Actualitate

Drumul groazei! Ce se întâmplă când pericolul de pe DN10 este ignorat ani de zile de responsabilii de la București

Ignoranța autorităților de la București, sesizate și atenționate permanent des­pre pericolul care pân­dește la tot pasul pe Drumul Național 10, mai ales dincolo de Siriu, spre Brașov, s-a  concretizat joi diminea­ță în închiderea drumului care leagă Ardealul de Muntenia. Ploile din ultima perioadă au făcut ca o bucată din versant să se prăvălească pe șosea, antrenând mâl și copaci, blocând total ­caro­sabilul. Joi, responsabilii de la Inspectoratul pentru Situa­ții de Urgență luau în calcul detonarea bucății de stâncă, însă intervenția este periculoasă atât timp cât terenul este instabil. Ca urmare, nici drumarii nu pot elibera șoseaua.

Intervențiile superficiale, acolo unde s-au făcut, ale drumarilor de la Secția Drumuri Naționale, au transformat DN10 într-un „drum al groazei”. Grav afectat de alunecări de teren, drumul național dintre Brașov și Buzău se află într-un real pericol și riscă să fie închis circulației pentru toate tipurile de autovehicule dacă nu vor fi luate măsuri pentru stabilizarea versantului prin montarea de plase ori terasarea sau betonarea zonelor unde există pericol de surpare din stâncă.

Singura măsură concretă luată până acum a fost ca autovehiculele cu masa mai mare de 3,5 tone să nu aibă acces pe porțiunile afectate, tocmai pentru a nu strica și mai tare șo­seaua. În realitate, decizia autorităților este valabilă însă doar pe hârtie, pentru transportatori care preferă să plătească amenzile, nu foarte mari de altfel, și să-și onoreze la timp comenzile, mai ales pe cele constând în piatră și lemn. De asemenea, s-au amplasat balize din plastic pe zona de panoramă a barajului de la Siriu pentru blocarea staționării autovehiculelor. În realitate, șoseaua este plină de pietre în permanență, iar în cel mai fericit caz șoferii sunt obligați să facă slalom printre bolovani.

În luna ianuarie, un tânăr de 23 de ani a fost la un pas să fie strivit de o stâncă desprinsă de pe versant. A scăpat după ce a tras instinctiv stânga de volan, evitând pe moment pericolul. Anul trecut, după un incident similar produs pe Drumul Național 10, în zona barajului de la Siriu, un copil de 5 ani a rămas mutilat pe viață. Pietre care s-au desprins de pe versantul aflat pe margi­nea șoselei naționale au lovit două femei de 31 și 34 de ani, una din Râmnicu Sărat, cealaltă din Ilfov, dar și pe copil. Cele două femei au fost aduse la Spitalul Județean din Buzău cu politraumatisme, în timp ce copilul de 5 ani, care a suferit un traumatism cranio-cerebral, a fost preluat de o salvare de la Spitalul Nehoiu și dus la un spital din Brașov. Salvarea lui a venit de la medicii din Târgu Mureș. Nimeni nu a fost găsit vinovat, deși administratorul drumului este cunoscut, Compania Națio­nală de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Drumul Național 10 Buzău–Brașov este serios afectat în Buzău de alunecările de teren, numai pe raza județului nostru înregistrându-se pe șosea 25 astfel de puncte până la limita cu județul Covasna. Cele mai mari probleme au fost la Măgu­ra, unde drumul s-a pră­bușit pe sensul spre Brașov, dar și la Siriu, la viaductul Giurca, unde suprastructura s-a găurit și unde sunt impuse restricții de viteză și de tonaj. Acolo abia s-a reușit refacerea unei benzi, deși termenul de finalizare a lucrărilor este luna aprilie 2021. Celelalte puncte vulnerabile au fost identificate în zona localităților Viperești, Măgu­ra și Siriu.

În total, șoseaua este ruptă pe o distanță de circa 1,7 kilometri, la care se adaugă zonele cu alunecări de teren. Specialiștii apreciau în 2018 că ar fi nevoie de 41 de milioane de lei pentru refacerea tuturor acestor stricăciuni care, dacă alunecările de teren vor continua, ar putea duce până la închiderea drumului național, unul important de altfel, care leagă Buzăul de Brașov. De fiecare dată, responsabilii de la CNAIR chemați să vadă la fața locului dezastrul de pe DN10, cum au venit, așa au și plecat.

Pe DN 10 Buzău-Brașov, în zona localității Siriu, au loc frecvent astfel de fenomene. În fiecare primăvară, când apare fenomenul de îngheț-dezgheț, rocile se desprind de pe versantul aflat pe marginea drumului și alunecă pe carosabil, blocând circulația. De asemenea, atunci când plouă mai ­pu­ternic stâncile ajung pe șosea, punând traficul în pericol.

Actualul drum național a fost inițial doar un drum de carieră, folosit la construcția barajului. În proiec­tul inițial, drumul Buzău–Brașov trebuia construit pe cealaltă parte a lacului de acumulare, dar, din lipsă de fonduri, s-a decis asfaltarea drumului de carieră și s-a dat drumul la circulație.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker