Monden

Dora Gaitanovici, distribuită în opera rock „The One Born From A Tear”, o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă”

Dora Gaitanovici trăiește un nou vis: buzoianca dă viață unui personaj într-o producție ce combină muzica simfonică cu genurile muzicale ­mo­derne. Este vorba despre opera rock „The One Born From A Tear”, o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” de Mihai Eminescu,  în cadrul căreia Dora a evoluat pe scena primei ediții a Festivalului TAM-TAM, luna trecută, la Brașov.

„TAM TAM” Festival este cel mai nou eveniment al  Brașovului, și se dorește să devină un brand cultural al orașului de la poalele Tâmpei. În cadrul evenimentului au fost pregătite peste 100 de spectacole, susținute de 300 de artiști din țară și din străinătate, care s-au prezentat pe cele șapte scene ale festivalului. Muzica rock, jazz, clasic, blues, folk și pop a putut fi ascultată în stradă și în piațete.

Despre cooptarea în cadrul proiectului „The One Born From A Tear”, premiat inclusiv de Uniunea Compozitorilor din România, Dora Gaitanovici spune că este un adevărat vis.

„O experiență fantastică, o bucurie care îmi umple sufletul și dă pe dinafară!”

„Acesta este începutul unui mare vis: o experiență fantastică, o bucurie care îmi umple sufletul și dă pe dinafară! Un succes la care am avut fericirea de a lua parte! Și pentru asta vreau să vă mulțumesc, domnule profesor Dan Spînu! Vă mulțumesc pentru încredere, pentru ocazia de a fi într-o echipă minunată, într-un proiect pornit din inima dumneavoastră! Mulțumesc întregii echipe, tuturor instrumentiștilor, domnului dirijor Bogdan Chiroșcă și colegilor mei Irina Gorga, Andra Botez, Maria Daniela Pauleț, Alexandru Mihai Grosu, Mihai Popistașu, Alexandru Iosipescu, Alexia Urtoi, Andrei-Sebastian Niță, artiști extraordinari, oameni care m-au primit în mijlocul lor și m-au făcut să mă simt de-a lor”, a scris Dora pe pagina sa de Facebook.

Opera rock „The One Born From A Tear” are ca libret o adaptare a basmului „Făt-Frumos din lacrimă”, de Mihai Eminescu. ­Modi­ficările au fost multiple, constând în reununțarea la profilele psihologice ideale și unilaterale ale personajelor tipice unui basm și realizarea unora mai nuanțate, complexe, realiste, ca într-un film istoric modern. Cadrul inițial al basmului a fost lărgit la cel al unei legende medievale, iar libretul e scris în limba engleză, fapt ce nu a constituit o pro­blemă în montările de până acum, spectacolul fiind însoțit de o subtitrare.

Din punct de vedere mu­zical, lucrarea este o fuziune stilistică rarisimă la noi, între genul de operă și genurile pop, rock și jazz moderne. Fuziunea e realizată atât la nivel de scriitură muzicală, cât și la nivel de orchestrație, unde se îmbină sonoritatea tradițională a unei orchestre simfonice cu cea a instrumentelor electrice și electronice ale unei formații pop-rock. Maniera de interpretare a soliștilor este și ea diferită de cea din operă, fiind speci­fică genurilor pop-rock ­mo­derne. Spre deosebire de musicalurile clasice, partiturile soliștilor sunt de performanță vocală. Proiecțiile video și efectele sonore întregesc modernitatea montării acestei lucrări.

„The One Born From A Tear” a primit o serie de distincții importante: Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România pentru musical pe anul 2014, Premiul pentru orginalitate la Festivalul Operelor Independente în anul 2017, premii care reprezintă confirmări ale valorii sale.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker