Actualitate

Firma care se ocupă de DJ 203K, în vizorul Consiliului Concurenței

Buzoienii probabil că știu cine este SC Oyl Company Holding AG SRL, pentru că au tot auzit de această societate în ultimii cinci ani, de când se tot reabilitează Drumul Județean 203K. Se pare că firma este vestită la nivel național, fiind cunoscută pentru contractele bănoase încheiate cu statul român și având în palmares proiecte importante de infrastructură.

Oyl Company Holding AG SRL a fost fondată în 2006, avându-l ca asociat unic pe Corneliu Dragomir, om de afaceri cu puternice legături cu diverși politicieni influenți și care și-a câștigat reputația de „rege al asfaltului”. Firma are sediul în Slobozia, județul Ialomița, iar de la înființare a mers doar pe plus, potrivit informațiilor publice de pe listafirme.ro. Cel mai bun an al societății, când vine vorba de profit, pare să fi fost 2015, atunci când a încheiat cu un profit net de 36.803.539 lei. Potrivit aceleiași surse, în anul 2021, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 193.587.971 lei, un profit net de 4.328.672 lei și datorii de 93.446.805 lei.

Mai multe firme anchetate pentru posibile trucări ale licitațiilor

Consiliul Concurenței a anunțat, în urmă cu o săptămână, că anchetează nouă firme din țară, dat fiind că există indicii cum că acestea și-ar fi coordonat politicile comerciale astfel să își împartă lucrările în cadrul procedurilor de achiziție publică organizate de diverse direcții regionale de drumuri și poduri. „Consiliul Concurenței a declanșat două investigații privind posibile trucări ale licitațiilor organizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR SA), prin Direcțiile de Drumuri și Poduri (DRDP) Constanța, Brașov, București și Timișoara, pentru atribuirea contractelor de lucrări de întreținere a rețelei de drumuri naționale și autostrăzi aflate în administrarea acestor direcții”, se arată într-un comunicat.

Autoritatea de concurență a efectuat inspecții inopinate la sediile celor nouă companii vizate de investigații: Oyl Company Holding AG SRL, Asfalt Dobrogea SRL, Autoprima Serv SRL, Saga Infrastructură SRL, Trecon Logistic SRL, Tredeco Holding SRL, Data Capture SRL, Geo Drumuri Banat SRL și CLR-Denis Montaj SRL.

Inspecțiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate. De reținut că efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunțare în ceea ce privește vinovăția companiilor.

În situația în care Consiliul Concurenței va constata încălcarea regulilor de concurență, companiile implicate riscă amenzi de până la 10 la sută din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurență pot obține imunitate la amendă sau reduceri substanțiale ale amenzilor în cadrul programului de clemență. Legea concurenței interzice orice înțelegeri între companii și practici concertate care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața românească.

Probleme la lucrările din Medgidia

Un contract anume al Oyl Company Holding AG SRL aducea societatea în discuție în anul 2019: reabilitarea mai multor străzi din Medgidia. Presa locală din Constanța sesiza în 2018 faptul că primele două oferte – cele ale Oyl Company Holding AG SRL Slobozia și ale asocierii dintre Autoprima Serv SRL și DAF Trans 2000 SRL -, aveau elementele tehnice și financiare (devize de lucrări, marja de profit, procentul cheltuielilor indirecte și resursele) la secret.

Deși lucrările începuseră promițător, un an mai târziu, Primăria Medgidia dădea un ultimatum societății și atrăgea atenția asupra unor neconformități ale lucrărilor, amenințând cu penalizări. „Prin prezenta, revin la numeroasele adrese prin care atrag atenția cu privire la ritmul scăzut de execuție al lucrărilor din cadrul proiectului <Reabilitare tramă stradală 16 km în Municipiul Medgidia, județul Constanța>. Stadiul de realizare al lucrărilor este unul foarte scăzut în comparație cu termenul de finalizare al contractului de execuție. Așadar, vă semnalez că valabilitatea contractului de execuție (…) expiră la data de 25.09.2019, iar fiecare zi de întârziere va fi penalizată”, se preciza într-un document al Primăriei Medgidia.

De asemenea, administratorul municipiului dobrogean spunea că a găsit mai multe nereguli în teren, printre care lipsa semnalizării corespunzătoare a străzilor pe care se lucrează, montarea neconformă a bordurilor, acoperirea cu asfalt a căminelor de vizitare a rețelelor subterane, racordurile necorespunzătoare la străzile adiacente, la nivelul stratului de asfalt și lipsa nisipului bitumat cu rol protector al compoziției rutiere.

Probleme mari și pe DJ 203K

Situația de pe DJ 203K, cel mai lung drum județean din Buzău, a exasperat locuitorii din zonă. Nu doar că termenele de finalizare au fost depășite de foarte multe ori, ci și costul lucrărilor a fost majorat cu câteva milioane de lei prin mai multe acte adiționale. La acestea se adaugă și calitatea slabă a lucrărilor, iar în Mărăcineni a fost nevoie de reparații imediat după reabilitare, din cauză că asfaltul a crăpat și au apărut mai multe gropi, care au fost umplute cu pietriș. În Săpoca, rigolele din beton au fost sparte și refăcute, după ce panta de scurgere a fost calculată incorect, iar rigolele prea mici nu au putut prelua corespunzător volumul de apă, astfel că oamenii s-au trezit cu apa în curți.

DJ 203 K

Într-o interpelare adresată ministrului Dezvoltării, deputatul liberal Gabriel Avrămescu cerea în urmă cu câteva luni, explicații în legătură cu motivele pentru care DJ 203K nu fusese terminat. Răspunsul ministerului cuprinde mai multe subpuncte justificatoare, precum sistarea lucrărilor pe perioada iernii sau pandemia de Covid-19, care a generat discontinuități în aprovizionare, transport și execuție. Multe dintre motive mai fac referire la probleme neprevăzute apărute în teren, precum utilitățile amplasate în zonele tranzitate de drum, conducte de alimentare cu apă îngropate la adâncimi mici, ce nu au permis săpături, dar și modificarea proiectului tehnic din cauza unor neconformități constatate la fața locului. Termenul de finalizare enunțat de Ministerul Dezvoltării era luna februarie a acestui an, însă nici acesta nu a fost respectat.

După ce activitatea din teren a lipsit cu desăvârșire câteva luni bune, societatea a reapărut în peisaj, la o lucrare de la rondul Autorolla, pe DN2-E85. Primarul din Mărăcineni, Constantin Dumitru, a transmis că a reușit să smulgă o promisiune reprezentanților companiei, care au declarat că își vor termina treaba pe cele două tronsoane din drumul județean în luna septembrie.

Probabil că, în acest punct, promisiunea nu mai are nicio valoare pentru buzoienii care tranzitează DJ 203K. Într-un clip de promovare a lucrărilor de pe drumul din Buzău, aflat pe pagina de Facebook a firmei ialomițene, buzoienii i-au luat la rost pe reprezentanții acesteia, acuzându-i de neseriozitate și de faptul că au făcut lucrări de mântuială pe unul dintre cele mai importante și mai tranzitate drumuri din județ.

Firma se laudă cu… performanțele înalte și seriozitatea

Sediul Oyl Company Holding

O analiză recentă a publicației „Independent” din Ialomița scotea la iveală faptul că Oyl Company Holding este pe prima poziție în topul celor mai mari sume plătite de agenții economici din Slobozia către bugetul local al municipiului. „În 2022, potrivit datelor oficiale, reprezentanții acestei firme au achitat către bugetul Sloboziei, prin taxele și impozitele locale plătite, suma de 1,6 milioane de lei”, scrie independentonline.ro.

În mod curios, și lucrările de infrastructură efectuate de societate în județul de baștină au fost fără cusur, spre deosebire de alte proiecte bifate. Pe site-ul Oyl Company Holding AG SRL, societatea se laudă că oferă lucrări de calitate, seriozitate și responsabilitate, lucruri de care nu a dat dovadă nici în lucrările din Buzău și nici în cele din Medgidia. „Un factor valoros al societății noastre îl constituie resursele materiale disponibile: parcul auto, utilaje de ultimă generație, carierele de piatră, stațiile de mixturi asfaltice, stațiile de betoane, precum și laboratoarele aferente bazelor de producere a mixturilor asfaltice, betoanelor, agregatelor. O poziție cât mai stabilă pe piață, performanțe cât mai ridicate, satisfacerea nevoilor clienților, dar și dezvoltarea unor parteneriate puternice reprezintă obiectivele societății OYL COMPANY HOLDING AG. Valorile OYL COMPANY HOLDING AG: integritate, seriozitate, flexibilitate, responsabilitate, transparență”, se arată într-o descriere de pe site-ul firmei din Ialomița.

 

 

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker