Educație

FOTO | Cum se zbate Liceul „Henri Coandă” între creșterea promovabilității la Bac și îndrumarea elevilor de top către inginerie

Absolvenții, „curtați” să se întoarcă în liceu ca profesori

La Liceul Tehnologic „Henri Coandă” din Buzău se fac eforturi pe toate planurile, pe de o parte pentru a crește promovabilitatea la examenul de Bacalaureat, iar pe de altă parte pentru a pregăti elevi care să acceadă, după absolvire, la facultățile tehnice din cadrul Universității Politehnica București. În acest sens, elevii cu rezultate bune la învățătură și care au șanse mari de a deveni studenți sunt cooptați în diverse proiecte care să îi ajute să se decidă în privința viitoarei cariere.

Un astfel de proiect s-a derulat în luna iulie. Este vorba despre  „Hai la Facultate! Program de vară pentru elevi de liceu – StudUPB”, la care au participat zece elevi ai liceului buzoian. „Au fost e­levi și din clasa a XI-a, și din clasa a XII-a, de la calificările tehnician în telecomunicații, tehnician transporturi și tehnician desenator pentru construcții și instalații, și elevi de la voca­țional, cei din urmă cu op­țiunea de a merge spre specializări din Armată, maistru, subofițer”, spune directorul adjunct al liceului Doina Furtună.

Au experimentat ingineria  la Politehnică

Concret, timp de două săptămâni, zece tineri de la liceul buzoian au avut prilejul să înțeleagă cu adevărat ce înseamnă viața de student la Universitatea Politehnica București și care sunt pașii ce trebuie parcurși pentru a deveni cei mai buni ingineri.

Ei au avut parte de un program atent stabilit, care a îmbinat utilul cu plăcutul, astfel încât elevii de la „Henri Coandă” să poată observa toate aspectele domeniului în care s-ar putea valoriza pe viitor. „Programul a inclus cazare, masă și activități în cadrul facultăților. Au fost cazați în căminele de la Universitatea Politehnica. Dimi­neața aveau loc lecții des­chise, iar după-amiaza lecții de recreere, sport, fotbal basche handbal. Elevii au vizitat Muzeul Național al Satului <Dimitrie Gusti> și <Țiriac Collection>. Lecțiile aplicative la care au participat au fost realizate de profesori și de studenți din anii terminali. În cadrul Universității Politehnice, elevii noștri au mers la Facultatea de Inginerie Mecanică și Mecatronică, Facultatea de Inginerie Electrică, Facultatea de Inginerie Medicală, Facultatea de Chimie Aplicată și Știința Materialelor, Facultatea de Robotică, Facultatea de Inginerie și Managementul Afacerilor, Facultatea de Energetică și Automatică etc.”, spune directorul adjunct Doina Furtună. Aici, ei au experimentat,  au făcut teste, au învățat, au vizitat facultățile din cadrul Politehnicii, au stat de vorbă cu studenții de aici, au gustat puțin din viața de cămin, dar s-au bucurat și de activități recreative vizitând câteva dintre punctele de reper ale Ca­pitalei. Motto-ul „Ingineria modernizează România” a fost perceput cu alți ochi, tinerii înțelegând și mai bine faptul că ei sunt exponenții schimbării și că piața muncii are mare nevoie de ingineri și de meseriași buni. Pe tot parcursul celor două săptămâni,elevii au fost însoțiți de profesorul Dan Belu, fost absolvent al UPB. În total, numărul participanților la proiectul organizat de UPB  și finanțat de Banca Mondială a fost de 225 de tineri, încadrați la unități de învățământ din apropierea municipiului București.

Profesorul Mirela Petre, de la Liceul Tehnologic „Henri Coandă”, coordonator al proiectului, face precizarea că, prin participarea la acest proiect, școala pe care o reprezintă a dat o mână de ajutor elevilor să descopere ce anume li se potrivește mai bine și ce facultate au de urmat pentru a se realiza profesional. „Scopul implicării elevilor noștri în acest proiect a fost acela de a-i ajuta să își dea seama ce ramură a ingineriei li se potrivește cel mai bine. Este un domeniu foarte vast. De la medicină la aeronautică, de la transporturi la electronică, numeroasele ramuri existente în cadrul fa­cultăților pe care le-au vizitat și despre care s-au informat în amănunt, îi vor ambiționa și mai mult și îi vor motiva să devină și ei studenți, apoi ingineri. Societatea funcționează mai bine în echipă, iar proiectele de acest gen sunt cheia spre reușită, spre tineri mai responsabili și o Românie mai demnă”, a declarat  coordonatorul proiectului.

Cei zece elevi participanți „sunt dintre copiii care au potențial să promoveze examenul de Bacalaureat și automat să devină și studenți. Pe lângă faptul că au vizitat facultățile din cadrul Politehnicii, au participat la cursuri, au creat softuri, au fost puși și la muncă, au făcut experimente. Cred că cea mai tentantă a fost vizita la Facultatea de inginerie aparatură medicală, pentru că au văzut și cum se face un test PCR. Tot ce au făcut a fost de natură să-i motiveze. Au venit foarte încân­tați”, spune profesorul  coordonator. Pe de altă parte, proiectul a fost un succes pentru că, spune directorul adjunct, din impresiile pe care copiii le-au postat pe grupul constituit de participanți, reiese că au fost încântați și că  le-au plăcut foarte mult activitățile, dar mai ales faptul că au fost tratați de cadrele didactice universitare ca viitori studenți.

Elevii de la Liceul Tehnologic ,,Henri Coandă’’ au avut parte în această vară de o părticică din viața de student, mai exact două săptămâni cu experiențe minunate la care nu se poate renunța, un motiv în plus pentru aceștia să își dorească să ajungă să studieze la una dintre  facultățile vizi­tate. „Noi am transmis colegilor de la București că ne dorim să continuăm colaborarea în acest proiect, având în vedere că avem și noi proiectul ROSE în școală și că intrăm în ultimul an cu acesta. Intenționăm să modificăm graficul de activități și bugetul și să prevedem și o deplasare la Buzău a foștilor noștri elevi care acum sunt studenți la facultățile Universității Politehnica București, să facă anumite ore de pregătire cu liceenii, să ne ajute la matematică, deși noi  avem profesori buni, dar poate că, fiind ceva nou, i-am putea stimula și mai mult. Interesul acesta este să-i facem să ia Bacalaureatul și să-i trimitem către Universitate. Încercăm să-i mobilizăm și să-i motivăm și să le oferim modele”, spune coordonatorul proiectului, Mirela Petre.

Proiectul ROSE dublează  procentul de promovare la Bac

Câțiva elevi ai Liceului Tehnologic „Henri Coandă” au participat la un proiect similar în urmă cu doi ani. Anul acesta au fost însă mai mulți elevi doritori și s-au înscris pentru proiectul realizat de București, cu toate că a fost o ofertă pe acest proiect venită și din partea Iașului. „Noi am primit ofertă de participare anul acesta și de la Universitatea de la Iași, tot prin acest proiect ROSE, dar Bucureștiul a fost mai aproape și au trimis oferta cu o săptămână înaintea celor de la Iași”, spune directorul adjunct Doina Furtună. Tot de la ea aflăm că și Liceul Tehnologic „Henri Coandă” este implicat în proiectul ROSE, dar în acest caz se urmărește latura  de educație remedială în vederea îmbunătățirii rezultatelor la examenul de Bacalaureat și pentru prevenirea abandonului. „Noi avem propriul proiect ROSE pentru elevii de liceu; se merge mai mult pe partea de educație remedială în vederea obținerii rezultatelor la examene de Bacalaureat și pe activități extracurriculare și extrașcolare, în care elevii beneficiază de pregătiri în cadrul proiectului li se asigură o masă caldă, ca să poată rămâne la pregătire după terminarea orelor”, precizează Furtună.

Laptopuri pentru învățarea online

Prin proiectul ROSE Liceul Tehnologic „Henri Coandă” a realizat și o îmbunătățire a dotării laboratoarelor de informatică. „Noi am dotat un al doilea laborator de informatică cu calculatoare de generație 2019”, spune directorul adjunct, care precizează și că școala a primit laptopuri pentru a se asigura învățarea online a celor 50 de copii incluși în acest proiect. „Acum, prin proiectul ROSE, a venit câte un laptop pentru fiecare un elev care este inclus în program, pentru a putea să-și susțină pregătirea online. În fiecare an, elevii care au terminat clasa a XII-a ies din proiect și intră cei de clasa a XI-a și a X-a. Este un proiect cu finalitate pentru ridicarea procentului de promovabilitate a examenului de Bacalaureat și încadrarea pe piața muncii. Noi ne-am propus inițial că o să creștem procentul de promovare cu 10%; când am accesat proiectul în 2017 aveam 23% rata de promovare la examenul de Bacalaureat. Anul trecut am obținut 50%, iar anul acesta undeva în jur de 40%”, spune directorul adjunct. Prin urmare, prin aplicarea proiectului s-a dublat numărul elevilor care au reușit să promoveze examenul de Bacalaureat cu șanse de a merge mai departe spre una din facultățile tehnice.

Proiectul ROSE derulat de Liceul Tehnologic „Henri Coandă” este un proiect în colaborare cu Banca Mondială și se va încheia în 2022. Acesta trebuia să se încheie în 2021, spune conducerea școlii, dar din cauza pandemiei nu s-au putut realiza în totalitate activitățile   respective și atunci proiectul  se va continua și anul școlar ur­mă­tor.

Liceul are nevoie de ingineri din rândul foștilor elevi

Ca parte a soluției privind îmbunătățirea nivelului de pregătire al liceenilor este văzută atragerea de cadre didactice din rândul viitorilor ingineri, foști elevi ai liceului buzoian. „Deși este un liceu tehnologic și avem probleme cu procentele la Bacalaureat, cu matematica, avem și o pro­blemă cu profesorii care ar trebui să-i pregătească și mă refer la ingineri, pentru că cei existenți vor ieși încet-încet la pensie. Încercarea mea este de a atrage în învățământ dintre absolvenții noștri studenți. Cei existenți sunt ingineri care au lucrat în uzine și au intrat în învățământ și acum, încet-încet, se vor pensiona. Și noi vom rămâne fără profesioniști. Astfel că o altă perspectivă pe care o am în vedere este să intru în contact cu studenții de la Politehnică, în special buzoieni – asta am spus și în toamnă când am vorbit cu domnul decan, cu colegii de la Politehnică -, să-i convingem să intre în învă­țământ, mai ales în Buzău. Ei vor către mediul privat, pentru că salariile sunt mai mari. Eu încerc să le spun că salariile din învățământ nu mai sunt atât de mici și că un inginer poate să aibă foarte multe ore și toate liceele tehnice vor încerca să-i țină aproape”, spune, la rândul ei, profesorul Mirela Petre.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker