Economic

Pasaje pietonale subterane cu lifturi și scări rulante pe „Drumul Morții”, în Buzău și Vrancea

„Drumul Morții”, așa cum a fost numită cea mai periculoasă șoșea din România din cauza numeroaselor accidente mortale care se produc pe aceasta, va primi finanțare prin PNRR pentru implementarea sistemului suedez 2+1, dar și pentru realizarea a șapte pasaje pietonale subterane cu lifturi și scări rulante, în Buzău și Vrancea.

Pe DN2-E85 traficul este la nivel de autostradă, pe unele tronsoane se circulă pe acostament lărgit folosit incorect ca bandă de circulație, iar depășirile sunt foarte periculoase. Pe de altă parte, statisticile poliției arată că traversările neregulamentare reprezintă principala cauză de accidente, urmată de viteza excesivă. Proiectul pasajelor pietonale subterane face parte dintr-un program mai amplu pentru a crește siguranța rutieră pe DN2-E85. Se estimează că începând din a doua jumătate a anului viitor vor fi deschise unele tronsoane de pe Autostrada Moldovei A7 Ploiești-Pașcani (319 km, dar fără contract semnat pe lotul 3, Pietroasele -Buzău).

Pentru realizarea pasajelor, CNAIR a scos la licitație șapte contracte pentru studiul de fezabilitate, fiecare contract cu o valoare de 309.000 lei. Sunt patru pasaje pietonale în județul Buzău – la Limpeziș, Costești, Mărăcineni și Poșta Câlnău -, respectiv la Golești, Garoafa și Mărășești în Vrancea. Primul pasaj, cel de la Limpeziș, este proiectat la km 84, iar ultimul, cel de la Mărășești la km 203, în zona Mausoleului Eroilor. Conform caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia, CNAIR solicită lifturi pentru persoane cu dizabilități, scări fixe și rulante, supraveghere video și posibilitatea alimentării cu energie din panouri solare. Durata Studiului de Fezabilitate este de 90 de zile, iar Proiectul pentru Autorizarea Lucrărilor de 60 de zile.

„Obiectivul general al contractelor este Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect pentru Autorizarea Lucrărilor de Construire pentru realizarea obiectivelor de investiții:

• Lot 1: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 84+120, localitatea Limpeziș, jud. Buzău;

• Lot 2: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 95+470, localitatea Costești, jud. Buzău;

• Lot 3: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 115+300, localitatea Mărăcineni, jud. Buzău;

• Lot 4: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 122+700, localitatea Poșta Câlnău, jud. Buzău;

• Lot 5: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 179+025, localitatea Golești, jud. Vrancea;

• Lot 6: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 în zona km 192+948, localitatea Garoafa, jud. Vrancea;

• Lot 7: Amenajare pasaj pietonal subteran DN 2 km 203+630, în zona Mausoleului Eroilor de la Mărășești, jud. Vrancea; ”

Pasajul pietonal de la Mărăcineni: media zilnică este de aproximativ 31.000 de autovehicule

Cel mai aglomerat tronson al DN 2 în județul Buzău este la Mărăcineni, zona de nord a municipiului. Potrivit CNAIR, pe acest tronson, la recensământul din 2015 s-a înregistrat o medie zilnică anuală (MZA) de 31.603 autovehicule. Ca nivel de comparație în cele mai aglomerate zile de vară, pe Autostrada Soarelui (A2) la Fetești (stațiile de taxare) sunt aproximativ 35.000 treceri. Spre deosebire de alte zone unde DN 2 are acostament lărgit, pe acel segment sunt patru benzi, iar CNAIR spune că pasajul pietonal este necesar pentru ca oamenii să nu mai traverseze prin loc nepermis. Zona este foarte aglomerată pentru că preia și traficul de pe DJ 203 K, drum paralel cu râul Buzău.

Un alt pasaj pietonal subteran va fi realizat pe DN 21 în zona Lacul Sărat (județul Brăila).

Modelul suedez 2+1, finanțat prin PNRR

Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Ordin pentru introducerea sistemului de siguranță rutieră „2+1” pe drumurile cu acostament lărgit. Este vorba despre „modelul suedez” de siguranță, reversibil, cu două benzi clasice pe un sens și o singură bandă pe sensul opus, sistematizare care permite depășirea în siguranță și reduce riscul de accidente frontale. Astfel, pe șoselele cu acostament lărgit, „Drumurile Morții” DN 2 București – Buzău – Bacău (cea mai periculoasă șosea din România), DN 6 București – Alexandria sau DN 28 în județul Iași, pot continua sau pot începe proiecte pentru implementarea sistemului 2+1.

Reabilitarea DN2 – E85 s-a făcut în anii ’90 printr-un proiect finanţat cu fonduri europene, iar atunci s-a lărgit platforma drumului, dar carosabilul a rămas tot cu o singură bandă pentru fiecare sens, fluxul de trafic (MZA) fiind de peste 20.000 mașini, mult peste capacitatea de preluare a șoselei. Din acest motiv, șoferii care circulă cu viteză legală sunt „împinși” pe acostament de cei care vin cu viteză din spate și nu depășesc pe contrasens. În plus, camioanele care merg mai încet folosesc acostamentul, iar dacă doi șoferi depășesc în același timp nu rămâne suficient spațiu între mașini.

„Sistemul de circulație 2+1 prezintă soluții tehnice de amenajare a drumurilor pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației alternante a vehiculelor pe drumurile administrate de C.N.A.I.R. S.A. cu următoarele caracteristici: platforma cuprinsă între 12-14 metri, două benzi de circulație în profil transversal și acostament consolidat. Acest sistem de amenajare a drumurilor presupune ca banda centrală să fie utilizată ca bandă de depășire alternativă pentru fiecare direcție, în scopul reducerii riscului de producere a coliziunilor frontale și laterale între vehicule. De precizat faptul că sistemul 2+1 a fost implementat în țara noastră, în baza experiențelor internaționale, sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200. Rezultatele obținute în urma monitorizării acestui sector de drum de către C.N.A.I.R. S.A. s-au dovedit încurajatoare, respectiv a scăzut numărul accidentelor rutiere și s-au redus ambuteiajele, ulterior aplicării sistemului de circulație 2+1”, se precizează în Proiectul de ordin al Ministerului Transporturilor.

Pe DN 2, principala şosea care asigură legătura Capitalei cu judeţele din Moldova şi cel mai periculos drum din ţară sunt peste 500 de cruci, potrivit Libertatea, mai mult decât toate bornele kilometrice. Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă spunea că a reușit includerea Autostrăzii Moldovei în PNRR tocmai arătând Comisiei Europene „crucile de pe DN 2” și a cerut sprijin la MAI pentru continuarea proiectului.

Pe DN2 – E85 sunt trei tipuri de sistematizare rutieră: acostament lărgit, folosit ca bandă de circulaţie, sistemul pilot 2+1 alternativ şi două benzi clasice 2X2, iar valorile de circulaţie sunt la nivel de autostradă, printre cele mai aglomerate tronsoane fiind zona Mărăcineni.˝

Articole similare