Cultură

FOTO | Expoziție inedită la Galeriile de Artă: „Interferențe croma(n)tice” ale fraților Negoiță

Centrul Județean de Cultură și Artă Buzău găz­duiește, la Galeriile de Artă, o expoziție de pictură „fraternă”, intitulată „Interferențe croma(n)tice”. Este o expoziție inedită, un dialog între lucrările pictorilor Cătălin și Alexandru Negoiță, lucrări construite în proiecte diferite.

„Este un concept format din două proiecte, unul al meu și unul al fratelui meu: <Călătoria dizidentului urban>, ulei pe pânză, al subsemnatului, și <Pe sprân­ceana culorii>, acuarelă, semnat Alexandru Negoiță. Fără să le amestecăm, am expus în zona de vitrine, lângă fereastră, proiectul în acuarelă și, pe celălalt, pe simeze, pe peretele interior. Fratele meu a făcut studii când era în liceu și, acum, în pandemie, s-a reapucat de pictat. Am cerut părerile mai multor oameni, le-am evaluat, ne-am dat seama că sunt lucrări care merită să fie expuse, lucrări foarte bine realizate. Proiectul lui diferă de proiectul meu, care este un proiect de concept, adică un proiect care are o poveste și predomină ideatica și nu cromatica, peisajul, așa cum se întâmplă în proiectul lui”, spune Cătălin Negoiță, membru al Asociației Meș­terilor Populari și Artiștilor din Buzău. În total, din expoziție fac parte 55 de lucrări, 15 aparținând lui Cătălin Negoiță, restul fratelui său, Alexandru Negoiță.

Fără să aibă temerea de o abordare mai gravă a subiectelor, într-o perioadă în care  arta  pare plină de voioșie, vioiciune, și conștient fiind că lumea fără mituri și legende a produs o desacralizare atât în plan social, cât și în cel artistic, Cătălin Negoiță pornește la drum în proiectul  său de artă  propus buzoienilor de la civilizația egipteană, considerând că este necesar să invite ­pu­blicul la o reînnoire a formei de cunoaștere sensibilă printr-o stimulare senzorială și empatică, dar și printr-un mod particular de a ­pro­blematiza realitățile înconjurătoare. „Proiectul meu am ținut să se intituleze <Călătoria dizidentului urban>, deoarece în cele mai multe dintre lucrări avem de-a face și cu peisajul urban, așa cum este el înțeles din antichitate până în zilele noastre. O să regăsim cartiere de blocuri, monumente, ruine antice. O să regăsiți însă și probleme precum poluarea, pandemia, rasismul, ­pro­blemele actuale din America și mișcarea browniană care se întâmplă cu răzvrătiri și repoziționări ale lumii actuale, protecția animalelor. Am încercat să le abordez pe toate și, în același timp, să le țin într-o zonă comună reprezentată de spațiul egiptean. Realizez în acest proiect o interferență între antic, vechi și contemporan, aduc în atenție lucruri care se petrec în zilele noastre prin ochii și prin simbolistica a ceea ce au fost emoții, în cazul acesta în antichitatea egipteană. De acolo pleacă toate simbolurile”, spune Cătălin Negoiță.

Pictura fratelui său, Alexandru Negoiță, se adre­sează  cromaticii, motiv pentru care este și denumită „Pe sprânceana culorii” sau „Culoare pe sprân­ceană”, poate și pentru că „artistul trebuie să iubească viața și să ne arate că este frumoasă. Fără el, ne-am îndoi de frumusețea vieții”, după cum spune Anatole France.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker