Educație

FOTO | Patru elevi ai Colegiului Economic câștigă concursul „Lider European” cu un proiect despre mame minore

Echipa „New Generation” a Colegiului Economic din Buzău – formată din elevii Ștefan Ciocan, Daria Vătășelu, Georgiana Badea și Karina Grigore, coordonați de profesorul Cătălina Poștovei – a câștigat locul I la concursul „Lider European”, cu proiectul „Prea devreme e mai târziu”. Finala competiției s-a desfășurat joi, 16 decembrie, la București, la sediul reprezentanței Comisiei Europene în România, unde elevii buzoieni au avut posibilitatea să își pună în valoare atât abilitățile de leadership și de vorbire în public, cât și spiritul de echipă pentru a prezenta cât mai bine în fața juriului o problemă gravă a societății, pe care au descris-o în proiectul lor, res­pectiv numărul mare de mame tinere, cu vârsta sub 18 ani, și consecințele inevitabile pe care le are acest fenomen.

Echipa „New Generation” a impresionat juriul cu proiectul său și a câștigat premiul I, pe locul II clasându-se echipa „4 the Future” a Colegiului Național „Emil Racoviță” din București, cu proiectul „Puntea generațiilor”, ,iar pe locul al III-lea, echipa „Euroteam junior” de la Liceul Teoretic „Petre Pandrea” din Balș, cu proiectul „Asistența pentru vârstnici în obținerea certificatului verde”.

Cum s-a ajuns la această temă a proiectului și cum s-a reușit construcția acestuia, astfel încât participarea să fie încununată de succes, a povestit profesorul coordonator Cătălina Poștovei, care a oferit câteva repere. „Competiția se află la a XI-a ediție și este organizată de reprezentanța Comisiei Europene din România în parteneriat cu Ministerul Educației. Ea are două componente. Pentru elevii de gimnaziu se numește Euro Quiz și este bazat pe chestionare care să verifice cunoștințele acestora despre Uniunea Europeană, iar pentru liceeni este un concurs de proiecte care trebuie să aibă la bază o problemă identificată în comunitatea din care fac parte elevii și o modalitate de rezolvare a acelei probleme. Echipa participantă la concurs este formată din patru elevi, doi de clasa a X-a și doi de clasa a XI-a. Noi avem la școală un Club Erasmus și am selecționat pentru această echipă elevii în funcție de activitatea pe care au desfășurat-o în cadrul acestui club anul trecut și anul acesta. Am avut și o întâlnire online organizată de reprezentanța Comisiei Europene în care s-au oferit explicații despre proiect”, a spus Cătălina Poștovei.

Proiectul s-a inspirat dintr-un caz real

Oficial, una din patru mame din Uniunea Europeană care nu a împlinit vârsta majoratului este din România. Vârsta medie a unei mame minore în România a ajuns la 15,4 ani, în scădere cu circa doi ani față de 2018. Cele mai recente date ale Institutului Național de Statistică arată că un copil din zece care se naște la noi în țară este adus pe lume de o mamă minoră. Anul trecut, mamele minore au născut aproape 18.000 de copii. Deși, în cifre absolute, trendul este unul descrescător, în procente numărul copiilor care se nasc din mame minore rămâne tot la nivelul de 10 la sută. Și aceasta pentru că nașterile scad de la an la an. În concluzie, datele statistice arată că mamele care n-au împlinit 15 ani sunt un fenomen îngrijorător.

Proiectul elevilor de la Economic nu a pornit însă de la aceste date statistice, ci de la experiența Dariei, care cunoaște problemele grave, traumele fizice și psihice ale unei fete cu care a copilărit, cu un an mai mică decât ea, devenită recent mămică. Acesta este motivul pentru care a dorit  ca împreună cu colegii ei să contribuie la realizarea unui proiect prin care să se facă informarea cât mai multor tineri astfel încât situații precum cea a adolescentei devenită mamă, pe care o știe din copilărie, să nu se mai repete. „Ea este o parte din copilăria mea. Am copilărit cu ea. Știu că a rămas cu probleme de sănătate și cu probleme psihice. Atunci când cunoști persoana, doare mai tare”, spune Daria.

Ideea proiectului a fost aleasă din mai multe pro­puneri pe care le-au făcut elevii. „Am avut un brainstorming pentru a vedea ce probleme ar exista în comunitatea noastră și ce ar fi important pentru ei. Dintre toate ideile cu care au venit ei am ales ideea Georgianei Badea legată de problema mamelor minore, pentru că toți au zis că știu astfel de cazuri de fete care nu au 18 ani și care au devenit mame. Unele dintre ele au suportul familiei și pot să își continue școala și studiile, astfel încât să aibă o viață normală, altele nu au suportul familiei și de aici au apărut  tot felul de situații în care fetele sunt marcate pe viață și renunță la școală. De aceea, am considerat necesar să conștientizăm pe de o parte elevii să aibă parte de o educație sexuală cu privire la aspectele acestea importante și, pe de altă parte, să informăm  părinții ca în cazul în care se întâmplă o astfel de situație, să-i susțină ca să nu sufere mai mult”, mai spune profesorul coordonator Cătălina Postovei.

Dificultatea în a aborda o astfel de problemă a fost  su­bliniată și de directorul unității de învățământ, Geta Burducea, care le-a spus celor din echipa câștigătoare: „Cei care au organizat concursul au recunoscut utilitatea temei proiectului vostru. Cred că în jurizare nu a contat numai modul în care voi ați făcut această  prezentare, ci și tema la care ați făcut referire”.

Cei patru elevi au avut ocazia să prezinte proiectul și în fața colegilor lor, dar și a direcțiunii colegiului. „Trofeul este al tuturor celor care se vor implica în acest proiect și al lor, al celor care au făcut ca numele școlii noastre să fie din nou nominalizat la capitolul lucruri bune. Vă mulțumesc că ați făcut ca liceul nostru să fie din nou cotat ca un liceu de renume, mai ales în ceea ce înseamnă activități în cadrul Comisiei Europene, noi fiind școală europeană, ambasadori ai Comisiei Europene, fiind implicați în aceste proiecte. Abia aștept să vă implicați în proiectul acesta, eu particip în calitate de profesor și de director și vă rog să-mi spuneți de ce aveți nevoie, dacă aveți nevoie de ceva resurse. Știți că îmi plac proiectele și tot ceea ce înseamnă lucrul în echipă, iar <Lider European> cu asta se ocupă, să vă determine să lucrați în echipă, să lucrați pentru voi și pentru comunitatea din care faceți parte”, a mai spus directorul liceului.

Se caută voluntari

Proiectul Colegiului Economic va continua cu etapele de implementare, monito­rizare și evaluare a rezultatelor. Astfel, săptămâna aceasta echipa își caută voluntarii,  din rândul colegilor celor patru elevi care au prezentat cu succes proiectul la reprezentanța Comisiei Europene, alți colegi care vor disemina informația și vor împărți materiale informative privind domeniul sănătății reproducerii și sexualității și în alte licee sau locuri strategice prevăzute în planificare.

Treaba nu pare atât de grea pentru Georgeta Badea, „purtătorul de cuvânt” al echipei, pentru că, ne spune ea, „nu este ceva greu să ajuți dacă vrei să schimbi și să faci lumea mai bună, mai ales dacă ideea este foarte clară în minte și o poți expune foarte clar și celorlalți. Am multă încredere în proiectul acesta, o să vorbesc cu colegii mei de clasă și vom crea echipa de voluntariat ș vom repartiza la fiecare elev  activități”.

Corpul de voluntari va cuprinde însă și profesori care să asigure longevitate proiectului. În cadrul viitoarelor activități se numără și încheierea de parteneriate cu Centrul Europe Direct, primării, ca­binete de planning familial, organizarea de cursuri de către persoane cu expertiză în domeniu, realizarea unei baze de documentare și filme educative, realizarea unei piese de teatru forum cu titlul „Prea devreme e mai târziu”, organizarea de workshop-uri, promovarea pe toate canalele media.

Spre deosebire de edițiile din alți ani, vizitele și întâlni­rile fizice în licee au fost adaptate contextului epidemiolo­gic actual și au fost mutate în mediul online. La acestea au participat, în trei zile, 1.020 de profesori și 2.600 de elevi din 440 de școli și 310 licee, precum și 48 de inspectori școlari și inspectorul general pe proiecte din cadrul Ministerului Educației. Numărul elevilor care au participat la întâlnirile online a fost considerabil mai mare decât cel din anul precedent; la ediția din 2020, 650 elevi din 20 școli și licee au luat parte la discuțiile informative despre cele două competiții naționale (Lider European si Euro Quiz).

 

Activitate susținută în domeniul proiectelor europene

Recunoscut pentru serviciile educaționale de calitate pe care le oferă, Colegiul Economic Buzău reușește, totodată să implice elevii permanent în proiecte și activități extracurriculare, ceea ce îi dezvoltă multilateral, dobândind rapid competențele-cheie pe care Uniunea Europeană le promovează. Participă frec­vent în mobilități peste hotare, dovedesc un spirit înalt de analiză și sinteză, pot susține convingător o argumentare, iubesc dezbaterile și sunt interesați de public speaking. Nu în ultimul rând, sunt încurajați să observe realitatea obiectiv și să caute soluții pentru pro­blemele identificate în comunitatea din care fac parte.

Profesorii sunt dedicați și au ca principal obiectiv transferul cunoștințelor pe care le transmit elevilor în contextul economic ce îi înconjoară. Ca urmare, absolvenții Colegiului Economic ocupă ușor cele mai dorite locuri de muncă, dar au succes și în calitate de antreprenori. Chiar în acest an școlar, când liceul sărbătorește 100 de ani de existență, vor fi publicate în deja bine-cunoscuta revistă a colegiului, „Cheia succesului”, interviuri cu foștii elevi ai Colegiului Economic Buzău ce și-au dezvoltat afaceri prospere pe plan local sau național.

Articole similare