Actualitate

FOTO | Elevii buzoieni, învăţaţi să se implice în prevenirea şi eliminarea bullying-ului din şcoli

Fenomenul de bullying cu care se confruntă mai toată lumea, de la  copiii preşcolari, adolescenţi, tineri până la adulţi, fie că aceştia se află la grădiniţă, la şcoală, la serviciu sau pe reţelele de socializare, se numără printre problemele contemporane pentru ­eli­minarea căreia se alocă din ce în ce mai multe resurse. Problema a devenit atât de serioasă şi de prezentă în viaţa de zi cu zi – studiile situând România pe locul al treilea în clasamentul celor 42 de ţări în care a fost investigat fenomenul, potri­vit raportului Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), încât a fost adoptată o lege care să reglementeze şi să sancţioneze acest comportament. Şcoala a reacţionat şi ea şi la nivelul Inspectoratului şcolar s-a dat undă verde multor proiecte care abordează această tematică.

„Anul acesta sunt mai multe decât în anii trecuţi poate şi datorită faptului că fenomenul de bullying a căpătat amploare la nivel naţional şi judeţean. Foarte bine s-au gândit să intervină şi legislativ asupra problematicii având în vedere că până la urmă cei care sunt influenţaţi în sens negativ sunt copiii care reprezintă viitorul ţării noastre şi atunci ca acest ­vii­tor să fie asigurat din toate punctele de vedere şi al securităţii în mediul şcolar, instituţional, dar şi social, legislaţia consider eu că a fost necesar să se schimbe puţin”, a spus Veronica Trandafir, inspector şcolar de specialitate în cadrul ISJ Buzău.

„Stop bullyingului”, proiect lansat de cadrele didactice ale Liceului „Grigore Mosil”

Bullyingul este un comportament  ostil între două sau mai multe persoane, intenţionat, repetat de-a lungul timpului, care implică un dezechilibru de putere şi care poate fi o combinaţie a unor manifestări verbale (ţipete, porecle, sarcasm, insulte, jigniri), fizice (palme, loviri, îmbrânciri, bătăi, distrugerea bunurilor materiale), relaţionale (intimidare, denigrare, izolare, ameninţare, manipulare, răspândire de zvonuri cu caracter denigrator), cyberbullying (trimiterea unui mesaj sau a unei imagini pe telefon sau internet pentru a denigra imaginea unei persoane), mobbing (agresiune verbală şi emoţională a unui grup faţă de un individ), ori sociale (excludere din grup, izolarea socială, insulte cu privire la statutul social).  O mare parte dintre şcolile buzoiene, în care se regăsesc deseori astfel de comportamente în rândul elevilor au încercat să combată acest fenomen prin proiecte prin care elevii să înţeleagă efectele bullyingului  care sunt nocive deopotrivă pentru persoana agresată dar şi pentru agresor.

Un astfel de proiect a fost realizat de cadre didactice ale Liceului „Grigore Moisil” şi a fost lansat zilele trecute în prezenţa ofiţerului de poliţie Emilia Mihăilescu din cadrul Compartimentului Analiza şi Prevenirea Criminalităţii, de la IPJ Buzău, a reprezentanţilor Centrului de Prevenire Evaluare şi Consiliere Antidrog Buzău, Claudia Isacof şi Monica Săcuiu şi al cadrelor didactice parte­nere, proiectul fiind de nivel judeţean.

Denumit sugestiv „Stop bullyingului”, proiectul lansat de cadrele didactice ale Liceului „Grigore Moisil” se află în  fază judeţeană în momentul de faţă, şi „implică două licee de pe raza municipiului Buzău şi ne referim aici la Liceul Tehnologic <Grigore C. Moisil> şi la Liceul Tehnologic <Alexandru Marghiloman> şi alte două unităţi de învăţământ din mediul rural din C.A. Rosetii şi Berca. Asta înseamnă o amploare destul de mare a activităţilor care vor fi desfăşurate în acest proiect,  cu număr mare de elevi participanţi. Vom răspunde  solicitărilor de a participa la sesiunile informative. E promiţător proiectul cu atât mai mult cu cât s-a simţit nevoia introducerii în legislaţia specifică şi aici mă refer la legea învăţământului, Legea 1/2011, unde au introdus şi o astfel de definiţie a violenţei emoţionale, bullyingul ce înseamnă şi sancţionarea acestuia”, spune scms. Emilia Mihăilescu, ofiţer specialist Compartimentul.

25 de proiecte de prevenirea bullyingului anunţate la Inspectoratul şcolar  pentru anul viitor

Prezentă la lansarea proiectului, inspectorul de specialitate  din cadrul ISJ Buzău  profesor Veronica Trandafir  spune că  proiectul lansat la Liceul „Grigore Moisil” este un demers valoros care vine în sprijinul unui număr cât mai mare de elevi.”Este  un proiect educativ în calendarul judeţean, aflat la început, ediţia I. Mai mult de calendarul judeţean nu se poate pentru ediţia I, chiar dacă proiectele sunt valoroase. Acesta este regulamentul.  Pornim de la o etapă judeţeană şi continuăm apoi cu etapele interjudeţene, regionale şi naţionale. Pentru tema aceasta de bullying  proiectul este binevenit. Mai sunt altele câteva tot în calendarul judeţean”, a precizat inspector şcolar Veronica Trandafir.  Inspectorul şcolar semnalează şi o creştere a numărului proiectelor de acest fel în unităţile şcolare buzoiene. „Sunt vro 15 proiecte. Acum finalizăm calendarul pentru 2019, în care au fost avizate 10-15 proiecte care au avut obiectul fundamental al prevenirii violenţei în mediul şcolar al bullyingului, iar pentru calendarul din 2020 sunt 25 de proiecte, un număr mai mare care vor fi aprobate. Aşteptăm aprobarea calendarelor naţionale, care va veni la final de ianuarie. Aşa s-a întâmplat în 2019 şi începând cu februarie se va aproba şi calendarul judeţean din care face parte acest proiect”, spune inspectorul şcolar Veronica Trandafir.

Pe lângă sesiunile informative, proiectul lansat de cadrele didactice ale celor patru unităţi de învăţământ şi coordonat de Gabriela Tache şi Silvia-Manuela Apostol, are şi o componentă nouă apreciată de specialistul sociolog ofiţer de poliţie Emilia Mihăilescu: . „Am văzut că desfăşoară şi o activitate de colectare de date, ceea ce mi se pare extrem de binevenită, pentru că s-au mai făcut studii, dar la nivel naţional , realizate în special de cei de la <Savaţi Copii>. Ei  au desfăşurat aceste studii pentru a identifica amploarea fenomenului de bullying şi a tipurilor de comportament tip bulyling răspândite în unităţile de învăţământ. E binevenită ideea realizării unui studiu, colectării unor date referitoare  la ceea ce se întâmplă în şcolile buzoiene,  pentru că astfel intervenţia va fi mult mai aplicată pe situaţii concrete dincolo de cadrul general de explicare şi conştientizare şi sensibilizare faţă de  tot comportamentul de bullying.

Elevii trebuie încurajaţi să-şi exprime părerea, percepţia,şi sper să aibă şi curajul şi să fie încurajaţi corespunzător să o şi facă prin toată metodoloogia care ştim:  păstrarea confidenţialităţii, conştientizarea necesităţii unui astfel de demers de intervievare şi de colectare a datelor a celor direct implicaţi. Cred că activităţile- şi am văyut în timpul prezentării vor viza conştientizarea rolului per care-l pot avea în fenomenul de bullying-, de cele mai multe ori suntem indiferenţi atunci când  considerăm că un anumit lucru nu ne afectează, nu ne aduce atingere şi am văzut în timpul prezentării că puneau accent şi pe calitatea de martor, martor activ sau martor pasiv pe care-l pot avea şi dacă vorbim de bullyinfg în unităţile de învăţământ, în mod cert dincolo de victimă şi de agresor, vorbim de existenţa martorilor. Întotdeauna încurajează ori prin incitare, prin susţinere, prin a face galerie aproape, ori prin lipsa intervenţiei care până la urmă e o formă de acceptare şi orice comportament acceptat este şi încurajat pentru că aşa spune teoria învăţării că dacă dorim să păstrăm un comportament îl recompensăm şi acceptarea este o formă de recompensă, respingerea este o sancţiune, iar dacă dorm să-l eliminăm, să-i reducem amploare să îl sancţionăm şi atunci respingerea este o formă de sancţiune”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker