Educație

,,Clase de inspirație finlandeză”, un proiect-pilot unic în țară lansat de Primăria Buzău

Joi, 18 martie, a avut loc, la, Primăria Buzău, o întâlnire în cadrul căreia a fost prezentat proiectul ,,Clase de inspirație finlandeză”, un proiect-pilot unic în țară lansat de municipalitatea buzoiană. La această întâlnire au luat parte directori de instituții de învățământ școlar și preș­colar din municipiu, 8 școli și 15 grădinițe, care au aderat la acest program și și-au manifestat interesul pentru a oferi oportunități de dezvoltare armonioasă copiilor buzoieni.

Astfel, au fost prezentate etapele premergătoare lansării claselor pilot la Buzău, începând cu anul școlar 2021-2022, de către viceprimarul Oana Matache și de viitorul director la Centrului Cultural ,,Alexandru Marghiloman” Buzău, Florina Potîrniche. La această întâlnire a luat parte și inspectorul școlar general adjunct Daniela Palcău, care s-a arătat foarte încântată de acest nou proiect: ,,Este un proiect deosebit! Eu sunt foarte încântată de ceea ce am văzut și am auzit aici. Am ales acest parteneriat pentru a putea sprijini școlile și cadrele didactice care vor susține activități după modelul finlandez. Este un proiect responsabil, pentru care, eu personal, nu pot decât să mulțumesc domnului primar și doamnei viceprimar pentru că au deschidere către educația buzoiană și educația copiilor, care ar trebui să ne intereseze pe toți, pentru că ei ne vor asigura viitorul”, a spus Daniela Palcău.

Ce presupune proiectul?

,,Clase de inspirație finlandeză” este un program de dezvoltare profesională ce utilizează educația finlandeză ECEC (Early ­Chi­l­dhood Education and Care, adică educație timpurie) ca bază pentru dezvoltarea competențelor pedagogice ale profesorilor, relevante pentru propriile școli și centre în contextul cultural și mediul local. Cel mai important este că modelul finlandez nu este unul standardizat, finlandezii nu vin cu un model prefabricat, ci vor și ei să înțeleagă ce înseamnă școala în municipiul nostru și să învețe cunoștințele și practicile pe care ei le-au testat în țara lor.

Pentru coordonarea acestui proiect vor fi aleși unii dintre cei mai buni oameni în domeniul educațional ai momentului, prin implicarea cărora Buzăul poate deveni un exemplu de reformare a educației la nivel național. Procesul de selecție al școlilor și al cadrelor didactice nu va fi unul politic, a subliniat viceprimarul Oana Matache, dar experții finlandezi consideră ca având un avantaj cadrele didactice care au avut o contribuție în diverse proiecte de la nivelul instituțiilor de învățământ; și va fi, bineînțeles, și un interviu. În cadrul acestui program sunt eligibile grupele mici și clasele pregătitoare în anul școlar 2021-2022, din unitățile de învățământ care au răspuns deja apelului de intenție lansat de Primăria Municipiului Buzău. Programul se va desfășura până la încheierea ciclului de grădiniță (trei ani), respec­tiv încheierea ciclului primar (cinci ani).

Proiectul presupune trei faze, propuse de experții finlandezi, prin care învățătorii și educatorii vor trece pentru a primi certificate de absolvire. Prima fază implică patru săptă­mâni de instruire intensivă online sau față în față, faza a doua presupune un proiect de dezvoltare de opt săptămâni în instituție pentru implementarea învă­țării (septembrie-octombrie-noiembrie), urmând ca în faza a treia să fie între una și trei zile de demon­strație prin seminar sau față în față pentru a valida și prezenta proiectul, ulterior primind certificatul de absolvire. Nu doar educatorii și învățătorii vor participa la training, ci și directorii grădinițelor și școlilor vor beneficia de trainingul coordonat de Ari Pokka, expert educațional, președintele Confederației Internaționale a Directorilor din Educație și unul dintre cei mai cunoscuți experți la nivel mondial în managementul școlilor, fiind el însuși director al unei școli finlandeze. În luna aprilie, dacă situația o va permite și se va putea călători, Ari Pokka va veni la Buzău  pentru a-i cunoaște pe directorii cu care va lucra. Foarte important de știut este faptul că pe parcursul celor zece luni proiectul va fi monitorizat empiric (la nivel de studiu) și că vor exista vizite în Finlanda dacă situația o va permite.

Partenerii acestui proiect sunt Ambasada Finlandei, prin contribuția Excelenței Sale Doamna Ambasador Marjut Akola, Maaret Viskari, Director Global Educational, Hame University of Applied Sciences (HAMK), Ari Pokka, Senior Expert in Education, Președinte al Confederației Internaționale a Directorilor din Educație (ICP), Kangasnieni Jouni, Director de Program la Education Finland, și Inspectoratul Școlar Jude­țean Buzău.

Clasele nu vor fi amenajate în stilul finlandez, instrumentele de bază pe care experții finlandezi le-au cerut sunt calculatoare în clase și proiectoare. În cazul în care se va dori o modificare, copiii vor fi întrebați dacă sunt de acord cu acest lucru.

La aceste clase de inspirație finlandeză nu se vor face înscrieri, ci participarea copiilor în program ,,va rămâne o surpriză”, după cum a spus Oana Matache. Mai mult, pentru a nu exista neînțelegeri, ea a spus clar că elevii nu vor învăța finlandeză și că aceștia nu vor fi nevoiți să stea peste program la școală, proiectul derulându-se în timpul orele de curs.  ,,Sistemul lor a mers foarte bine și pentru că  ei au acea masă de prânz care îi ajută foarte mult. Noi nu putem să impunem acest lucru acum, dar dacă totul va merge bine, luăm în calcul și varianta în care vom schimba programa și vom asigura masa de prânz. Dar deocamdată, ca să fie ușor și realist de aplicat, rămâ­nem pe programa normală, doar cu modificarea tehnicilor de predare”, a mai adăugat Oana Matache.

Care sunt așteptările acestui proiect?

De la acest proiect se așteaptă ca educatorii să fie capabili să evalueze dezvoltarea socială, psihologică și fizică a copiilor, să înțeleagă drepturile universale ale acestora și cele mai bune practici ale curricumului ECEC finlandez și să le poată aplica și adapta în cadrul operațiunilor locale, să recunoască semnificația mediilor de învățare, a participării și a jocului copiilor și a activității fizice în sprijinirea dezvoltării și creșterii copiilor și să fie în măsură să proiecteze și să implementeze activități de invățare adecvate ECEC.  De asemenea, se așteaptă și recunoașterea celor mai frecvente dizabilități de învățare și modul în care dezvoltarea copiilor poate fi sprijinită.

În cazul învățătorilor, rezultatele așteptate ale învățării sunt: capacitatea de a dezvolta comunități de învățare pentru schim­bări pedagogice și educaționale, sprijinirea dezvoltării profesionale a profesorilor ca agenți de schimbare în comunitățile lor de lucru, recunoașterea, analizarea, proiectarea, implementarea și evaluarea strategiilor de predare și învățare în funcție de temele programului, respectiv abordarea centrată pe elev, metode de învățare inovatoare, consiliere a studiului și carierei, curriculum bazat pe competențe, recunoașterea nevoilor individuale și digitalizarea.

În cadrul întâlnirii, viceprimarul Oana Matache a mai precizat că experții finlandezi sunt foarte interesați de acest proiect și își doresc să preia și ei câteva lucruri din învățământul nostru pe care să le aplice la ei, realizând astfel un sistem hibrid pe care să îl mai preia și alte țări. În ceea ce privește finanțarea, viceprimarul Matache a anunțat că directorii de școli și grădinițe participante la program nu trebuie să își facă griji, deoarece proiectul va fi sprijinit financiar de Primărie.

Articole similare

error: Continut protejat!!