Actualitate

Cum au rămas buzoienii aflați în șomaj tehnic fără asigurări de sănătate

• Rezolvarea problemei  este pasată angajatorilor care sunt așteptați să depună declarații rectificative la ANAF

Casa Națională de Asi­gu­rări de Sănătate (CNAS) a constatat recent că mulți dintre angajații care au fost în șomaj tehnic figurează în sistem ca neasigurați și nu pot ­be­neficia de servicii medicale, deși sumele corespunzătoare asigurărilor medicale fuseseră virate. Situația a fost reclamată mai întâi la Satu Mare și constatările ulterioare i-au determinat pe reprezentanții Casei Na­ționale de Asigurări de Sănătate să facă unele preciări pe care le-au postat pe siteul instituției, pentru angajatorii din întreaga țară. Este vorba despre salariații care s-au aflat în șomaj tehnic și care au rămas fără asigurări de sănătate din cauza decla­rației 112 completată greșit, pe care angajatorii au depus-o la ANAF.

Astfel, ca mulți alți din țară, și unii salariați  buzoieni care s-au aflat în șomaj tehnic s-au tre­zit peste noapte fără asi­gu­rări de sănătate. În mod normal nu trebuia să se ajungă în această situație, având în vedere că sumele aferente asigurării acestor angajați au fost virate în sistemul de sănătate. Și asta pentru că  statul a fost unul dintre plătitori, în parteneriat cu angajatorul. Statul a plătit 75%, iar angajatorul 25%. Prin urmare, chiar dacă angajatorul nu ar fi virat banii, acest tip de salariați nu aveau cum să ­fi­gureze cu zero venituri în perioada de șomaj tehnic.

Oameni neasigurați la sănătate, deși li s-a plătit contribuția

Specialiștii AJOFM Bu­zău spun că banii au ajuns la destinație. Că au fost virați și că în momentul  în care s-a  făcut viramentul către angajator, automat s-a făcut viramentul  către CAS, șomaj, pensii. Pentru șomajul tehnic contractul de muncă a fost suspendat și banii care au venit prin AJOFM, acel ajutor social de 75%, care, era purtător de impo­zit, CAS etc., era suma pe care statul o plătea statului și banii se aflau în sistem. Pentru partea cealaltă, de 25% de contribuție, până la 100%, ar putea fi și angajatori care din diferite motive ar putea să nu îi fi virat, și care ar putea fi partea de lipsă de virament către fondul de sănătate.

Formularul de la ANAF, preluat automat în sistemul de asigurări al Casei de Sănătate

După ce problema a fost semnalată Casei Naționale de Sănătate, repre­zentanții acesteia au răspuns printr-un comunicat că problema este în curtea angajatorilor care nu au înregistrat corect în formulare noua situație în care se aflau angajații. Totul a pornit, așa cum reiese din declarația explicativă a reprezentanților Casei Naționale de ­Asi­gurări de Sănătate de la un formular completat greșit la ANAF, care a fost preluat în sistemul de asigurări de sănătate și a lăsat, astfel, mii de oameni neasigurați. Casa Națională de Sănătate explică oficial situația astfel: „În urma sesizărilor primite la CNAS, referitoare la faptul că mai multe persoane aflate în șomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat  în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deși angajatorii au virat sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate, facem următoarele precizări: CNAS gestionează fondurile provenite din contribuțiile la sănătate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importă în SIUI datele de la ANAF, care primește de la angajatori Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența no­minală a persoanelor asigurate, reglementată prin Ordinul comun al ministrului Finan­țelor Publice, al minis­trului Muncii și Justiției Sociale și al ministrului Să­nătății nr. 1942/979/819/2020. Din analiza situațiilor semnalate, am constatat ca în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de să­nătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției”.

Cert este că problema poate fi remediată, iar rezolvarea ei cade în sarcina angajatorului. Concret, pro­ble­ma persoanelor în șomaj tehnic rămase fără ­asi­gurări de sănătate poate fi remediată tot de angajatorii care trebuie să completeze formularul corect  către ANAF.

Angajatorii trebuie să repete raportarea la ANAF

Repunerea în drepturi în ceea ce privește asigurarea în sistemul de sănătate a sala­riaților care au fost în șomaj tehnic se va face, spun repre­zentanții Casei Na­ționale de Sănătate, tot cu ajutorul angajatorilor care ar trebui să depună alte declarații rectificative.

„O modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declarație dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asi­gurat tuturor celor care au acest drept”. Astfel, angajatorii care au raportat salariații fără contribuții la sănătate să depună o declarație rectificativă cu data de intrare în plată zilei următoare celei care a fost închiși. De exe­mplu, pentru categorii de salariați care se închid la data de 31 martie 2020, adică au intrat în șomaj cu data de 1 aprilie, angajatorii trebuie să facă declarație rectificativă cu data întoarcerii în plată 1.04.2020, dacă se încadrează în aceeași situație.

O situație regretabilă

Situația a fost problematică pentru cei care au avut nevoie de servicii medicale și au constatat că nu sunt asigurați. Reprezentanții Casei de Să­nătate dau asigurări că  vor găsi soluții împreună cu ANAF: „Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic trebuie să suporte acum și piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligația noastră să asigurăm accesul la servicii me­dicale. De aceea, deși această problemă nu a fost generată de casele de ­asi­gurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluții împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situația de a nu putea beneficia de serviciile me­dicale necesare”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS.

Angajatorii buzoieni pot obține lămuriri legate de această problemă și la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate.

2 Comentarii

  1. Am sunat medicul de familie și a verificat. În acest moment figurez ca asigurat. M-a sfătuit să mai sun din când în când să mă interesez ca în eventualitatea că voi avea nevoie să nu fiu luat prin surprindere.

  2. Asta cu aruncarea răspunderii în cârca angajatorului care nu a completat corect Declarația 112 este o caterincă. Să vă spun ce mi s-a întâmplat mie. Cu o săptămână în urmă, joi 02.07.2020 fac o vizită medicului de familie. După cerut păreri și sfaturi doamna doctor îmi spune: să știi că nu pot să-ți dau nimic compensat pentru că figurezi neasigurat, ești cu albastru în softul vieții! Zic că e o greșeală, scot smartfonul din teacă, formez 0238.717.834. Ti ti ti, binecunoscutul ton de ocupat. Mai formez de vreo cinci ori, același semnal sonor. În fine, plec de la cabinet, că aveam treabă, cu gândul să frec smartfonul până reușesc să cer la interior 203, la asigurați. Din mașină, prin bluștut treaba era simplă. La un moment dat aud o voce de bărbat, cer interior 203, zice el că pot forma interiorul direct după formarea numărului. Îi zic că nu aveam cum pentru că am avut doar ton de ocupat. Îmi formează el interiorul răspunde cu greu o doamnă, îi expun problema, ea o ținea cu nu știu ce concediu, îi comunic toate datele pe care mi le-a cerut, zice că durează, durează, și la un moment dat se întrerupe convorbirea. O iau de la capăt, formez iarăși 0238… , de nu mai știu câte ori, la un moment dat se luminează și pe ulița mea, aud roboata, formez 203 și dau de doamna de mai devreme, îi spun că s-a întrerupt, și ea îmi comunică triumfalist că s-a rezolvat. Sceptic din fire, o întreb: dacă merg la medicul de familie figurez în computerul vieții ca asigurat? Sigur că da, primesc un răspuns tăios. Zic OK, săru-mâna și am închis. Sun medicul de familie și-l întreb: este nevoie să vin până la cabinet cu plasticul minune ca să vedem dacă figurez ca asigurat sau puteți să verificați și fără card? Îmi spune că nu este nevoie de card și figurez tot cu albastru, adică neasigurat. Îmi spune că poate softul e mai greoi și să mai verificăm luni, marți. Am uitat, s-a făcut și vineri și n-am mai verificat. Verific astăzi și vă țin la curent.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker