Actualitate

Cum a transformat un jurnalist britanic frunza buzoiencei Udrea

În 2010, buzoianca Elena Udrea, pe atunci ministru al Turismului, anunța cu fast lansarea brandului turistic al României, reprezentat grafic de o frunză și însoțit de sloganul „Explore the Carpathian garden” (Explorează grădina carpatică). Logoul năștea mai multe controverse, iar presa națională sesiza asemănarea grafică izbitoare cu cea a unei firme de transport din Marea Britanie.

De asemenea, frunza buclucașă era un element grafic folosit destul de des, iar o căutare pe internet rezulta că elementul putea fi achiziționat pentru o sumă modică, de 250 euro. Frunza Ministerului Turismului, concepută de o asociere de firme specializate în branding turistic și marketing, a costat aproape 900.000 euro. Pe lângă banii alocați pentru realizarea brandului turistic, alți 190.000 de euro au fost cheltuiți pentru spectacolul de lansare a frunzei, iar locul ales a fost Expoziția Mondială care a avut loc în iunie 2010 la Shanghai, China.

În plus, în calitatea sa de ministru al Turismului, Elena Udrea a avut la dispoziție 75 de milioane de euro nerambursabili pentru promovarea brandului turistic prin Programul Operațional Regional, Axa 5, operațiunea „Crearea unei imagini pozitive a României ca destinație turistică prin definirea și promovarea brandului turistic național”. Se estima că suma cheltuită din banii europeni pentru realizarea și promovarea brandului turistic al României depășise 20 de milioane de euro, fără prea multe rezultate.

Charlie Ottley propune un alt brand de țară

Jurnalistul britanic Charlie Ottley, realizator al documentarelor Flavours of Romania și Wild Carpathia, a propus un alt brand pentru țara noastră, care i se pare mult mai reprezentativ decât frunza fostului ministru al Turismului.

Elementele grafice din noul logo trimit către istoria complexă, resursele bogate și formele de relief marcante ale țării noastre, lucruri care atrag cu adevărat turiștii străini, iar sloganul afiliat este, de asemenea, unul cu tâlc: „The wild corner of Europe” (Colțul sălbatic al Europei).

Jurnalistul își motivează alegerea prin faptul că România are păduri bogate, ultima sălbăticie adevărată din Europa cu cea mai mare pădure mixtă supraviețuitoare și două treimi din prădătorii de vârf ai Europei. Țara noastră are o istorie lungă și complexă, precum și o moștenire culturală diversă și este, de asemenea, un pământ al belșugului: „Din acest motiv, am creat un nou logo pentru a încerca să reflecte aceste aspecte importante. Este gratuit să o folosești pentru toată lumea ca alternativă la frunză. Fără îndoială că mulți oameni îl vor urî sau nu vor fi de acord cu elementele cheie, dar cel puțin sper că am adus dezbaterea în prim plan și invităm pe oricine să vină cu propriile modele așa cum am făcut-o acum aproape un an”, transmitea realizatorul britanic.

Acesta mai spune că mesajul pentru lume trebuie să fie în limba engleză și să fie înțeles de străinii pentru care sălbăticia semnifică frumusețea și natura neatinsă, un răsărit înseamnă o țară, un nou început și un snop de porumb simbolizează abundența. Charlie Ottley a venit și în județul Buzău în vara anului trecut și a filmat pentru una dintre emisiunile sale în mai multe obiective turistice din Geoparcul Ținutul Buzăului, printre care Lacul Mocearu, Focul Viu de la Lopătari și Munții de sare de la Mânzălești.

Radu Ștefan Oprea, noul ministru al Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nu a fost prea deschis în privința adoptării logoului propus de jurnalistul britanic, și a declarat pentru „Libertatea” că România are deja un brand turistic în care au fost investiți foarte mulți bani, respectiv frunza. „Profesioniștii în domeniu trebuie să se exprime, trebuie să vezi dacă acel logo îți comunică ceva. Am văzut propunerea, dar vă reamintesc că există un angajament al guvernului României, al unui fost ministru. A fost cheltuită o sumă de bani pentru logo-ul actual al României: frunza. Curtea de Conturi este foarte atentă la modul în care se cheltuie banii în România și bănuiesc că este, în acest moment, obligatoriu de folosit pentru că este această decizie a unui vechi Guvern”, a declarat noul ministru al Turismului.˝

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker