Educație

FOTO / Premieră în prevenție școlară, la Hasdeu

Ce înseamnă siguranța elevilor pentru ofițerul de Poliție Rutieră sau de Siguranță Școlară

Tinerii sunt conducători auto care se pot lăuda cu promptitudinea reacţiilor, coordonarea motorie foarte bună, precizia mişcărilor și orientarea rapidă, distributivitatea şi mobilitatea bună a atenţiei.

Această vârstă are însă și unele dezavantaje, care sunt în general legate de gradul mai scăzut al prudenţei, o anumită impulsivitate specifică vârstei, uneori și teribilism şi spirit de aventură. La acestea se mai pot adăuga și probleme legate de lipsa de experienţă, și, de multe ori, sub influența anturajului, consumul de alcool sau a substanțelor psihotrope. Cei care dețin toate informațiile cu privire la avantajele vârstei, dar și capcanele ei pentru participanții la trafic și le cunosc cel mai bine sunt ofițerii de poliție, care, de altfel, au și dorit să discute pe această temă cu cât mai mulți adolescenți aflați în pragul de a obține permisul de conducere.

O astfel de întâlnire a avut loc luni, 16 mai, când, în premieră, la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” a fost realizată o activitate cu caracter informativ-preventivă pentru participanții la trafic, la care au participat atât șefii structurilor de la „Permise” și de la Serviciul Rutier, cât și cel al Biroului Siguranță Școlară. Este vorba despre insp. pr. Gabriel Constantin Ioniță, șef Serviciu Public Comunitar Regim Permise de Conducere din cadrul Instituției Prefectului Buzău, cms. șef Silviu Dinu, șef Serviciu Rutier, și cms. Emilia Mihăilescu, șef Birou Siguranță Școlară – ultimii doi din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Buzău -, care au răspuns invitației profesorului de istorie Elena Năstăsoiu de a discuta cu elevii de clasa a XI-a, nu neapărat despre ceea ce îi califică drept conducători auto la această vârstă, ci mai ales despre aspecte ce țin de comportamente de risc ale adolescenților și tinerilor în general, comportamente care pot produce consecințe negative sănătății lor, a familiei, prietenilor, cât și asupra viitorului lor. Discuția a fost nimerită cu atât mai mult cu cât majoritatea elevilor prezenți, peste 60 la număr, urmează cursurile unei școli de șoferi, doi dintre ei fiind deținători de câteva luni ai permisului auto. De un real interes pentru cei prezenți au fost și informațiile privind procedura de examinare pentru obținerea permisului de conducere și importanța cunoașterii și aplicării corecte a normelor rutiere.

Comportamentele de risc  la vârsta adolescenței

Deși focusată pe teme rutiere, discuția ofițerilor de poliție cu liceenii a fost cuprinzătoare și s-a desfășurat într-un cadru general care a făcut referire  asupra comportamentelor de risc  la vârsta adolescenței.

Dialogul cu adolescenții a fost inițiat de cms. Emilia Mihăilescu, șef Birou Siguranță Școlară, care a realizat o introducere în ceea ce înseamnă  comportamente de risc, la modul general, ce pot aduce consecințe negative asupra adolescentului, în viața personală, în securitate. „Am răspuns invitației doamnei Năstăsoiu, care se pliază pe o nevoie pe care o identificăm și noi, și anume, aceea de a vorbi cu voi, cu adolescenții și tinerii, pentru că, la această vârstă, simțiți nevoia să vă demonstrați autonomia. Este un proces psihologic normal, firesc, numai că poate duce în zone de pericol. Sunteți la vârsta la care faceți trecerea de la statutul de copil, dependent de persoanele adulte din viața voastră, care au rolul  să vă îngrijească și să vă apere de orice pericol, către statutul de adult, când trebuie să vă descurcați singuri. Exact perioada aceasta este cea în care încercați să vă demonstrați că, puteți că ați reușit. Cu cât mai mare este nevoia de a vă demonstra acest lucru, cu atât mai departe vă veți duce în comportamentul pe care îl adoptați și, de aici, așa cum spuneam, apare zona de pericol pe care voi considerați că o puteți gestiona. Nici noi adulții din viața voastră nu suntem constanți; mă refer în special la părinți – și eu sunt părinte! -, pentru că, de multe ori vă spunem: ești suficient de mare să faci nu știu ce, iar pe de altă parte, când credem că nu ar trebui să fim de acord cu un anumit lucru, spunem cum?, acum?, la vârsta asta?, nu ești suficient de mare! În momentul de față, pentru că vă considerați suficient de mari , apare și nevoia de a încerca: mă descurc sau nu ? Sunt mare sau nu sunt suficient de mare? Dacă mai apare în ecuația asta și o competiție pentru ceva, pentru cineva, și competiția apare, lucrurile se complică”, a explicat ofițerul de poliție, care le-a și exemplificat cu filmulețe câteva dintre zonele de risc care apar în principal din cauza anturajului și a teribilismului, vitezei și consumului de alcool și substanțe interzise. Elevii au vizionat filmulețele propuse de ofițerii de poliție, aceștia oferind explicații pentru fiecare situație în parte. „O să ne axăm pe alte comportamente care vă pot duce în zona de pericol legate de mașină, de condus, de consum de substanțe; băieții dacă au la dispoziție o mașină dată de părinți sau cumpărată pentru ei și dacă mai este foarte performantă  vor să impresioneze; dacă lucrurile se petrec  în locurile unde își petrec timpul liber – baruri – s-ar putea să fie vorba și de puțin alcool și lucrurile s-ar putea să scape de sub control”, a mai spus cms. Emilia Mihăilescu, care a încercat să le transmită că nu este doar despre ei atunci când se petrece un eveniment rutier, ci despre toți cei implicați, despre familie, despre victime, iar atunci când mai este la mijloc și persoane decedate «poți duce responsabilitatea și vinovăția că ai implicat alte persoane în așa ceva?»”, a întrebat retoric ofițerul de poliție.

„Sunt povești reale pe care le întâlnim  zi de zi”

Discuția a fost continuată de cms. șef Silviu Dinu, șef Serviciu Rutier, care a intervenit pe comportamente de risc în trafic specifice adolescenților, tinerilor, subliniind ceea ce sunt tentați să facă adolescenții, mai ales sub presiunea grupurilor: conducere fără permis, depășirea limitei de viteză, conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a altor substanțe cu efect psihoactiv, cu efecte fatale în bunăstarea, securitatea, viața tinerilor.

Cms. șef Silviu Dinu a atras atenția liceenilor că evenimentele prezentate în filmulețe sunt inspirate din fapte reale cu care ofițerii Poliției Rutiere se întâlnesc zilnic  pe șosele. „Sunt povești reale pe care le întâlnim zi de zi. Noi suntem prezenți când se întâmplă un eveniment rutier, fie că este soldat cu pagube materiale, fie cu victime omenești, pentru a se stabili vinovăția, pentru a vedea implicațiile penale și  pe cele contravenționale. Unde sunt pagube materiale este un impact emoțional, dar atunci când se soldează un accident cu victime decedate este cu totul altceva. Intervin dosare penale, pedepse penale, intervin condamnări. Ceea ce v-am prezentat legat de viteză, consum de droguri, alcool,  sunt cauze care duc la aceste evenimente rutiere. Pe lângă aceste cauze mai este și indisciplina pietonilor pentru că este frecvent întâlnită pe străzile din România și din județul Buzău. De asemenea, din evenimente am constat că sunt implicați mulți conducători auto începători. De aceea, este foarte important ca noi în calitate de conducători auto să respectăm normele rutiere. Este important să rețineți că trebuie să aveți o conduită preventivă. Nu trebuie să apăsăm pedala de accelerație pentru a testa viteza maximă a mașinii, nu trebuie să impresionăm pe nimeni, nu trebuie să-i punem în pericol pe cei pe care îi avem în mașină. Dimpotrivă, noi trebuie să-i protejăm și să luăm toate măsurile pentru a ajunge în siguranță acasă”, a spus șeful Serviciului Rutier, cms. șef Silviu Dinu.

Ofițerul de poliție a subliniat faptul că regulile pe care le respectă candidatul care dă examen de permis trebuie respectate tot timpul nu numai în ziua concursului. „Am făcut și eu activitatea de examinare a candidaților la permisul de conducere și știu că cel pe care îl aveam de examinat era foarte corect. Își potriva oglinda retrovizoare, oglinda laterală, își potrivea centura de siguranță, controla poziția volanului, toate pentru a ne impresiona pe noi, însă dacă reușea să treacă acel examen era cu totul altă persoană. Am avut ocazia să-i întâlnim la examinare, iar a doua sau a treia zi în stradă radarul i-a surprins cu 120 km/oră prin oraș; nu este un comportament adecvat, care să inducă o stare de normalitate. Trebuie să continue acea atitudine pe care o avem la examen, acordarea priorităților, viteza adaptată etc.”, a  mai spus cms. șef Silviu Dinu.

Un alt aspect la care s-a făcut referire în întâlnirea  pe care au avut-o ofițerii de poliție cu viitorii conducători auto și despre care și cadrul didactic Elena Năstăsoiu a cerut lămuriri a fost despre miturile legate de lipsa de importanță în ceea ce privește purtarea  centurii de siguranță. „Centura de siguranță este foarte importantă”, a spus  ofițerul de poliție, care a susținut afirmațiile cu exemple. La un impact puternic corpul își urmează deplasarea înainte din inerție centura se mulează pe corp și există acea marcă traumatică pe corpul șoferului, dar toate studiile arată că, în multe dintre accidentele soldate cu deces, dacă șoferul ar fi purtat centura acesta ar fi rămas în viață. Sfatul șefului Serviciului Rutier pentru tineri a fost ca atunci când nu au o experiență îndelungată și nu au abilitățile de a stăpâni o mașină nu trebuie să se hazardeze și să forțeze destinul. „Aș vrea să cred că veți ține cont de sfaturile noastre în  calitatea de  conducători  auto sau viitori conducători auto”, a  fost  îndemnul șeful Serviciului Rutier pentru liceeni.

Din discuție nu au lipsit nici referirile la „liniuțe”, despre care mulți au aflat că unii le mai practică prin parcările din oraș. Șeful Serviciului Rutier le-a dat asigurări că legislația s-a clarificat și că „începând din luna ianuarie Codul Rutier s-a înăsprit cu privire la această problemă. Avem definiția comportamentului agresiv în care sunt identificate toate etapele în care noi putem interveni pe această linie și una dintre ele este  legată de aceste drifturi care se întâmplă în parcările mari unde își testează capacitățile autoturismelor și capacitățile de șoferie, după 12 noaptea. Noi avem pârghii legale de a interveni în momentul acesta, de reținere a permisului de conducere, iar amenzile sunt destul de mari”.

„Problemele accidentelor, de cele mai multe ori pleacă de la insuficienta pregătire”

În ceea ce privește intervenția șefului Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare de Vehicule, Instituția Prefectului, Gabriel Constantin Ioniță, ea a conținut aspecte de interes privind procedura de examinare pentru  obținerea permisului de conducere. Tinerii s-au arătat interesați și de modalitatea de obținere a permisului pentru motociclete, și pentru mașini cu comandă automată.

Pregătirea pentru permis să fie pe primul loc, spune șeful de la Permise, adică să fie pusă de candidați înaintea dorinței de a conduce. „Oamenii în ziua de astăzi se gândesc cum să facă să obțină permisul, nu cum să facă să se pregătească să-l obțină. Nu contează cum, nu contează la mijloacele, și pierd din vedere aspectele prezentate de colegii mei mai devreme. În zilele noastre toată lumea vrea permis pentru că vrea, inclusiv cel de 18 ani, la fel ca și cel de 60 de ani. Problemele accidentelor de cele mai multe ori pleacă de la insuficienta pregătire. Școlile de șoferi s-au înmulțit; instructorii ajung instructori pe peste noapte, și mulți candidați care ajung la examen  nu au noțiunile minime în privința prevederilor legale. Ordinul  de ministru care reglementează activitatea de examinare   este 268/2010.  Acolo este stabilit  tot  ce vă interesează pe dv: modul de desfășurare a probei teoretice, modul de desfășurare a probei practice, obligațiile examinatorilor etc”, a spus liceenilor insp. Gabriel Constantin Ioniță, care i-a îndemnat pe tineri ca din curiozitate să vadă ce conține dosarul de examen, pe care, de regulă îl întocmesc școlile de șoferi.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker