marți, 24 noiembrie 2020

DramaZOOM, ateliere online de dramatizare pentru liceeni, organizate de Teatrul „G. Ciprian”

Teatrul „George Ciprian” Buzău invită elevii de liceu cu vârste între 15-19 ani din toată țara și din diaspora să participe la atelierele de dramatizare susținute de dramaturgul Bianca Trifan. Atelierele se vor desfășura în perioada 18-30 mai, timp în care elevii vor lucra pe nuvela fantastică „La hanul lui Mânjoală” de I.L. Caragiale.

În cadrul atelierelor, elevii vor explora cum pot transforma nuvela din text epic în text dramatic (proces numit „dramatizare”). Vor exista 11 grupe de lucru formate din maxim zece elevi fiecare. Atelierele vor consta în două ore de lucru pentru fiecare grupă – un atelier se va desfășura pe parcursul a douăzile consecutive (o oră pe zi), corespunzătoare celor douăetape, cu excepția zilei de sâmbătă, 23 mai, când cele două ore vor fi susținute în aceeași zi.

Teorie și practică cu un dramaturg profesionist  

„În prima parte a atelierului (partea teoretică), elevii vor afla ce este o dramatizare, ce este un text epic, ce este un text dramatic, cum transformăm un text epic în text dramatic și vor citi împreună textul ori­ginal. În a doua parte a atelierului (partea practică), elevii vor lucra direct pe dramatizarea scrisă de Bianca Trifan ținând cont de etapele și informațiile prezentate în ziua anterioară și vor modifica textul împreună”, se arată în comunicatul Teatrului „G. Ciprian”.

Atelierele se vor desfă­șura pe platforma online Zoom și vor fi înregistrate pentru arhiva internă a teatrului – unul dintre ateliere va fi postat ulterior pe contul de YouTube al Teatrului „George Ciprian” și distribuit în mediile de socializare.

La finalul celor două săptămâni, Bianca va alege un număr de elevi egal cu numărul personajelor și vor pregăti împreună o lectură publică a dramatizării. Aceasta se va desfășura tot prin Zoom și va fi transmisă live pe YouTube și Facebook.

„Dacă ceilalți elevi participanți la ateliere vor dori și ei să realizeze lecturi online ale aceluiași text (sau chiar teatru online cu acțiuni!), noi le vom oferi suportul tehnic necesar pentru a repeta și a transmite live spectacolele pe contul de YouTube al Teatrului <George Ciprian>”, se mai arată în comunicat.

Sprijin pentru Bacalaureat    

Aceste ateliere fac parte din programul „Teatrul – vector în educație” al Teatrului „George Ciprian”, care își propune să familiarizeze elevii de liceu cu textele din programa școlară prin intermediul teatrului. Vor urma și alte texte. Scopul educațio­nal al DramaZOOM este de a-i învăța pe elevi cum să facă o dramatizare și care sunt diferențele dintre un text epic și un text dramatic. ­Tot­odată, în cadrul atelierelor, elevii își vor putea dezvolta gândirea critică și se vor familiariza cu concepte și termeni teatrali (personaj, premisă, acțiune, situație, rezolvare, spațiu și timp teatral, scenă/tablou, indicații scenice, monolog, solilocviu, aparté, dialog). La finalul atelierelor, elevii vor fi capabili să transforme un text epic în text dramatic (să dramatizeze) și să realizeze o fișă de personaj.

Este important de precizat că scopul acestor ateliere este de a-i încuraja pe elevi să citească. Alegerea textelor epice din programa de Bacalaureat are rolul de a-i ajuta în înțelegerea și lecturarea acestor texte și nu înlocuiește orele de studiu de la clasă alături de profesorii de limba și literatura română.

Cum te poți înscrie la ateliere

Te poți înscrie la ateliere în perioada 28 aprilie – 15 mai (ora 23.59) folosind formularul online: https://forms.gle/HGLpxmmAEhD5zjJ29. Acesta este disponibil și pe pagina de Facebook a Teatrului „George Ciprian” și în secți­unea „Noutăți” a site-ului teatrului: teatrulgeorgeciprian.ro/ultimele-noutati/. În formular, trebuie să selectezi grupa în care dorești să te înscrii în funcție de data și ora de desfășurare a atelierului (formularul acceptă maxim zece înscrieri pe grupă – după ce o grupă a fost completată, formularul va afișa mesajul „Această grupă e completă. Te rugăm să selectezi o altă grupă.” în dreptul grupei respective).

Tot în formularul de înscriere, elevii sunt rugați să motiveze dorința de a participa la ateliere într-un scurt paragraf – vor fi selectați cei mai motivați participanți pe măsură ce sunt primite cereri de înscriere și va fi anunțat pe mail rezultatul selecției în timp util. E necesar să incluzi în formularul de înscriere și documentul de acord parental completat și semnat de unul dintre părinți (link-ul de descărcare este indicat în formularul de înscriere). Dacă nu ai imprimantă, acordul parental poate fi scris de mână conform modelului online – trebuie doar să îi faci o fotografie clară cu telefonul și îl încarci în formularul de înscriere online. Cei selectați vor fi anunțați pe mail și vor primi link-ul de Zoom ­cores­punzător atelierului la care s-au înscris. După atelier, vei primi un certificat de participare din partea Teatrului „George Ciprian”.

Cine este Bianca Trifan, coordonatoarea atelierelor:

Bianca Trifan a absolvit studiile de licență (secția Teatrologie – Management Cultural, Jurnalism Teatral) și studiile de master (Scriere dramatică) la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ,,I.L. Caragiale”, București. În prezent, este doctorand la aceeași universitate, având tema de cercetare „Teatrul devised/colaborativ. Metode și practici educaționale”.

A participat la workshop-uri de dramaturgie (coordonate de dramaturgi precum Elise Wilk, Guillem Clua și Francesca Garolla), de ­jon­glerie (coordonat de Veronika Gallyas), de scriere de librete (coordonat de regizorul și libretistul german Robert Lehmeier și compozitoarea australiancă Catherine Milliken).

A susținut ateliere de teatru și de scriere creativă, lucrând cu copii, adolescenți, studenți și profesori (ex: UNATC Junior, Tele-City, Cine suntem noi cu adevărat? Joc și tradiție, ateliere susținute la Colegiul Național ,,Andrei Șaguna”, Brașov, la Colegiul German ,,Goethe”, București, Colegiul Național ,,Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș etc.).

A publicat articole în revistele de specialitate precum Journal of Drama Teaching, Caietele pedagogiei teatrale, Concept și este co-autor al cărții ,,Gramatica prin jocuri teatrele”. A participat la conferințe naționale și internaționale având tematici de teatru și pedagogie teatrală (ex: Participation and Cooperation in Arts Education – Budapesta, Forum of Pedagogues 2019 – Wroclaw; Noi orientări în Teatrul Contemporan – București etc.).

loading...
error: Content is protected !!