Educație

FOTO | 10 elevi de la „George Emil Palade”, la un proiect de mediu în Grecia

În perioada 26 mai-1 iunie, zece elevi ai Școlii Gimnaziale „George Emil Palade” vor participa la un schimb de experiență interșcolar în Atena, Grecia. Ei vor participa la o mobilitate de grup prevăzută de planul de implementare al proiectului 2 al Acreditării Erasmus+ în domeniul educației școlare. Este al doilea eveniment de amploare al proiectului și va aborda tema economiei circulare, o temă de maximă actualitate la nivel global.

Școala Gimnazială „George Emil Palade” și-a adaptat, de altfel, oferta educațională în acord cu obiectivele Educației Globale, promovând, prin activități diverse, standardele europene, printre care și acela de a deveni o școală verde. De altfel, stafful managerial, prin grupul de lucru format, a preluat recent apelul Ministerului Educației „Construirea și dezvoltarea unei rețele-pilot de școli verzi”. Despre  acest obiectiv, „Școala verde”, directorul adjunct Camelia Timofte explică faptul că „este un obiectiv dezirabil al întregii noastre comunități școlare – elevi, părinți și cadre didactice. Acest apel vine să reconfirme inițiativele similare demarate de noi pe tema reciclării. Școala noastră derulează deja proiectul ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului, n.r.) România, un  program care urmărește să genereze schimbare în comportamentul elevilor față de plastic și creș­terea conștientizării utilizării respon­sabile a acestuia, dar și de colectare selectivă și reciclare. Ne dorim să dezvoltăm un comportament responsabil al elevilor noștri față de reciclarea selectivă, un element cheie al economiei circulare”.

Contextualizarea învățării a avut drept rezultat abordarea acestor teme și în limba engleză, și, de aici, a mai fost doar un pas până au propus partenerilor de proiect o astfel de temă de maximă actualitate. De altfel, în zilele pe care le vor petrece în școala din Atena, elevii din Buzău vor desfășura activități comune destinate sensibilizării tinerei generații față de efectele globale ale poluării prin lipsa reciclării selective. „Elevii noștri au pregătit prezentări pe tema beneficiilor ecologice prin adoptarea principiilor economiei circulare, pe care le vor aduce în atenția partenerilor greci, ca urmare a participării lor la campania europeană Terra Mission”, spune coordonatorul proiectului, Camelia Timofte.

Despre conectarea Școlii George „Emil Palade” la inițiativele europene vorbește și directoarea Elena Gheorghe: „În ultimii ani, ne-am racordat la multe inițiative europene, care au avut drept rezultat un restart al organizației noastre, printr-un suflu modern resimțit pe toate palierele: ofertă educațională inovatoare, parteneriate de succes școală-familie, prin implicarea activă a asociației de părinți a școlii, investiții de anvergură ale Primăriei Buzău”, a spus directoarea Elena Gheorghe.

Reamintim faptul că instituția școlară a aplicat și a obținut Acreditarea Erasmus+ 2021-2027 de la debutul programului, octombrie 2020, a finalizat implementarea primului proiect al acesteia, prin absorbirea întregului grand acordat (41.140 euro), utilizat pentru formarea a 12 cadre didactice și mobilitatea a zece elevi. În prezent, se implementează al doilea proiect, cu un grant acordat de 45.410 euro, prin care patru cadre au primit deja finanțare pentru a participa, la sfârșitul lunii martie, la o formare pe tema adaptării curriculare în vederea incluziunii copiilor cu TSA și cu ADHD. Acesta este un obiectiv al planului Erasmus+ și al planului de dezvoltare instituțională a instituției, formulat ca răspuns imediat al unei nevoi semnalate de corpul profesoral și de grupul țintă vizat la începutul acestui an școlar.

Ce spun elevii de la „Palade” despre proiect

Elevii școlii „George Emil Palade” se arată interesați de metodele de protejare a mediului, de cele care îi fac să înțeleagă principiile economiei circulare.

Este cazul elevului Teodor Andrei Dorobanțu, din clasa a V-a B, care spune: „Sper ca în săptămâna mobilității să am o comunicare și o înțelegere cât mai bună cu colegii mei, astfel încât să ne putem distra împreună, dar și să realizăm un proiect frumos. Mi-aș dori să descopăr cât mai multe despre cultura greacă în Atena, iar la rândul meu să le pot povesti copiilor pe care îi voi vizita cum arată viața noastră de elevi în România. În cele cinci zile în care vom lucra împreună, vreau să discut cu partenerul meu despre beneficiile educației ecologice și economiei circulare, și astfel să îi arăt de ce este bine pentru toată lumea să ia parte la protecția mediului. Proiectul <Scientix Terra Mission> m-a ajutat să înțeleg mai bine aceste concepte. Acest proiect m-a făcut să-mi schimb comportamentul atunci când vine vorba de sănătatea planetei noastre. Pentru a convinge partenerii noștri să adopte metode de protejare a mediului sau în favoarea economiei circulare, vreau să le arăt importanța și beneficiile deciziilor pro-mediu. Acest proiect a fost foarte ușor de înțeles, datorită modului în care a fost prezentat și pentru că a avut activități distractive precum jocuri și puzzle-uri care au făcut învățarea acestor teme mult mai ușoară”.

Dorința de a descoperi oameni noi și de a obține informații inedite o determină pe eleva Alexia Maria Drăgulin, din clasa a VI-a D, să își dorească foarte mult să participe la acest proiect. Iată ce așteptări are de la această participare a sa în proiect și ce consideră că are de împărtășit cu ceilalți elevi prezenți: „De-a lungul timpului am învățat multe lucruri importante, am participat la diverse concursuri, olimpiade și proiecte, dar niciodată nu am fost plecată într-o mobilitate. Consider că acest proiect mă va ajuta mult pe viitor, descoperind locuri noi, oameni diferiți  și informații inedite. Îmi voi dezvolta competențele interculturale și abilitățile de exprimare în limba engleză, socializând cu persoane noi, mai ales copii, ce ne vor împărtăși lucruri interesante. Îmi doresc să aflu cum își petrec alți copii o zi la școală, cum predau profesorii  de acolo și cum arată un astfel de loc într-o țară străină. Sper să îmi fac prieteni noi cu care să păstrez legătura în timp și să îmi demonstrez că mă pot adapta și în altă comunitate. Nu vom petrece prea mult timp împreună, însă în cele cinci zile disponibile mi-ar face mare plăcere să îi împărtășesc și partenerului meu câteva cunoștințe pe care le-am căpătat despre educația ecologică și despre economia circulară din proiectul realizat în limba engleză din cadrul companiei Scientix: Terra Mission. Mie mi s-a schimbat radical modul de gândire. Mi-a plăcut foarte mult faptul că am aflat despre o modalitate prin care putem salva Pământul de la poluare, de la încălzirea globală. Majoritatea dintre noi luăm-fabricăm-utilizăm-aruncăm, dar am putea să urmăm următorul proces: luăm-fabricăm-utilizăm-reciclăm-fabricăm-utilizăm și așa mai departe. Aș vrea să îi povestesc că dacă noi am face acest lucru, am salva planeta, casa noastră. De asemenea, aș vrea să îi povestesc câte ceva despre cultura noastră, cele mai puțin știute lucruri despre România, câteva tradiții și obiceiuri, așteptând să aflu și eu ceva interesant de la viitorul meu partener”.

Ilinca Negoescu, elevă în clasa a VI-a D, își dorește să lege foarte multe prietenii, să găsească elevi cu care să împărtășească preocupările atât cele din viața de zi cu zi, cât și cele legate de tema proiectului, respectiv cele legate de mediul înconjurător și eforturile care depun  pentru îmbunătățirea relației omului cu natura înconjurătoare. „Îmi doresc mult să îmi fac noi prieteni, sunt foarte curioasă să văd o școală din altă țară, să văd cum sunt sălile de clasă, ce orar au copiii, ce fel de materii studiază, cum își petrec timpul în pauze, cum scriu, având în vedere că alfabetul lor este foarte diferit de al nostru. Și nu în ultimul rând, aș vrea să aflu ce înseamnă pentru ei mediul înconjurător si ce eforturi depun ei pentru îmbunătățirea relației omului cu natura înconjurătoare. Cum nu am mers atât de des în Grecia, mi-aș dori să aflu ce tradiții au, ce feluri de mâncare gătesc, ce sporturi joacă, ce sărbători petrec si micile aspecte din viața de zi cu zi ale lor.  Îmi propun să învăț mai multe lucruri despre limba, țara și cultura lor și, la rândul meu, să le povestesc și lor despre a mea. Îi voi demonstra partenerului meu cunoștințele dobândite pe parcursul efectuării proiectului organizat de Scientix, numit Terra Mission, din care am descoperit numeroase informații interesante si folositoare despre salvarea a milioane de vieți și contribuirea la o lume mai curată și mai sănătoasă. De asemenea, îmi voi pune în practică abilitățile de vorbire a limbii engleze și, de ce nu, să mi le îmbunătățesc. Îmi doresc să reușesc să îi vorbesc despre țara mea, despre frumusețile ei, despre locurile minunate pe care le-am vizitat, cum ar fi Delta Dunării, Munții Carpați, Castelul lui Dracula, Vulcanii noroioși și așa mai departe, despre poeții noștri, despre felurile noastre de mâncare deosebite și despre prietenii și familia mea”, spune Ilinca Negoescu.

Maria Teodora Cociodar, din clasa a V-a B este o altă elevă participantă în proiect. Își dorește să își îmbunătățească cunoștințele de limbă engleză, odată cu educația ecologică. „Sunt încântată, onorată și emoționată să particip în Erasmus, să merg în Grecia. În săptămâna mobilității îmi doresc să cunosc oameni noi, să aflu despre obiceiurile și tradițiile lor. De asemenea, îmi doresc să îmi îmbunătățesc abilitățile de comunicare în limba engleză, să descopăr sistemul de învățământ grecesc și cum abordează ei educația ecologică, în special economia circulară. În cele cinci zile pe care voi fi încântată să le petrec în Grecia, le voi prezenta partenerilor noștri impresii despre țara noastră, despre tradițiile și cultura țării noastre, despre felul de a fi al românilor și, nu în ultimul rând, despre sistemul nostru de învățământ. Pe lângă toate acestea, aș vrea să le prezint partenerilor noștri viziunea mea despre importanța unui mediu sănătos, așa cum am aflat eu despre ea din activitatea Circular Economy din cadrul proiectului Terra Mission și acțiunile pro-mediu pe care noi, oamenii, ar trebui să le punem în practică”, spune Maria Teodora Cociodar.

Maria Cristina Iordache, din clasa a VI-a C, crede că participarea o va îmbogăți cel puțin cultural: „Săptămâna mobilitătii cred va fi cea mai frumoasă săptămână, deoarece eu nu am fost niciodată în altă țară si cred că acolo voi petrece niște clipe minunate. Partenerilor greci le vom prezenta proiectul colaborativ realizat în aplicația <Genialy>, ca urmare a pregătirii culturale și lingvistice făcute în acest scop. Sigur mă voi întoarce mult mai bogată cultural”.

Miruna Maria Ispas, din clasa a V-a B, își dorește să ia contact cu ceea ce înseamnă învățământul din Grecia, cu siguranța pentru a face o comparație. Își mai dorește și să își verifice abilitatea de a conversa în limba engleză. Iată ce spune aceasta: „Urmează ca săptămâna viitoare să călătoresc în Grecia alături de colegii și profesorii mei din Școala G.E. Palade. Îmi doresc ca această vizită la școala din Atena să fie foarte productivă din punct de vedere educational. Aștept cu nerăbdare să cunosc oameni noi și un sistem de învățământ diferit de al nostru, să îmi pot pune în practică abilitățile învățate în limba engleză. Intenționez să îmi dezvolt aceasta pasiune a comunicării interculturale, pentru a putea înțelege și depăși diferențele dintre cultura grecească și cea românească. De altfel, este o mare șansă să pot studia limba engleză laolaltă cu alți elevi de vârsta mea, să le aud ideile și să le iau în considerare felul de a gândi. Voi încerca sa mă bucur de tot ceea ce mi se întâmplă și să experimentez lucruri noi. În zilele ce vor urma să le petrec în școala din Atena, doresc în primul rând să le prezint școala și locul de unde provin, să le povestesc despre județul și tara mea, despre locurile minunate pe care le avem, să le vorbesc despre cultura noastră tradițională, despre folclor și tot ce ține de tradițiile românești. Încercăm sa le aducem la cunoștință tot ce am învățat în acești ani, sa aplicăm cât mai mult despre importanța economiei circulare, să încercăm să utilizăm lucrurile, să le reparăm, deoarece consider că reciclarea este viitorul planetei noastre, să reciclam corespunzător. Le voi prezenta programele din cadrul campaniei STEAM 2022 despre care am învățat în cadrul proiectului. Mă aștept ca la finalizarea vizitei sa mă întorc cu totul altă persoană, una care să știe să interacționeze într-un mod constructiv, și cu un bagaj de cunoștințe îmbogățit”.

Ioana Anghel Gurgui, din clasa a IV-a A, este fericită să participe la „Terra Mission”, și are anumite așteptări: „Așteptările mele pentru săptămâna mobilității sunt să îmi îmbunătățesc cunoștințele legate de limba engleză cu ajutorul profesorilor și al noilor colegi, dar și al noilor prieteni. Pentru a-mi completa cunoștințele despre Grecia, mi se pare important să văd și să auzi istoria monumentelor. Pregătirea pentru așa ceva este un obiectiv pe care vreau să-l exersez. Vreau să prezint în săptămâna mobilității abilitățile mele economice legate de cele de la Scientix proiectul companiei. Am aflat că proiectul companiei Scientix se numește <Terra Mission> și că are cursuri online pe care le poți accesa din orice țara. De asemenea, aduce oamenii împreună la plantarea de copaci și mi-a plăcut acest lucru, pentru că arată cum împreună, nu doar o persoană, ne putem schimba viitorul în ceva minunat. Desigur, după ce am citit aceste informații, atitudinea mea s-a schimbat. Eu am început să închid apa când mă spăl pe dinți și să scot încărcătorul din priză”.

Alexia Maria Leu, din clasa a VI-a G, vrea să participe la deciziile pro-mediu punând la bătaie unele idei pe care le are despre acest domeniu. „Sinceră să fiu, am multe așteptări pentru săptămâna mobilității, pentru că sunt foarte încântat să particip la acest proiect. Unele dintre așteptările mele ar fi să-mi fac noi prieteni, să fac cunoștințe noi, să vizitez locuri noi și multe altele. În cele 5 zile pe care le voi petrece cu noul meu partener grec aș dori să-i prezint despre cum este în România, dar mai ales despre tema economiei circulare care face parte din campania STEM 2023. Am învățat multe lucruri noi și interesante în timpul acestui proiect, cum ar fi ce este economia circulară sau economia liniară. Înainte să aflu despre acest proiect, eram destul de indiferentă la acest subiect, dar acum sunt fascinată și aș vrea să-l împărtășesc și altora. Sincer să fiu, proiectul este destul de convingător și eu la fel, așa că cred că și partenerii noștri greci vor fi încântați de acest proiect. Pentru a-i ajuta pe partenerii greci să ia decizii pro-mediu, îmi propun să le arăt sau să le dau câteva idei la îndemână: să nu mai lase telefonul în priză, dacă s-a încărcat sau să doneze jucăriile unor copii nevoiași, așa cum am aflat prin parcurgerea proiectului Terra Mission. Cel mai mult mi-au plăcut mini-jocurile din acest proiect, pentru că au fost distractive, dar în același timp educaționale”, spune Alexia Maria Leu.

Luca Bold, din clasa a VII-a A, ne împărtășește, la rândul său, așteptările pe care le are legate de participarea sa în proiect: „Am așteptări mari pentru această săptămână a mobilității. Cred că va fi o experiență definitorie pentru viitorul meu, pentru că voi trăi niște momente de neuitat, îmi voi face niște prieteni noi, demni de încredere și voi afla lucruri noi despre comunitatea greacă și tradițiile ei. Voi prezenta partenerului nostru limba engleză fluentă, competența mea digitală și cunoștințele mele vaste despre alte culturi”.

Ioana Bianca Boriceanu, din clasa a VI-a E, speră, de asemenea să-și dezvolte competențele de limba engleză și speră să fie convingătoare în legătură cu  rezultatele campaniei de reducere a deșeurilor. „În săptămâna mobilității sper să cunosc oameni noi cu care să mă împrietenesc, să vizitez obiective turistice și să încerc mâncarea tradițională grecească. Pe parcursul celor cinci zile de mobilitate le voi prezenta partenerilor mei proiectul meu despre economia circulară, care ne oferă diferite metode de a ne îmbunătăți modul de viață prin mai puțină poluare. În același timp, voi profita de ocazie pentru a afla despre tradițiile, obiceiurile și perspectivele lor cu privire la problemele de mediu. Deoarece discuțiile pe care le voi face cu oamenii cu care voi interacționa vor fi în limba engleză, acest lucru mă va ajuta să-mi dezvolt competențele în limba engleză. Pe măsură ce am citit materialele proiectelor, am aflat ce este economia, tipurile de economie și modalitățile de a ne îmbunătăți viața. Voi evidenția abordarea practică a proiectului, spunând modul în care acesta implică studenții în activități practice legate de economia circulară. Voi vorbi despre impactul pozitiv pe care l-a avut campania mea asupra mea. Voi demonstra beneficiile și rezultatele campaniei de reducere a deșeurilor și de îmbunătățire a eficienței surselor și voi arăta cum implementarea principiilor economiei circulare coincide cu obiectivele de mediu ale Greciei și poate contribui la un viitor mai ecologic și mai durabil. În încheiere, aș dori să mulțumesc organizatorului Scientex al campaniei de misiune STEM 2022-Terra pentru oportunitățile și materialele oferite din care am putut prelua cu ușurință informații importante care m-au ajutat să înțeleg tema propusă pentru proiectul de mobilitate”.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker