FOTO | Cum au învățat elevii de la Școala 15 să-și depășească limitele
Elevii clasei a IV-a C, de la Școala Gimnazială „G. E. Palade” Buzău, coordonați de înv. Doina Luiza Jalbă s-au înscris și au participat, în cursul anului școlar 2022-2023, la două proiecte eTwinning. Este vorba despre proiectul „Școlile noastre, frumoase, sustenabile, împreună” / „Our Schools Beautiful, Sustainable, Together”, iniţiat de prof. Cornelia Alina Moţ de la Şcoala Gimnazială Găvojdia, judeţul Timiş, şi prof. Elvan Yetkin, de la Kabaklarlı İlkokulu, Datça, Turcia, și despre proiectul „Plants for a sustainable life”, fondator prof. Lăcrămioara Săbăreanu, de la Școala Gimnazială „George Călinescu” din Onești și prof. Nicu Victoria, de la Gimnaziul Mărinești, Republica Moldova.
Au fost îndrumați să se înscrie în astfel de proiecte pentru că la Școala „George Emil Palade” este mult folosit proiectul educativ ca modalitate de realizare a activităților extrașcolare, care contribuie la formarea personalității prin numeroasele sale valențe formative, mai ales atunci când participanții la un proiect provin din medii educaționale oarecum diferite, și se poate aduce astfel un plus de beneficii prin oportunitatea cunoașterii și a altor sisteme de învățământ, prin posibilitatea transpunerii în propriul curriculumul a unor activități educaționale interesante. O perspectivă în acest sens o constituie proiectele eTwinning.
Doina Luiza Jalbă spune că „activitățile propuse în ambele proiecte au fost menite să îi conducă într-o călătorie virtuală prin țările partenere ale proiectelor, firul principal constituindu-l prietenia, comunicarea și explorarea, prin depășirea barierelor lingvistice. Au fost abordate cu seriozitate temele din agenda proiectelor și am reușit să valorificăm curiozitatea, creativitatea elevilor, originalitatea acestora și să generăm punți de colaborare între ei, temele efectuându-se în echipe, în cadrul colectivului clasei, dar și în grupe transnaționale”.
„Școlile noastre, frumoase, durabile, împreună”, de ajutor pentru descoperirea culturilor
Proiectul eTwinning „Ourchools Beautiful, Sustainable, Together”/„Școlile noastre, frumoase, durabile, împreună” a constituit o provocare pentru participanți poate și pentru că i-a determinat să se documenteze, să exploreze, să cunoască diferite tradiții, obiceiuri, personalități , mâncăruri tradiționale, să facă unele comparații, să descopere unele diferențe, dar și multe similitudini între acestea. Astfel, precizează cadrul didactic, „activitatea a devenit un imbold pentru elevi în cunoașterea propriei culturi, dar și a altor culturi, obținându-se astfel o implicare activă, atât în activitatea de documentare, cât și pentru realizarea creativă a unor materiale. Astfel , elevii clasei a IV-a C au respectat regulile Netiquette, au propus sarcini de lucru, au desfășurat diferite activități în echipe mixte cu elevi din țările participante (Albania, Croația, Germania, Grecia, Italia, Iordania, Lituania, Macedonia, Polonia, România, Spania, Turcia) prin intermediul cărora și-au dezvoltat creativitatea, cum ar fi activitățile în care au fost concepute diferite logo-uri, postere, desene/picturi, felicitări, videoclipuri, jocuri, cărți colaborative, prezentări colaborative); spiritul de inițiativă și lucrul în echipă – activitățile desfășurându-se în echipe naționale și transnaționale -, și-au îmbunătățit nivelul de utilizare a limbii engleze. Acest proiect a oferit elevilor șansa înțelegerii culturale, cetățeniei, dezvoltării limbii, artei, tehnologiei și educației sociale, într-un context de educație internațională și colaborativă, vizând activități care dezvoltă cele opt abilități la elevi.”
Elevii buzoieni au interacționat cu colegii din 15 țării
Proiectul „Plants for a sustainable life” a cuprins elevi din cincisprezece țări, cu vârste cuprinse între 8 și 16 ani, care au studiat cele mai comune și utilizate plante medicinale și aromatice de pe Pământ. Împărțiți în grupuri, aceștia și-au aprofundat cunoștințele despre principalele plante medicinale și aromatice și au realizat cărți electronice, colecții, expoziții și jocuri colaborative. Prin participarea la acest proiect, elevii și-au îmbunătățit competențele lingvistice, și-au dezvoltat abilitățile IT, au cunoscut mai bine plantele medicinale și aromatice din orizontul local, dar și din alte țări; și-au îmbogățit cunoștințele despre beneficiile plantelor medicinale; și-au lărgit cunoștințele despre plantele aromatice specifice fiecărei țări; au învățat să cultive și să îngrijească ierburile, au învățat să colaboreze cu studenți străini; și-au făcut prieteni între studenții din țările partenere.
S-a folosit o gamă largă de instrumente web: „Biteable” pentru a face prezentarea proiectului, „Documente Google” pentru a organiza proiectul împreună, pentru a crea Pre-Survey pentru studenți. „Thinglink” pentru a crea rezumatul proiectului, „Genial” pentru a face colecția de produse colaborative, „Buncee” pentru a face Neticheta proiectului, „Google Maps” pentru a crea harta proiectului, „Plotagon” pentru a crea o prezentare pentru elevi, „Biteable”, „Animoto”, „Powtoon, Emaze”, „PowerDirector”, „iShot” pentru a face prezentări video, „Excel” pentru a crea echipe mixte, „Kahoot” pentru a face un joc pe regulile proiectului și un joc pe regulile E-Safety, „Wakelet” pentru a face colecții în colaborare, „ZUMpad”, „OurBoox”, „Book Creator” și „StoryJumper” pentru a crea cărți electronice colaborative „Padlet” pentru a trimite urări cu ocazia „Sărbătorilor de iarnă și activități de plantare de copac”, „iFormulare Google” pentru a vota pentru logo, poster. În activitatea de documentare elevii au fost ghidați cum să accese diverse surse, accesibile lor. Elevii au folosit cu succes, sub îndrumarea profesorilor diferite instrumente de lucru disponibile gratuit pe internet. „Chiar dacă nu eram familiarizaţi cu unele dintre ele, ne-am documentat şi am reuşit să le utilizăm cu brio. Utilizând diverse resurse TIC am reuşit să trezesc şi să menţin interesul copiilor pentru proiect, realizând lucruri noi şi interesante, precum colaje, filmulețe, file din cărți electronice, desene în Canva, în padlet etc. Elevii au devenit din ce în ce mai interesaţi de acest proiect şi au fost uimiţi de rezultatele lor.
Copiii implicați în proiect au trăit emoții pozitive, pentru că s-au bucurat de reușita unor lucrări, de aprecierea acestora de către parteneri, și au căpătat încredere în forțele proprii, și-au dezvoltat unele trăsături morale, și-au întărit stima de sine, au devenit mai responsabili, ducând la capăt ceea ce au început, finalizând lucrările la termenul stabilit, atenți, urmărind cerințele temelor propuse, detaliile date, perseverenți, admirând , apreciind lucrările tuturor colegilor din țară și din afara ei. „Considerăm că munca în echipă pentru realizarea proiectelor a fost foarte importantă. A existat o bună, atentă coordonare, colaborare între toţi partenerii, între coordonatori și parteneri. Am fost, în ambele proiecte, două echipe strașnice și rezultatele sunt pe măsura muncii! Suntem mândri că am făcut parte din aceste echipe”, mărturisește cadrul didactic buzoian.