Actualitate

Comisarul european Adina Vălean vrea să clasifice Buzăul ca „nod urban”

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a anunțat săptămâna trecută că a înaintat patru propuneri pentru modernizarea transporturilor, cu accent pe infrastructura feroviară și a căilor navigabile interioare. Noutatea pentru țara noastră constă în faptul că va face parte dintr-un coridor navigabil nou creat, pe ruta Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee, pe lângă actualul coridor Rin-Du­năre. Acesta din urmă va fi extins până la principalele porturi de la Marea Nordului și va continua să lege România (inclusiv portul Constanța și portul Sulina din Delta Dunării) de inima economică a Uniunii Europene din Germania (Frankfurt, Stuttgart). Coridorul mai traversează și Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Serbia, Austria și Cehia, transmite Agerpres.

Noul coridor va marca flancul estic al Uniunii Europene, ceea ce înseamnă că între Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia se va crea o nouă conexiune. „Unul dintre obiectivele noastre este de a lega mai bine partea de est a UE de rețeaua feroviară europeană de mare viteză. Pentru România, acest lucru înseamnă o linie de mare viteză care să lege Constan­ța, București, Brașov, Sibiu, Cluj-Napoca și Oradea de Viena, via Budapesta. Iar revizuirea introduce o cerință suplimentară conform căreia, pe întreaga rețea feroviară clasică centrală TEN-T, trenurile de pasageri trebuie să circule cu cel puțin 160 km/h”, a mai spus Adina Vălean.

Proiectul are setat termenul limită în anul 2030, urmând ca, în acest timp, țara noastră să moder­nizeze câteva rute feroviare cheie în transportul de mărfuri și pasageri. Astfel, trebuie terminate lucrările de pe linia ferată Constanța-Arad, care includ ultimul segment nemodernizat până acum, Predeal-Brașov, cu un tunel de 22 km, dar și ruta Craiova-Timișoara trebuie mo­dernizată complet.

Cu toate că România are una dintre cele mai dense rețele feroviare din UE, aproximativ 10.800 km, cifrele din anul 2019 arătau că aproximativ 44 la sută din transportul de mărfuri a fost efectuat pe cale rutieră. Propunerea Comisarului european este de a valorifica acest lucru prin crearea unor „noduri urbane”, unul dintre acestea urmând să fie și la Buzău, considerat esențial în rețeaua de transport. DN E85, principalul drum din județ pentru transportul mărfurilor, are punctul de pornire în Lituania, trecând apoi prin Belarus, Ucraina, Bulgaria și o­prindu-se în Grecia, totalizând 2.314 km. „Propu­nerile noastre aduc schim­bări și pentru locuitorii din mediul urban. Dorim să clasificăm încă 20 de orașe din România ca <noduri urbane> de-a lungul rețelei esențiale de transport, TEN-T. Pe listă se află orașe ca Iași, Cluj, Târgu Mureș, Bacău și Buzău. Toate <nodurile urbane> trebuie să elaboreze un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care să prezinte măsuri de integrare a diferitelor moduri de transport și să promoveze mobilitatea cu emisii zero. În cele din urmă, acest lucru va face ca deplasarea să fie mai ușoară și mai rapidă, reducând în același timp emisiile și îmbunătățind calitatea vieții locuitorilor”, a mai declarat Adina Vălean.

Deocamdată, propu­nerea va merge spre aprobarea celorlalte instituții ale UE, iar finanțarea disponibilă pentru investiții în transporturi în perioada 2021-2027 ar putea fi de 12 miliarde de euro. Aceasta reprezintă mai mult decât dublul finanțării disponibile în perioada 2014-2020 pe care, din păcate, Româ­nia nu a putut să o absoarbă în întregime.  Prin­tre numeroasele angajamente pe care țara noastră și le-a luat față de UE se numără și cel de a termina lucrările la rețeaua esențială de transporturi până în 2030.

Articole similare