Educație

FOTO | Cinci cadre didactice buzoiene au luat lecții în Spania, la „Școala viitorului”

Cinci cadre didactice de la Școala Gimnazială „Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu” (Școala nr. 1) din Buzău au luat lecții despre „Școala viitorului”, în Spania, în Rivas Vaciamadrid, în cadrul Proiectului Erasmus „Școala noastră – școala viitorului”. Demersul lor are legătură, spune coordonatorul proiectului, prof. Monica Gheorghe, directoarea unității de învățământ buzoiene, cu faptul că „Școala viitorului” este „cea care răspunde cerințelor profesorilor și elevilor pentru o educație modernă în era digitală; este o școală în care tehnologia facilitează învățarea mixtă, competiția și colaborarea”.

Directoarea mai consideră că educația trebuie reînnoită, completată, adaptată, astfel încât să putem vorbi despre o permanentă inovație în activitatea didactică. Și cum „școala viitorului” se face cu „profesorii viitorului”, cele cinci cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu” au participat, în perioada 25-29 martie, la un curs de perfecționare intitulat „Innovation at school: Digitalization and new methodologies”. În Spania, profesorii buzoieni au vizitat trei școli, unde au avut posibilitatea să observe modul în care digitalizarea este aplicată la clasă pentru a ușura învățarea, dar și felul în care fiecare școală și-a creat o identitate prin cultura organizațională și prin programele dedicate elevilor, precum cele de mentorat, de educație socio-emoțională, de voluntariat, de educație ecologică și de educație STEAM.

Despre aceste experiențe profesionale oferă câteva detalii prof. Iulia Sterian, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu”: „Programul de mobilitate din Rivas Vaciamadrid, Spania, ne-a oferit oportunități în context european cu vizarea următoarele obiective specifice: compararea sistemelor de învățământ, dezvoltarea competențelor TIC, progres în comunicarea în limba engleză, schimb de bune practici manageriale și pedagogice, dezvoltarea tehnicilor de predare și a metodelor centrate pe elev pentru îmbunătățirea calității educației, promovarea respectului reciproc dintre parteneri, cât și descoperirea tradițiilor și a diversității culturale”, spune directorul adjunct Iulia Sterian.

Și pentru celelate cadre didactice participante, cursul a reprezentat o experienţă valoroasă de cunoaştere şi învăţare, sub îndrumarea atentă a formatorului Ana Taboada Sánchez, responsabil cu digitalizarea în estul Madridului. „La Școala <La Luna> am observat o clasă a viitorului dedicată învățării flexibile, bazate pe proiecte interdisciplinare. Spațiul este împărțit în stații/zone: investigație, creare, interacțiune, schimb de idei, dezvoltare și prezentare. Elevii devin astfel cercetători activi, care caută informații, propun soluții și le prezintă în fața unui auditoriu, care oferă feedback echipei de cercetare.
Ne-am familiarizat cu diverse aplicații digitale și cu modul în care aceastea pot fi integrate în procesul didactic. O atenție deosebită a fost acordată siguranței pe internet și modului în care acestea pot fi adaptate nevoilor elevilor cu cerințe educaționale speciale. Mi se pare esențială ideea că aceste aplicații și metodologii sunt subsumate îndeplinirii obiectivelor educaționale. Integrarea lor ne aduce mai aproape de elevii noștri întrucât, vorbindu-le pe limba lor, le creștem motivația și ușurăm procesul de înțelegere, de fixare a cunoștințelor și de evaluare. Implementarea tuturor acestor idei necesită resurse financiare, de timp și umane. Am însă încredere că, pas cu pas, vom reuși să digitalizăm procesul didactic, pentru a veni în sprijinul elevilor noștri”, spune prof. înv. primar Georgeta Chiriac.

La rândul său, prof. Cristiana Grozavu spune: „În calitate de educatori în <deceniul digital> al Europei, ne-am propus şi am reuşit să ne îmbunătăţim competenţele şi aptitudinile digitale în cadrul unui curs care a avut două teme majore: inovaţia şi digitalizarea în educaţie. Tehnologiile însoţite de metodologii adecvate şi judicios utilizate sporesc motivaţia de învăţare a elevilor noştri – nu întâmplător supranumiţi <screenagers> în limba engleză – şi sunt acceleratoare ale gândirii critice. Am analizat beneficiile unor metodologii inovatoare, precum Project Based Learning, Flipped Classrooms şi Future Classroom Lab. Conţinuturile digitale adecvate livrate cu ajutorul unei multitudini de aplicaţii şi platforme educaţionale optimizează procesul de predare-învăţare-evaluare. De asemenea, am abordat concepte precum tranziţia digitală centrată pe elev, siguranţă și securitate în mediul online, solidaritate şi incluziune”.

Despre învățare și inspirație vorbește și prof. înv. primar Aurelia Găvăneanu: „Am avut parte de cinci zile pline de învățare și inspirație. Prin intermediul acestui curs antrenant am avut opotunitatea de a ne familiariza cu tehnologiile moderne și metodele inovative de predare, pregătindu-ne astfel să oferim elevilor noștri o experiență educațională de calitate superioară. Abilitățile și competențele dobândite, esențiale pentru îmbunătățirea practicii didactice, ne vor ajuta, în calitate de <profesori ai viitorului>, să răspundem provocărilor și oportunităților pe care secolul 21 le aduce în domeniul educației. Introducerea tehnologiei în educație este, fără îndoială, o modalitate eficientă de a le deschide educabililor noi căi de acces la o educație de calitate care-i pregătește pentru viitor”, povestește prof. înv. primar Aurelia Găvăneanu.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker