Educație

FOTO | Parteneriate care pot schimba viața elevilor de la Liceul Tehnic

La Liceul Tehnic din Buzău sunt copii care își descoperă adevăratul potențial chiar în acest moment. Școala buzoană le oferă posibilitatea să își descopere abilitățile prin pregătiri pe care le fac în țară și în străinătate. Un exemplu puternic pe care Liceul Tehnic l-a dat este cel al unui elev, Cătălin,  care, din corigent, a devenit elev de nota 10. Motivația acestuia a pornit de la selecția elevilor pe care cadrele didactice o fac pentru practica din Portugalia din rândul celor mai buni elevi din fiecare clasă.

După experiențele din străinătate, perspectiva copiilor privind viitorul lor suferă modificări, unii ajungând să finalizeze studii superioare. „Avem un fost elev care a terminat la noi specializarea Electronică, iar acum este student în anul IV la Politehnică, și deja a fost angajat de Universitatea Politehnica din București, pentru a face parte din echipa lor de cercetare. În momentul în care va absolvi va merge mai departe. Nu este încă asistent universitar, dar face parte din echipa de cercetare. Este un elev deosebit care a avut oportunitatea tot printr-un proiect european; și nu vorbim doar de cel de practică. A fost o săptămână la Oxford, în cadrul unui parteneriat pe care l-am avut cu o școală și i-a schimbat viața și viziunea despre ceea ce vrea să facă în viață”, spune directoarea liceului, prof. Corina Moise-Poenaru, care a prezentat în spațiul public, împreună cu colegii profesori, un proiect cu fonduri norvegiene, finalizat luna trecută. Rezultatele proiectului care s-a desfășurat anul trecut școlar la Liceul Tehnic Buzău au fost prezentate atât partenerilor internaționali, colegilor din alte unități școlare, cât  și comunității buzoiene în general.

Este vorba despre proiectul „Formarea competențelor de practică ale absolvenților din domeniul economic”, care a beneficiat de un buget de 27.425 de euro. El s-a derulat prin granturile SEE, care sunt finanțate de Norvegia, Islanda și de Principatul Liechtenstein, și are menirea să  contribuie la reducerea  disparităților economice și sociale din spațiul european. În acest proiect, partener al liceului a fost Primăria  municipiului Buzău, pentru că proiectul s-a adresat elevilor de la calificările „tehnician administrație” și tehnician „activități de poștă”.

A fost al doilea proiect al Liceului Tehnic pe fonduri norvegiene,  foarte reușit, datorită experienței, dar și pentru că participanții au beneficiat de competențele tutorilor de practică. Practica pe care elevii Liceului Tehnic au desfășurat-o la Primăria Buzău  a pornit de la o discuție liberă în care au fost întrebați ce le lipsește în Buzău, ce simt nevoie să aducă nou în Buzău. Ei au spus că este o lipsă de spații publice amenajate destinate tinerilor. Și li s-a oferit ocazia să își pună în valoare ideile în amenajarea unor astfel de spații, fie în Parcul Crâng, fie în curtea liceului. Elevii Liceului Tehnic au avut ocazia să cunoască mai bine departamentele Primăriei în care ei pot ocupa un job în viitor. Explicațiile tutorilor au pornit  de la eliberarea unui certificat de urbanism, care este un document incipient pentru orice proiect și au continuat cu prezentarea modalității de a stabili un buget și un plan bugetar. În final, beneficiarii acestor spații la care elevii au contribuit cu idei de amenajare sunt fie cetățenii care se plimbă în Parcul Crâng, fie elevi ai liceului, care au ales soluții cât mai favorabile lor.  Proiectul a pus un accent deosebit pe cooperare și pe sincronizarea acțiunilor dintre școală și mediul de afaceri, și promovează cu succes accesul elevilor pe piața muncii în ocuparea forței de muncă. La finele lui, cadrele didactice au dezvoltat un sistem de ghidaj de îndrumare prin bune practici și prin culegerea  de bune practici  și  prin curriculum școlar pe care l-au îmbunătățit prin câteva metode și prin câteva instrumente pe care le-au aflat de  la partenerii cehi, unde s-au deplasat împreună cu reprezentanți din Primărie.

Directorul Corina Moise-Poenaru a povestit, pe parcursul unui interviu, câteva aspecte legate de eficiența implicării elevilor în proiecte atât cu partenerii din Buzău, cât și cu cei din Uniunea Europeană.

Reporter: Ce s-a întâmplat astăzi este un parteneriat cu administrația locală…

Corina Moise-Poenaru: S-a întâmplat să fie administrația locală pentru că proiectul se adresa elevilor de la profilul tehnician în administrație. Partenerul nostru a fost  Primăria Buzău, pentru că noi avem și acest profil. Noi am mai desfășurat astfel de proiecte, și mai desfășurăm!, și pentru elevii de la specializare agastronomie, de la bucătari sau de la operator marketing cu alți operatori economici. Acesta este cel care s-a finalizat.

Rep.: Primăria le oferă elevilor posibilitatea  să-și valorifice creativitatea 

C.M.-P.: Asta încercăm să facem. Este un beneficiu extraordinar faptul că se simt importanți și că se simt <împinși de la spate> să reușească, pentru că pot veni cu sugestii în astfel de proiecte; dar și pentru noi este extrem de important ca elevii noștri să vadă mediul real în care se muncește și să vadă ce înseamnă să muncești într-un birou, ce înseamnă să muncești în administrația publică, care sunt departamentele; ei au mers pe la toate departamentele, au văzut ce înseamnă să lucrezi cu publicul, să manageriezi conflicte, situații de muncă reale.

Rep.: Poate se vor întoarce în comunitatea buzoiană

C.M.-P.: Aceasta este ideea. Unii cred că dacă noi îi ducem în Portugalia, la practică, ei nu vor rămâne în comunitatea buzoiană. Nu este adevărat. Pentru că acolo văd și partea frumoasă și partea cu dificultăți: ce înseamnă să fii un emigrant și ce înseamnă să fii tratat ca un emigrant; dar  acolo apreciază faptul că  tutorii de practică sunt specializați și îi ajută foarte mult, îi ajută să rezolve situații reale de lucru.

Rep.: Dumneavoastră și alte cadrele didactice ale Liceului Tehnic sunteți un exemplu pentru elevi, având în vedere că ați studiat în străinătate, dar v-ați întors la Buzău

C.M.-P.: Da. Ne întoarcem să predăm tot la Liceul Tehnic, deși avem studii în Statele Unite, în Marea Britanie; ne-am dus la tot felul de programe de formare și ne-am întors de acolo un pic schimbați, în sensul că am încercat să implementăm lucrurile altfel, avem altă perspectivă.

Rep.: Liceul Tehnic este furnizor de studenți pentru universități

C.M.-P.: Avem un parteneriat cu Politehnica. Avem povești de succes. Elevii noștri au ajuns mai departe în Politehnică și au reușit să-și găsească un scop și un job foarte bun la final. Totul pornește de la dezvoltarea personală, de fapt. E prima etapă care se dezvoltă elevul, din punct de vedere personal; investim foarte mult în elevii noștri și  mergem  apoi mai departe cu dezvoltarea profesională. Sunt treptele care trebuie urmate.

Rep.: Ce se poate realiza prin acest proiect?

C.M.-P.: Acum încercăm să aducem alături de noi operatorii economici, să ne ajutăm reciproc. Noi vrem să plasăm elevii la practică; ei au nevoie de forță de muncă și împreună îi putem pregăti mult mai bine, pentru că operatorii economici știu ce cere piața forței de muncă, ce abilități trebuie să formeze la elevii noștri, lucruri pe care trebuie să insiste, iar noi venim cu partea teoretică și îi pregătim foarte bine pe partea aceasta.

Rep.: Astăzi aveți partenerii alături de dumneavoastră. Și pe cei din Buzău și pe cei din străinătate!

C.M.-P.: Derulăm săptămâna aceasta un parteneriat strategic cu cinci țări. Îi avem alături de noi pe partenerii din Portugalia, Franța, Croația, Polonia, Turcia; 32 de parteneri, elevi și profesori. Este un  parteneriat care se numește «Original education income european in culture and education»; este un proiect care se referă la educația regională, un concept nou care înceracă să reunească ceea ce înseamnă datinile, obiceiurile, specificul fiecărui loc, cu un scop final de a ține tinerii în locul respectiv. Este vorba despre o strategie pe termen lung să-i convingem tinerii din Buzău să rămână aici, acasă, sau să se întoarcă după ce își finalizează studiile. Asta o putem realiza valorificând tradițiile, inspirându-le o dragoste față de valorile locale, față de specificul nostru.

Articole similare