Educație

FOTO | Elevi ai Școlii Gimnaziale „George Emil Palade”, experiențe inedite la o școală din Atena

O echipă formată din cinci cadre didactice și cinci elevi ai Școlii Gimnaziale ,,George Emil Palade’’ și-a încheiat deplasarea la Atena , în vederea implementării mobilității pe tema dietei sănătoase și a învățării limbilor străine, din cadrul proiectului de schimb interșcolar Erasmus+,  Teach and learn outside the walls through playing (TLOWP).

Aceasta este cea de-a treia mobilitate a proiectului și a presupus îmbinarea a două componente educaționale distincte, și anume integrarea celor cinci elevi în activitățile educaționale tipice ale școlii gazdă, Școala Primară numărul 14 Acharnes, dar și participarea cadrelor din cele patru țări partenere la di­ferite workshop-uri dedicate schimbului de bune practici pe cele două teme ale mobilității. Echipa din România, alături de ceilalți doi parteneri, Polonia și Turcia, s-a pliat pe formatul educațional propus de țara gazdă, Grecia, și, timp de cinci zile, elevi și cadre didactice au stat în aceeași bancă și au devenit coechipieri în rezolvarea sarcinilor de învățare propuse. Elevii buzoieni au putut, astfel, beneficia de experiența didactică a coechipierului profesor, dar și de mentorarea profesorului grec, trainerul workshop-ului.

Elevii Școlii Gimnaziale „George Emil Palade” au avut parte de experiențe inedite de învă­țare, precum pregă­tirea unor rețete de salate tradiționale grecești, observarea directă a organizării stupului, informații despre viața și ierarhia albinelor, dar și repetițiile pentru punerea în scenă a mitului Persefonei despre ciclicitatea anotimpurilor. Toate acestea au valorificat atât competențele multilingvistice ale tuturor participanților, cât și competențele de sensibilizare și exprimare culturală.

Jocul didactic, liant educațional

Jocul didactic, spune profesoara Școlii Gimnaziale „George Emil Palade”, Camelia Timofte, „a constituit liantul educațional dintre parteneri, integrat în spații de învățare inedite, precum stupina de la Zakheos sau templul antic al Atenei Parthenos de pe Acropole”.

În ceea ce privește gazdele, cadrul didactic buzoian spune că „elevii noștri au fost găzduiți de  familiile grecești foarte primitoare și dornice a le oferi oportunități de cunoaștere culturală, prin excursii și vizite la cele mai interesante atracții turistice ale Atenei, dar și a împrejurimilor acesteia”, spune Camelia Timofte.

Profesorii care au coordonat elevii în acest proiect spun că există mai multe beneficii ale  acestui schimb școlar. Unul dintre ele este „integrarea elevilor noștri, timp de o săptă­mână, în viața uzuală a familiei grecești, prin expu­nerea la activitățile școlare tipice, dar și la obiceiurile și tradițiile țării gazdă, prin experiențe culinare și vizite culturale prezentate din perspectiva localnicilor”.

Și elevii buzoieni le-au pregătit gazdelor surprize plăcute, printre acestea fiind amintită prezentarea în cadrul unui filmuleț a orașului Buzău și a țării. „Echipa română a impresionat partenerii prin promovarea inedită a țării, regiunii, orașului și a școlii, printr-un scurt film, evidențiind elementele centrale ale viitoarei mobilități ce se va desfășura în luna mai, în țara noastră”, spun cadrele didactice buzoiene.

Exemplele de bună practică preluate de la partenerii greci, prezentate la școala buzoiană

În perioada imediat următoare, elevii vor realiza un produs educațional în echipă, ce va evidenția beneficiile participării la aceas­tă mobilitate și în proiect, în ansamblul său. Acesta va fi diseminat la nivelul celor patru clase de proveniență ale elevilor, dar și în cadrul întâlnirilor reprezentanților Consiliului Școlar al Elevilor. Echipa de cadre va organiza workshop-uri ce vor avea drept obiectiv diseminarea și valo­rificarea exemplelor de bună practică preluate de la parte­nerii proiectului. „Componenta de diseminare și valo­rizare este esențială, pentru că promovează și permite înnoirea continuă a repertoriului didactic al stafului educațional, cu elemente inovatoare, moderne și promotoare a celor mai noi tendințe ale educației europeane. Derularea pro­iectelor Erasmus+ din instituția noastră re­prezintă elemente cheie ale obiectivelor de dezvoltare instituțională, evidențiate prin planul european pe care îl implementăm pas cu pas. Identificarea celor mai bune modalități de integrare curriculară a me­todelor și tehnicilor de învățare exer­sate este un bun prilej de a revitaliza repertoriul de abordări didactice prin care lărgim continuu expertiza europeană a instituției noastre. În perioada imediat ur­mătoare,  echipa extinsă a proiectului va detalia  tematica mobilității din România, din perioada 9-13 mai, prin proiectarea design-ului educațional al temei <dezvoltare perso­nală și aplicații digitale interactive folosite în învățare>”, explică profesoara Camelia Timofte.

Ce spun elevii participanți despre proiect

  • Ioana Ghinea – clasa a VI-a C:

„Activitățile din cadrul Proiectului Erasmus+  <Teach and learn outside the walls throught playing>  desfășurat ȋn parteneriat cu Grecia, Polonia, Turcia, Italia, Romȃnia, ȋn perioada 13 martie 2022-19 martie 2022, ȋn Atena, Grecia mi-au oferit o mulțime de experiențe unice, de neuitat. În cadrul acestui proiect am acumulat cunoștințe noi, am legat noi prietenii și am vizitat un oraș minunat, cu o cultură bogată. Fiecare zi a reprezentat o nouă provocare. Orele petrecute alături de partenerii noștri ȋn cadrul școlii 14th Primary School of Acharnes, ACHARNES ATHENS, au fost variate: interviuri, jocuri matematice, dialoguri ȋn limba engleză, franceză și germană, activități practic-gospodărești (prepararea unor mȃncăruri tradiționale: Tzatiki, Suflaki și Salata grecească), repetiții pentru realizarea unei piese de teatru pe baza mitologiei grecești (povestea răpirii Persefonei de către Hades), confecționarea unor măști, festivitatea de premiere. Experiențele petrecute ȋn afara școlii au fost spectaculoase. Am vizitat Acropole, simbolul orașului Atena. Am rămas impresionată de templele dedicate Zeiței Atena, de teatrul în aer liber și de priveliștea încântătoare. Timp de calitate, bine petrecut. De asemenea, vizita unui loc special ne-a ajutat să aflăm foarte multe informații despre  miere și albine. Totodată ne-am dezvoltat spiritual în cadrul unei biserici. Nu ȋn ultimul rȃnd, familia prietenei mele, Christina Sifaki, mi-a oferit clipe de vis: un tur al orașului Atena, vizionarea schimbului gărzii ȋn fața Palatului Parlamentului, vizitarea Operei Naționale și a Bibliotecii Naționale din Atena. Gazda mea m-a răsfățat cu preparate delicioase precum: Pasticcio, Crepes cu ciocolată și Souvlaki. A fost o săptămȃnă minunată pentru care aș dori să mulțumesc atȃt inițiatorilor acestui proiect, cȃt și gazdelor ospitaliere”.

  • Oana Dumitru – clasa a VI-a A:

„La sfârșitul mobilității din Atena din cadrul proictului Erasmus+ TLOWP, mi-am dat seama că școala ne unește, indiferent de locurile din care provenim. Activitatile prin joc au devenit cheia prieteniei. Prietenii greci ne-au întâmpinat cu căldură și am fost mândră când a fluturat drapelul țării noastre alături de steagurile țărilor participante. Am participat la ore de matematică unde am aflat că aceasta materie poate fi și distractivă. Mi-a plăcut ora de artă în care profesorii ne-au demonstrat că au încredere în noi. Ei nu ne-au dat ceva de învățat, ci ne-au dat ceva de făcut: o mască. Iar acest lucru a scos în evidență gândirea noastră liberă. Am luat parte la prepararea renumitei salate  grecești și a delicioasei plăcinte cu mere la care îmi tot zboară gândul. Am descoperit frumusețea cunoașterii prin orele de istorie și limba greacă.

Zilele au continuat să fie la fel de frumoase alături de cea mai ospitaliera și vesela familie din Grecia. Alături de ei am vizitat parcul, am admirat apusul soarelui la malul mării, am privit Atena de sus, târziu în noapte. Plimbarea cu vaporul pe Insula Aegina a fost un alt obiectiv pe care cu siguranță nu-l voi uita.

Când voi spune Atena ,voi spune Acropole, un izvor nesfârșit de cunoaștere istorică, culturală și plin de poveste. Citisem poveștile zeilor, dar nu-mi închipuiam a fi așa spectaculoase monumentele închinate lor. M-am plimbat printre portitele și coloanele de marmura în compania profesorilor și a colegilor greci.

Zilele petrecute în Atena au construit podul prieteniei: prietenie între noi, copiii români și cei greci, polonezi și turci, între elevi și profesori, între mine și familia gazda căreia îi mulțumesc pentru timpul prețios pe care mi l-au oferit.

Diplomele, coronitele, suvenirurile și fotografiile făcute vor ocupa un loc special în camera mea”.

  • Cosmin Andrei Stan– clasa a VI-a A:

„Săptămâna petrecută în minunatul oraș Atena a fost remarcabilă. Toate cele cinci zile în care am fost la școală și am vizitat monumente istorice au fost inedite. Am început săptămâna cu ceremonia de deschidere unde am fost primiți cu multă caldură. Apoi, toți partenerii și-au prezentat propria țară claselor de elevi. După-amiaza, am preparat o delicioasă salată grecească, iar seara am vizitat marele port Piraeus. A doua zi am descifrat alfabetul grec si câteva cuvinte și expresii uzuale în limba gazdelor noastre și am exersat matematica print-un joc interesant și amuzant. Seara am mâncat faimoasa Spanakopita, o placinta grecească cu spanac. Miercuri, a treia zi, am preparat o delicioasă placintă cu mere, la care am contribuit toți copiii din proiect. Dupa ora de gătit, am participat la ora de germană unde am învățat culorile print-un joc palpitant. Cel mai mult mi-a plăcut activitatea unde ne-am făcut propria noastră mască. După-amiaza am mâncat placinta cu mere și am participat la un workshop despre albine. Ultima zi a fost dedicată teatrului și ceremoniei de închidere.

Însumând, pot spune că a fost experiență culturală minunată, am descoperit oameni calzi și prietenoși cu care am legat prietenii de-o viață. Activitățile au fost antrenante și distractive, pot spune că am învățat fără să realizez când”.

  • Alexandru Cozmiuc – clasa a VII-a D

„Schimbul școlar din Atena mi-a oferit posibilitatea de a participa la multe activități inedite: un mic test la matematica, lecții de geografie și biologie, ora de istorie unde am învățat despre mai multe personalitați istorice ale Greciei, urmând ca la ora de fizică să învățăm despre câmpul electromagnetic.

Cel mai distractiv mi s-a părut jocul propus de România, un mod interactiv de exersare a operațiilor matematice.

Activitățile de învățare a limbilor străine m-au captivat: limba greacă, limba germană sau limba franceză. M-am amuzat când ne-am făcut propriile măști, recuzita necesară pentru piesa de teatru dedicată Persefonei, soția lui Hades. În a doua parte a zilei am vizit un muzeu de miere, unde am învățat despre viața stupului.

Dimineata urmatoare am inceput ziua prin vizitarea templului Atenei, de pe Acropole,denumit ,<orasul de sus>, iar pe seară am admirat centrul Atenei și schimbul de gardă din fața  parlamentului.

In ultima zi, am practicat un joc de programare pe calculator și am prezentat piesa de teatru jucand rolul naturii. Fiind cuprinși de bucurie și energie, ne-am împreunat mainile și am dansat dansuri tradiționale din fiecare țara membră, distrându-ne pe cinste. Am primit coronițede măslin ca vechii olimpieni, diplome și fotografii făcute la sfârșitul activității. Au fost niște zile minunate de care o să-mi aduc aminte toata viața”.

  • Mara Bălăceanu – clasa a VI-a C

„Nici nu mi-am dat seama cât de repede au trecut zilele petrecute în Atena. Acest proiect a fost o ocazie unică de a crea conexiuni între oameni care cu foarte puțin timp în urmă erau complet străini. Grecia ne-a întâmpinat într-o seară liniștită, plăcută, și și-a luat rămas bun de la noi cu soarele pe cer, însoțită mereu de zâmbetele familiilor din care am făcut parte pentru puțin timp. Am trăit clipe magice, aproape ireale, în locurile minunate din acest oraș. Am vizitat în această săptămână Acropole, diferite muzee, am ieșit la plimbare prin centrul Atenei și ne-am petrecut timpul la școală, ca un elev grec. Se pare că școala este unul dintre cele mai importante locuri în care se pot lega prietenii, deoarece ne aduce pe toți împreună, uniți și fără diferențe, doar niște copii care vor să se distreze. Partenerii din Grecia ne-au răsfățat cu mâncăruri tradiționale, ne-au împărtășit o parte din cultura și limba greacă și ne-au primit în țara și în casele lor de parcă am fi aparținut acestor locuri dintotdeauna. Sper că voi mai putea repeta o asemenea experiență!”

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker