Educație

FOTO / Ce au descoperit cinci elevi ai Colegiului Economic în Spania

În perioada 13 – 20 martie, o echipă a Colegiului E­conomic Buzău,  formată din trei profesori și cinci elevi, a participat la Pontevedra, Spania, la prima activitate de predare și învățare din cadrul proiectului  ,,SEED – Sustainability and citizenship: the Education Challenge for the future ”. Este vorba des­pre un proiect derulat de Colegiul Economic Buzău  în parteneriat cu IES LUIS SEOANE/ Pontevedra/ Spania, EBI Francisco Ferreira Drummond/ Angra do Heroísmo/Portugalia, IX Liceum Ogólnokształcące Z Oddziałami Dwujęzycznymi W Rzeszowie/ Rzeszów/Polonia, 2nd Peiramatiko Gymnasio Athinon/ Athens/Grecia.

Proiectul, abordat într-o perspectivă multidisciplinară, dorește să evidențieze o serie de opțiuni profesio­nale care se pot potrivi diferitelor nevoi, competențe și interese ale elevilor. Obiectivele urmărite sunt legate de dezvoltarea durabilă, cadrele didactice implicate în proiect și-au propus ca elevii să cunoască mai bine, pe de o parte,  propriul lor habitat, resursele sale și amenin­țările care se apropie, astfel încât să poată dezvolta un comportament ecologic, o preocupare cu privire la biodiversitate, disputele de mediu și politicile locale, iar pe de altă parte propria lor cultură, pornind de la  o cunoaștere tradițională a practicilor productive durabile și a utilizărilor lingvistice asociate acestor practici. Nu în ultimul rând, profesorii speră ca implicarea în proiect a elevilor să le permită dezvoltarea unei perspective noi privind modelele de afacere, contactarea inițiativelor de afaceri locale, mo­duri de cooperare inovatoare, exemple de bune practici în utilizarea rațională a re­surselor și/sau contribuția la beneficiile sociale.

Vizită la Primăria Pontevedra

„Săptămâna a început cu întâlnirea tuturor participanților, cuvântul de des­chidere al directorului și o vizită în școală. A urmat un atelier , care a prilejuit o mai bună cunoaștere a elevilor ce au lucrat în echipe internaționale, pentru a descoperi obiectivele dezvoltării durabile. Elevii au prezentat apoi, pe rând, un arbore tipic țării din care fac parte și discuții pe baza asemănărilor și deosebirilor identificate. Pentru a identifica exemple de bună practică cu privire la programe de mediu ce pot fi aplicate la nivelul comunității, elevii și profesorii au fost invitați la Primăria Pontevedra. Aici au participat la o comunicare cu privire la <PO2Effect>, un program de mediu ce este implementat de Primăria Pontevedra de 23 de ani. Drept urmare, traficul în zona centrală a orașului s-a îmbunătățit, se circulă foarte mult pe jos sau pe biciclete și calitatea vieții locuitorilor a crescut semnificativ”, relatează Cătă­lina Poștovei, cadru didactic al Colegiului Economic Buzău, implicat în proiect.

Elevii  au făcut și o vizită la Universitatea din Vigo, Facultatea de Silvicultură, unde au asistat la o prelegere cu privire la rolul pe care lemnul îl are tot mai mult în construcțiile de locuințe. Această experiență le-a permis să conștientizeze importanța utilizării surselor de energie verde. Bioconstrucțiile bazate pe lemn, le-au exemplificat gazdele, repre­zintă un viitor mai sustenabil din toate punctele de vedere.

Ce practici locale tradiționale de producție au descoperit elevii buzoieni

Elevii au identificat practici locale tradiționale de producție caracterizate prin durabilitatea lor în urma participării la un atelier de cules scoici pe insula Arousa.

Vizitele la agenți economici au permis elevilor să ia în considerare posibilitățile economice eficiente care să le permită să înfrunte viitorul cu speranță. Astfel, povestește Cătălina Poștovei, cadru didactic implicat în proiect,  „am vizitat <Fogar de Santiso>, un restaurant durabil. Este o afacere de familie, dezvoltată pe parcursul a 27 de ani. Toate produsele sunt fie naturale, ecologice, obținute de pe cele 10 hectare deținute, fie provin din comerțul echitabil. În prezent, compania deține șase  restaurante, o firmă de catering și asigură locuri de muncă unui număr de 90 de persoane. Mobilierul, construcțiile sunt realizate din materiale reciclate. Meniul cuprinde feluri tradiționale Galiciei”.

O altă companie vizitată, spune cadrul didactic buzoian, a fost ,,Hifas da Terra” care se ocupă cu cercetarea ciupercilor și a beneficiilor aduse de acestea sănătății. Compania se ocupă cu pre­pararea de medicamente, suplimente alimentare, cosmetic pe bază de ciuperci și are filiale în mai multe țări ale lumii (printre care și România).

Elevii și profesorii au mai participat și la o acțiune de împădurire în zona Santiago de Compostella. Aici au plantat peste 100 de stejari, simbolul regiunii autonome Galicia. Activitatea de împădurire a fost urmată de o vi­zită la cel mai bătrân stejar din zonă, „carballo de Conxo”, aflat în ultima rămășiță a pădurii care se întindea în secolul trecut pe o suprafață mare în zonă. Din cei 1.000 de stejari existenți în secolul trecut, acolo au mai rămas 40, martori ai unui trecut glorios.

O altă activitate interesantă a fost atelierul în care elevii au realizat obiecte de­corative din material reciclat.

Un punct de atracție pentru elevii buzoieni l-a constituit vizita la grădina orga­nică a Școlii de Turism și Alimentație Publică Carlos Oroza, unde au fost invitați la un adevărat festin de 5 stele pregătit de elevii și profesorii gazdă.

Interesantă a fost și activitatea desfășurată în „Piața Vintage” în care elevii au  readus la viață articole de îmbrăcăminte dându-le o nouă înfățișare și un viitor durabil.

Vizite culturale în orașul vechi Pontevedra

Nu au lipsit din programul elevilor vizitele cultu­rale, precum cele la catedrala din Santiago de Compostella, orașul vechi Pontevedra. De asemenea, ei au fost impresionați de discuțiile informale, festivitatea de final unde au fost încântați de cântecele tradiționale din Galicia. „Ne-am întors acasă mai <verzi>, cu idei noi des­pre cum putem acționa în școală și în comunitate pentru o dezvoltare mai durabilă”.

La această mobilitate au participat elevii: Eliza Arsenie, Livia Adam , Georgiana Badea, Nicoleta Enache, Ionuț Ilie, însoțiți de doamna director Burducea Geta și două cadre didactice: profesoarele Cătălina Poștovei și Adina Enuș.

Cum văd elevii experiențele din Spania

Ionuț Ilie: „Pentru mine mobilitatea în Spania a fost o experiență minunată deoa­rece am putut vedea diferențe educaționale; acolo copiii sunt mult mai deschiși unii cu alții decât la noi, în România, și m-a impresionat desfășu­rarea traficului, educația oamenilor și amenajarea locurilor turistice”.

Livia Adam: „Această mobilitate a fost o experiență unică, pe care aș trăi-o din nou cu mare plăcere. Pontevedra este un oraș impresionant, având o istorie bogată și o structură interesantă. E­xistă puține orașe unde poți vedea atât de mulți oameni pe stradă și atât de puține mașini. Peisajele zonei au fost minunate, iar oamenii pe care i-am întâlnit au fost foarte de treabă. Nu o să uit vreodată această călătorie”.

Georgiana Badea:  Pontevedra este un oraș cu un peisaj superb și  cu o istorie bogată, care se face vizibilă în centrul istoric. Nu este vorba însă doar de peisaj și de istoria acestui oraș, este vorba și despre tradițiile lor, despre locuitorii din zona respectivă, despre cât de bine te simți în această țară. Eu am locuit în Madrid 14 ani; în Pontevedra, am mers acum pentru prima oară și pot spune foarte sincer că aș repeta această experiență de 100 de ori”.

Nicoleta Enache: „Mobilitatea din Spania a însemnat pentru mine cea mai frumoasă experiență de până acum. Am învățat foarte multe lucruri noi, am legat prietenii frumoase, am vizitat foarte multe locuri, am încercat lucruri noi, pe scurt este o experiență de ținut minte”.

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker