt optimistă că acest viitor nu va fi departe”, a declarat prof. Anca Leonte, coordonatorul programului Erasmus+, KA1.

Exploatarea rezultatelor din cadrul proiectului se realizează, la nivelul Liceului Tehnic Buzău, prin sesiuni de informare și ateliere ce pun accentul pe aplicabilitatea noilor metode digitale, unul dintre obiective fiind ca, în viitor, acestea să fie introduse în procesul de învățare.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker