Educație

FOTO | Cum „a adus Europa” la Buzău Colegiul Economic

Luna mai a fost pentru Colegiul Economic Buzău o perioadă încărcată în ceea ce privește schimburile de experiență în proiecte cu parteneri europeni.

Astfel că, pe 9 mai, de Ziua Europei, Colegiul Economic părea că „a adus Europa” la Buzău. Participanți din numeroase țări europene, adolescenți și tineri și-au dat întâlnire în această zi la Buzău, fiind reuniți în diferite proiecte în care colegiul buzoian este partener. Evenimentul care i-a reunit se numește „Împreună în Europa”. Cu această ocazie reprezentanții Inspectoratului Școlar Buzău au premiat participanții la concursul național „MADE FOR EUROPE 2022”.

În cadrul evenimentului a avut loc „Gala proiectelor internaționale”, Colegiul Economic aniversând realizarea a 30 de proiecte internaționale, ocazie cu care a fost lansată și broșura „ÎMPREUNĂ ÎN EUROPA”.

Reprezentanții EUROPE DIRECT sa fost alături de colegiul buzoian la acest eveniment în care tinerii participanți au discutat despre solidaritate și despre viitorul Uniunii Europene, în contextul Anului European al Tineretului.

Alături de Colegiul Economic s-a aflat și Fundația pentru Tineret. Noi am avut astăzi aici tineri din Lituania, Bulgaria, Spania și Grecia, care sunt implicați într-un proiect în care am discutat despre competențele necesare unui antreprenor, despre situația antreprenoriatului online, înainte în timpul și după pandemie;  am început în grupuri să creăm planuri de afaceri pe idei generate în grupuri de către tineri.  Vom veni la Colegiul Economic din nou să prezentăm tinerilor planurile de afaceri”, a spus Anatoli „Tolea” Poștovei unul dintre coordonatorii proiectului.

La rândul ei, profesoara Cătălina Postovei de la Colegiul Economic Buzău a explicat că s-a creat o tradiție la această unitate de învățământ în ceea ce privește implicarea în proiecte europene. „De cinci ani de zile organizăm, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Buzău, acest eveniment, <Împreună în Europa>, care are mai multe componente: un simpozion pentru profesori, care se concretizează printr-o broșură electronică unde profesorii își descriu experiențele pozitive pe care le obțin în urma proiectelor internaționale. Și pentru elevi avem un concurs de prezentări electronice de fotografii realizate în timpul mobilităților și de filmulețe realizate în timpul mobilităților. Anul acesta am avut ca partener și Fundația pentru Tineret Buzău, reprezentată  prin domnul Tolea Poștovei, care a susținut evenimentul cu spațiul și cu bufetul pentru participanți”.

Cătălina Poștovei

Cadrul didactic a mărturisit atunci că diversitatea în ceea ce privește națiunile reprezentate prin tinerii care se aflau atunci la Colegiul Economic se datorează faptului că unitatea de învățământ este implicată în mai multe proiecte europene simultan. „S-au întâlnit mai multe proiecte Erasmus. Pe de o parte, un proiect Erasmus derulat de Asociația <O.D.E.N.>, care face parte din Fundația pentru Tineret și are locația la Monteoru, un proiect de tineret și se axează pe bussinesuri online – scriu planuri de afaceri pentru afaceri online -, după aceea, la noi, la liceu, avem trei proiecte care se suprapun în această săptămână: avem un proiect Erasmus de parteneriat școlar între liceul nostru și școli din Polonia, Spania și Grecia  SEAT, care are în vedere cetățenia activă și o dezvoltare sustenabilă pe viitor. Avem un proiect de <job shadowing>, cu două profesoare din Lituania, care au venit la noi în școală în această săptămână, și avem un proiect în parteneriat mai vechi cu o școală din Berlin, Germania, și în urma acestui parteneriat avem trei studenți germani care fac practică pe dagogică la noi în școală timp de trei săptămâni. S-au suprapus patru proiecte internaționale și de aici și numărul mare de participanți”, a precizat profesoara Cătălina Postovei.

Astfel, în perioada  8-14 mai a avut loc la Buzău a doua activitate de predare și învățare din cadrul Proiectul Erasmus + KA2:  „SEED- Sustainability and citizenship: the Education Challenge for the future”,  finanțat de Comisia Europeană – Programul Erasmus +. Proiectul este derulat de Colegiul Economic Buzău  în parteneriat cu IES LUIS SEOANE/ Pontevedra/Spania, EBI Francisco Ferreira Drummond/Angra do Heroísmo/Portugalia, IX Liceum Ogólnokształcące Z Oddziałami Dwujęzycznymi W Rzeszowie/ Rzeszów/Polonia, 2nd Peiramatiko Gymnasio Athinon/Athens/Grecia. Proiectul a început în  toamna lui 2020, dar datorită pandemiei activitățile nu s-au putut desfășura până acum fizic. La reuniune au participat 15 elevi din Grecia, Polonia și Spania și  șase profesori însoțitori. Tema aceste întâlniri a fost „Manipulation and Fake News in relation to Green Industry”. Cele cinci zile ale întâlnirii au fost bogate în activități care mai de care mai interesante.

Colegiul Economic Buzău, școală europeană

Echipele participante la proiect au fost întâmpinate conducerea Colegiului Economic, care le-a adresat un cuvântul de deschidere. Echipele participante s-au prezentat și apoi au participat la un joc de cunoaștere. Elevii au urmat și un curs rapid, interactiv, de expresii uzuale în limba română. Apoi cei prezenți și-au reamintit  principalele momente ale vizitei de Spania, din luna martie.

A urmat un atelier care a prilejuit dezvoltarea competențelor de lucru în echipă și prezentare. Elevii au lucrat în echipe internaționale pentru a realiza „Casa Europeană verde”. Ei au participat și la cea de a cincea ediție a evenimentului „Împreună în Europa”, organizat de Colegiul Economic Buzău în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Buzău și Fundația pentru Tineret Buzău. Întâlnirea a avut forma unei „Biblioteci vii”, în care participanții au putut interacționa cu elevi și profesori din diferite școli din județul nostru: Școala Gimnazială Comuna Măgura, Școala Gimnazială „G.E. Palade” Buzău, Liceul Teoretic „Alexandru Marghiloman” Buzău, Liceul tehnic „Grigore Moisil” Buzău, Școala Gimnazială nr. 7 Buzău, Liceul Tehnic Buzău.

În după-amiaza aceleiași zile, elevii au descoperit, în echipe internaționale, în cadrul temei „Following tradițional products and discover the fakes on the market”, Buzăul și produsele lui tradiționale.

Buzău – oraș deschis, oraș smart

Ziua a doua a proiectului a debutat cu o prezentare a produselor tradiționale buzoiene realizată de reprezentanții Direcției Sanitar Veterinare Buzău. Elevii au pus întrebări în legătură cu etichetarea alimentelor și posibilitatea de a falsifica produse.

Au urmat exemplele de știri false identificate de elevi în urma cercetărilor realizate în fiecare țară. Prezentările au surprins aspecte diferite din fiecare comunitate, aspecte ce pot fi utile în viitor pentru a acționa conștient și durabil.

Apoi, pentru a identifica exemple de bună practică cu privire la programe de mediu ce pot fi aplicate la nivelul comunității, elevii și profesorii au fost invitați la Primăria Buzău. Aici au participat la o comunicare realizată de domnișoara Olga Posedaru cu privire la eforturile depuse de Primăria Buzău pentru a implementa conceptul de „economie circulară” la nivelul comunității locale.

De la Primărie, participanții la proiect au pornit către Centrul de Cercetări Legumicole Buzău  căruia i-au făcut o vizită. Aici elevii au descoperit cu ajutorul cercetătorului Elena Barcanu importanța prezervării biodiversității, a soiurilor autohtone și a cultivării legumelor și fructelor tradiționale, nemodificate genetic.

Câteva ore mai târziu, elevii au făcut vizite la doi agenți economici: „GREEN WEE” și „TREI BRUTARI”. Aici au identificat practici locale tradiționale de producție caracterizate prin durabilitatea lor.

Ținutul Buzăului-Geoparc UNESCO

În cea de-a treia zi a proiectului,  elevii au făcut o vizită la ferma Tudor din Vernești. Elevii au putut observa aici circuitul legumelor și fructelor din fermă la capacitățile de producție pentru suc, gemuri, siropuri, ciocolată, pulbere. Ziua a continuat cu o excursie la Vulcanii Noroioși unde s-a desfășurat un atelier de fake news chiar în natură, lucru posibil datorită amenajărilor ingenioase realizate de echipa Ținutul Buzăului.

Următoarea zi a fost dedicată de asemenea vizitării Ținutului Buzăului. Elevii și profesorii au putut urmări artiști populari locali și au descoperit împreună meserii tradiționale. Gazdă a elevilor a fost Cecilia Petrescu, de la Muzeul „Timpul Omului” din Mânzălești, căruia cadrele didactice de la Colegiul Economic îi aduc mulțumiri. De asemenea, cadrele didactice aduc mulțumiri și meșterilor populari Steluta Bratosin, Mioara Matei, Miluș Matei, Ioana Diaconu, Elena Manea și Viorica Iacob, care le-au  împărtășit elevilor câteva aspecte din  arta țesutului, arta olăritului, arta cusăturilor. Nu au lipsit vizitele culturale ce au permis descoperirea patrimoniului natural și cultural cu care ne mândrim: Vulcanii Noroioși, lacul Meledic, castelul Bran, castelul Peleș, discuțiile informale, shimburile de bune practici”, spun cadrele didactice buzoiene, iar oaspeții din Grecia, Spania și Polonia au apreciat frumusețile căldura cu care au fost intâmpinați de elevi și profesori, dar și natura  țării noastre.

 Care sunt impresiile elevilor participanți la proiect

Au fost implicați în acest proiect mai mulți elevi ai Colegiului Economic dintre care amintim: Georgiana Badea, Livia Adam, Georgiana Tulin, Diana Dumitru, Melania Pricop, Eliza Arsenie, Nicoleta Enache, Daria Vătășelu, Karina Grigore, Ștefan Ciocan, Cătălin Munteanu, Doru Lăzărică, Rareș Lupașcu, Rareș Ivașcu, Bianca Cucu, Andra Negraru, Rebeca Florea, Abdullah Kayabassi, Răzvan Cîmpeanu, Teodor Racovițeanu, Mario Frățilă.

Nicoleta: „Pentru mine a fost prima dată când am luat parte la un așa proiect și pot spune că a fost o experiență foarte frumoasă. A fost o plăcere să îi avem alături pe prietenii noștri din Spania cu care ne ne cunoșteam dintr-un proiect  derulat în luna martie. Au fost activități foarte interesante în care mi-am făcut prieteni noi din Polonia și din Grecia. Participanții au fost, de asemenea, încântați și au spus că le-a plăcut foarte mult vizita în România și că vor să mai revină. Sper să am parte și de alte experiențe de genul acesta pe viitor, pentru ca sunt deosebite”.

Bianca: „A fost o săptămână încărcată, plină de activități plăcute și relaxante. Pe parcursul acestei perioade scurte am reușit să ne dezvoltăm abilitățile sociale și am legat prietenii noi”.

Rareș: „În opinia mea, activitățile din cadrul proiectului <Seed> m-au ajutat foarte mult în dezvoltarea mea ca și persoană. Am reușit să cunosc oamenii noi care mi-au schimbat percepția despre anumite subiecte. Și aștept cu nerăbdare să particip din nou în acest tip de proiecte”.

Doru: „Timpul petrecut cu elevii care ne-au vizitat a fost plăcut. Am comunicat cu ei și am învățat diferite lucruri despre cultura lor și cum sună muzica din țara lor”.

„Competențe sociale și emoționale – Cheia pentru o educație incluzivă de succes”

În aceeași perioadă, Colegiul Economic Buzău a fost și gazda profesoarelor Gitana Stukienė și Lina Šerkšnaitė în cadrul proiectului „Competențe sociale și emoționale – Cheia pentru o educație incluzivă de succes”. Acest proiect urmărește dezvoltarea competențelor sociale și emoționale ale profesorilor, care să deschidă porți pentru munca productivă a profesorilor cu elevi cu nevoi diferite și abilități diferite în condiții de educație incluzivă. La finalul activităților – la cursuri și job shadowing-, participanții dobândesc cunoștințe teoretice și abilități practice de creare a unui mediu sigur și de sprijin în clasă și ulterior vor crea un mediu emoțional favorabil la școală; ei  dobândesc competențe pe tema incluziunii sociale, care sunt importante pentru școala de astăzi și vor iniția noi activități de educație informală, vor aplica metode moderne și vor integra competențe sociale și emoționale în lecțiile disciplinei pe care o predau mai active. De asemenea, în urma acestor experiențe din cadrul proiectului, cadrele didactice participante vor  înțelege clar excluderea și includerea și vor împărtăși experiența bună cu colegii lor.

„Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice în sfera competențelor sociale și emoționale va crea condiții pentru organizarea procesului de educație incluzivă. Profesorii vor fi capabili să recunoască diferențele și posibilitățile elevilor, să organizeze procesul de predare orientat către elevi, să creeze un mediu educațional sigur și motivant. Un profesor competent emoțional va fi cel care va permite copiilor să se simtă speciali în clasă, să se simtă în siguranță și încrezători”, spun organizatorii.

Cele două profesoare au discutat cu direcțiunea Colegiului despre probleme legate de sistemul educațional românesc și au participat la diverse activități alături de profesorii și elevii români. Gitana Stukienė, coordonatoarea proiectului spune despre această experiență că „oferă profesorilor posibilitatea de a dobândi competențele necesare pentru a lucra cu elevi cu abilități diferite în medii incluzive. Competențele dobândite vor ajuta la recunoașterea diferențelor și oportunităților elevilor, la organizarea procesului de educație centrată pe elev, la crearea unui mediu educațional sigur și motivant”.

La rândul lor, cadrele didactice ale Colegiului spun: „Comunitatea școlii gazdă este dornică să împărtășească experiențe despre modul în care educația socială și emoțională este integrată în educația incluzivă în instituția lor de învățământ. Ne-am familiarizat cu spațiile educaționale ale școlii, ne-am întâlnit cu comunitatea școlară, am urmat lecții și activități de educație non-formală și ne-am familiarizat cu metoda de educație non-formală <Biblioteca vie>. În cadrul vizitei de lucru, am învățat noi metode educaționale privind dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale elevilor pe parcursul procesului educațional (conversație, învățare prin joc, aplicarea stilului de învățare kinestezic)”.

Proiecte multilaterale și  stagiu pentru viitorii profesori

În aceeași săptămână, școala a mai găzduit două activități Erasmus +: o întâlnire a partenerilor de proiecte multilaterale și un stagiu pentru viitorii profesori. „Prin comunicarea cu colegii din Spania, Grecia, Polonia și Germania, ne-am îmbunătățit înțelegerea diversității sociale, lingvistice și culturale, ne-am reprezentat școala, orașul și Lituania, am făcut noi contacte și am cunoscut tradițiile și obiceiurile românești”, transmit cadrele didactice ale Colegiului Economic Buzău.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker