Economic

FOTO | Misiune imposibilă pe A7 pentru Pizzarotti și Coni-Trace

De la o zi la alta se vede clar că Autostrada Moldovei este o misiune imposibilă pentru firmele care lucrează pe primele două loturi ale tronsonului Ploiești-Buzău. După nouă luni de la intrarea în șantier și cu termen de finalizare aprilie 2024, loturile Ploiești-Mizil și Mizil–Pietroasele au ajuns doar la 11 la sută, respectiv 16 la sută execuție, potrivit unui anunț al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Pe lângă mobilizarea insuficientă a constructorilor, mai ales pe lotul 1, șantierele au probleme din cauza studiului de fezabilitate care nu a indicat pânza de apă freatică aflată la doar 60-70 cm adâncime și a descărcărilor arheologice.

  • Lotul 1: „Antreprenor: Asocierea Impresa Pizzarotti&SPA – Pizzarotti SA – Retter Projectmanagement SRL; Lungime: 21 km.; Durată contract: 20 de luni; Valoare contract: 1,468 miliarde de lei, fără TVA; Sursă de finanțare: PNRR; Ordin de începere: 22.08.2022; Stadiu actual: 11 la sută; Termen deschidere: 2024. În șantier sunt mobilizați un număr de 535 de muncitori și 233 de utilaje”, specifică CNAIR.
  • Lotul 2: „Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC; Lungime: 28,35 km.; Durată contract: 20 de luni; Valoare contract: 1,249,992,665 de lei, fără TVA; Sursă de finanțare: PNRR; Ordin de începere: 12.08.2022; Stadiu actual: 16 la sută; Termen deschidere: 2024. În șantier sunt mobilizați un număr de 298 de muncitori și 210 utilaje”, anunță Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Menționăm că, pe lotul 2, la data de 8 martie erau mobilizați în șantier peste 300 de muncitori, iar atunci, consilierul ministrului Sorin Grindeanu, Cătălin Urtoi, a cerut să fie dublat ritmul de lucru. Acum, numărul muncitorilor pare să fie în scădere, iar progresul nu este unul deloc mulțumitor.

Pe lotul 3, Mizil–Pietroasele (14 km), ultimul lot fără constructor de pe Autostrada Moldovei, CNAIR i-a desemnat, după reevaluare pe turcii de la Tekfen; dacă până pe 2 iunie nu se depun contestații, contractul poate fi semnat: „După reevaluarea ofertelor și după respingerea contestației de către Curtea de Apel București, CNAIR a desemnat câștigătorul contractului pentru Lotul 3 (Pietroasele-Municipiul Buzău) al Autostrăzii Ploiești-Buzău (secțiune a A7)”, anunța ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Spre deosebire de loturile Buzău – Focșani începute la mijloc de toamnă unde acum se așterne deja asfalt (stratul de bază), pe primele două loturi dintre Ploiești și Buzău imaginile recente din dronă arată încă zone cu bălării, cereale și culturi de rapiță, anunță Asociația Pro Infrastructură: „Valea plângerii pe Autostrada Ploiești – Buzău lot 2. «Șantierul» este aproape încremenit între lanurile de rapiță și cereale. Într-adevăr, antreprenorii sunt blocați de probleme diverse, de la gropile de împrumut cu materiale care nu pot fi folosite, la siturile arheologice încă deschise și până la bâlbele și greșelile din proiectul tehnic livrat de Consitrans”.

România împrumută 600 milioane de euro  pentru Autostrada Moldovei

România urmează să împrumute de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) 600 de milioane de euro în vederea realizării unor secţiuni din autostrada A7. Guvernul a aprobat negocierea contractului de finanţare dintre România şi BEI, în valoare de 600 milioane de euro, pentru susţinerea proiectului Autostrada A7 România. Este vorba despre o cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă.

„Contractul de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 600 milioane euro, este destinat sprijinirii realizării unor secţiuni din cadrul autostrăzii A7 în lungime de 319 km (sectorul Ploieşti-Paşcani). Valoarea totală estimată a proiectului este de 6,7 miliarde euro (cu TVA), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de 1,949 miliarde euro. Diferenţa, până la concurenţa valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat, împrumutul în valoare de 600 milioane de euro vizând acoperirea parţială a acestei contribuţii a bugetului de stat”, informează Guvernul.

Implementarea efectivă a investiţiei va fi asigurată prin CNAIR. Se estimează că proiectul se va finaliza în anul 2025, menţionează Guvernul. Data limită de tragere a împrumutului este de patru ani de la data semnării contractului de finanţare. Împrumutul va fi tras în cel mult 20 de tranşe, fiecare în valoare de cel puțin 30 de milioane de euro.

Conform memorandumului, Guvernul a aprobat, în septembrie 2022, contractarea unei asistenţe financiare rambursabile de la BEI, în vederea acoperirii parţiale a finanţării publice naţionale necesare implementării unor reforme şi investiţii cuprinse în PNRR şi în Programul Operaţional Sănătate 2021-2027.

Articole similare