Politic

Cum a aruncat Romașcanu în aer piața televiziunilor prin cablu. Un operator din Buzău, în pericol?

Ministrul Culturii, senatorul social-democrat de Buzău Lucian Romaşcanu, a propus printr-un amendament la un proiect de modificare a Legii audiovizualului iniţiat de Guvernul Cîţu, ca operatorii de cablu care deţin putere semnificativă pe pieţe aflate în strânsă legătură, consolidându-şi astfel puterea de piaţă, să poată fi obligaţi prin decizie a Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) să opteze pentru păstrarea activităţii doar pe una dintre pieţe.

Proiectul de lege a fost iniţiat de Guvernul Cîţu, scopul declarat fiind, conform expunerii de motive, transpunerea unei directive europene cu privire la furnizarea de servicii media audiovizuale. Titlul Legii a fost modificat în Comisia de cultură a Camerei Deputaţilor, proiectul a fost depus la Parlament în 11 octombrie 2021, iar în decembrie a fost adoptat în plenul Camerei Deputaţilor, fiind apoi depus la Senat, care este Cameră decizională în acest caz. Proiectul a primit avizele necesare din celelalte comisii, iar Comisia de cultură este cea care trebuie să întocmească raportul, având deja mai multe şedinţe pe acest subiect.

În Comisia de cultură de la Senat, senatorul Lucian Romaşcanu a susținut un alt amendament care se referă la cazurile în care un operator de cablu care deţine o putere semnificativă pe o piaţă are putere semnificativă şi pe o altă piaţă aflată în strânsă legătură; în această situație, se specifică în amendamentul propus, CNA va emite o decizie prin care respectivul distribuitor de servicii prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice va fi obligat să opteze pentru păstrarea activităţii doar pe una dintre pieţe.

O astfel de prevedere ar putea viza inclusiv grupul DIGI | RCS & RDS, care deţine şi companie de cablu şi are şi divizie media, din care fac parte, printre altele, postul de televiziune Digi 24 şi Digi Sport. De asemenea, este de văzut dacă în această situație nu ar putea fi și televiziunile locale sau regionale deținute de firme de cablu, cum este cazul TV Sud-Est, deținută de râmniceanul Adrian Neagu, patronul TV Sat.

„Se consideră că un furnizor de servicii deţine o poziţie preponderentă în formarea opiniei publice, în cazul în care concentrarea proprietăţii sale depăşeşte 40% din piaţa serviciilor de retransmisie prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice. Determinarea concentrării proprietăţii se face prin luarea în considerare a numărului de abonaţi, conform datelor furnizate periodic de ANCOM, la solicitarea consiliului”, este un alt amendament iniţiat de Romaşcanu. De asemenea, el mai propune ca, „la depăşirea cotei de concentrare a proprietăţii de către un distribuitor de servicii de programe, Consiliul va lua măsuri de impunere a retransmiterii gratuite a tuturor serviciilor de programe nou lansate sau care nu se regăsesc în lista must carry, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni”. Lucian Romaşcanu şi-a argumentat aceste ultime amendamente afirmând că soluţia este necesară pentru preîntâmpinarea abuzului de poziţie dominantă al unui operator economic care ar putea folosi poziţia preponderentă pe care o deţine pe una dintre pieţe pentru a perturba activitatea pe cealaltă piaţă.

„Este necesară implicarea CNA pentru a evita apariţia unei situaţii de abuz de poziţie dominantă în piaţa audiovizuală. Consiliul Concurenţei nu analizează implicaţiile pe care le are poziţia dominantă a unui operator într-o piaţă conexă (piaţa serviciilor de programe TV, n.r.) aceleia principale (piaţa de distribuţie a serviciilor de programe TV, n.r.) pe care activează respectivul operator”, susţine el.

Reacția RCS

Compania RCS&RDS a comentat amendamentul la Legea audiovizualului prin care marii operatori de cablu care deţin şi posturi TV pot fi obligaţi de CNA să renunţe la una dintre activităţi, afirmând că nu consideră că ar trebui să renunţe la niciuna dintre activităţi – cea de operator de cablu şi cea de media – neexistând o incompatibilitate între cele două pieţe. De asemenea, propune ca proiectul de modificare a legii să fie adoptat în forma propusă de Guvern, pentru conformarea rapidă cu legislaţia europeană, iar alte modificări să fie discutate separat, inclusiv cu toţi jucătorii privaţi din pieţele de profil. Oficialii RCS&RDS subliniază însă că „interesele unor companii private, aflate în directă concurenţă şi uneori chiar în conflict, nu ar trebui să fie arbitrate de către Parlament”.

Articole similare