Administrație

Drumul Județean 203K rămâne Golgota șoferilor buzoieni

Buzoienii sunt familia­rizați cu problemele drumului județean 203K, Robeasca-Mărăcineni-Lopătari, iar acesta a devenit una dintre cele mai detestate rute din județ. Constantele lucrări de reabilitare fără finalizare, dar și recentele ploi, au transformat drumul într-unul de coșmar pentru șoferi, dar și pentru localnicii din zonă.

În urma ploilor din ultimele zile, drumul a fost rupt în două puncte în zona Lopătari, iar apele umflate ale Slănicului au distrus două poduri din tuburi, izolând satele Chirani, Vârteju și Săreni. Locuitorii acestora au la dispoziție doar o punte pietonală, periculoasă, însă, din cauza apelor umflate. Conform prefectului Daniel Țiclea, în zonă s-a interve­nit cu buldoexcavatorul pri­măriei, care a făcut un șanț paralel cu drumul județean și care a drenat apa ce se scurgea de pe drumul spre Meledic.

DJ 203K este în lucru în două șantiere distincte, cu finanțare europeană, prin Programul Operațional Regio­nal, a căror valoare depășește 51 de milioane de euro în ambele zone. Șantierul de la Mărăcineni către Podu Muncii a început în iulie 2018, iar termenul de finalizare este luna decembrie a acestui an. Cel de-al doilea șantier, spre Robeasca, a început în octombrie 2019, iar termenul de finalizare este luna iulie a anului viitor. Ambele lucrări sunt reabilitate de către Oyl Company Holding AG, grup ialomițean specializat în lucrări de reabilitare de mare anvergură, dar care a subcontractat mare parte din lucrări unor societăți din zonă, fără experiență în acest domeniu, ceea ce a și dus la întârzieri notabile. Cu toate previziunile optimiste, luna decembrie a sosit și tronsonul de drum de la Mărăcineni către Podu Muncii este tot în lucru, iar vremea instabilă din ultima perioadă pare că a întârziat și mai mult lucrările.

Locuitorii zonelor în care se efectuează lucrări sunt exasperați de stadiul acestora și de ritmul în care se fac, motiv pentru care, pe Facebook, au circulat diverse fotografii cu muncitorii care dorm în utilaje sau lucrează neechipați corespunzător, în șlapi și fără cască de protecție. Președintele Consi­liului Județean Buzău, Petre Emanoil Neagu, a ținut să lămurească, în această vară, care este situația șantierelor și a subliniat faptul că, fiind un proiect cu finanțare europeană, se realizează în anumite etape prestabilite, din a căror rigoare nu se poate ieși. „Într-adevăr, sunt anumite nemul­țumiri ale cetățenilor, în zonele unde se lucrează la infrastructura rutieră, fie în zona spre Robeasca, fie în zona spre Vintilă Vodă. Vreau să informez cetățenii că suntem în termen, dar este un proiect european. Suntem în termene, lucrarea pe tronsonul Mărăcineni-Podu Muncii trebuie să se termine la sfârșitul acestui an (…) Lucrările au anumite etape. Din nefericire, proiectul așa este prevăzut și nu poți ieși dintr-un astfel de proiect pe norme europene”, spunea președintele Consi­liului Județean.

Lipsa unui drum adecvat face ca zona Valea Slănicului să fie slab exploatată din punct de vedere turistic, fiind cunoscută starea deplorabilă a drumurilor. Petre Emanoil Neagu spunea, tot în vară, că proiectul pentru reabilitarea porțiunii de la Podu Muncii, până la Plaiu Nucului se ridică la aproximativ 80 de milioane de euro. „Acolo (n.r., zona Lopătari) există o zonă destul de dificilă, în afară de Plaiu Nucului, unde există o alunecare masivă, și zona Muntelui de Sare este destul de dificilă. S-a găsit o soluție, să vedem ce și cum. Dacă nu erau acești bani europeni, niciodată nu s-ar fi rezolvat această problemă, pentru că sunt costuri mari, sunt lucruri care nu s-au făcut de zeci de ani. Indiferent câtă voință ar avea primarii sau noi, aceste lucruri nu se pot rezolva într-o zi-două, trebuie făcute temeinic”, a mai spus acesta.

Drumul Național 10, alt drum cu probleme

Cazul drumului județean 203k nu este singular, căci și DN10, care leagă Buzăul de Brașov, devine impracticabil din cauza ploilor și a căderilor de pietre. Solul îmbibat de apă favorizează dislocarea bolovanilor de pe versanți, ceea ce transformă drumul într-unul foarte periculos pentru șoferii care se nimeresc să treacă prin zonă. Circulația pe DN 10 a fost oprită, pe parcursul nopții de sâmbătă spre duminică, în zona Barajului Siriu, din cauza căderilor importante de pietre pe șosea. Echipele secției Drumuri Naționale au acționat pe parcursul întregii nopți, astfel că circulația a fost reluată în cursul dimineții. Cu toate acestea, fenomenul a continuat și luni dimineața, drumarii intervenind în continuare, pentru a nu închide total circulația. „După ce ieri (n.r., duminică) a fost necesar să închidem circulația la ora 7.00 timp de 50 de minute, am monitorizat intens, nu au mai fost probleme atât de mari încât să fie nevoie să mai închidem. Dar, să știți că și astăzi (n.r., luni) mai cad pietre la Siriu și sunt bolovani serioși de peste 100 de kilograme. Zona este monitorizată atent, drumarii înlătură imediat pietrele și, cel puțin în acest moment, nu se impune închiderea circulației”, a declarat prefectul Daniel Țiclea. În primăvara acestui an, pirotehniștii au fost nevoiți să înlăture o bucată de stâncă desprinsă de pe versant și care bloca drumul, cu explozibil. A fost nevoie de 72 de ore, 6 explozii controlate și aproximativ 100 de kilograme de explozibil pentru a elibera drumul blocat de bolovani, însă tronsoane din drum au rămas și în prezent restricționate, din cauza pericolului alune­cărilor de teren.

Articole similare