Actualitate

Ce ține pe loc de mai bine de doi ani dosarul fraudelor informatice de la Direcția Economică a Primăriei Buzău

Deși are termene de judecată în fiecare lună, dosarul fraudelor informa­tice de la Direcția Econo­mică a Primăriei Buzău pare să bată pasul pe loc, ceea ce nu poate să fie decât în favoarea inculpaților, care, după modelul unui alt dosar celebru, poate fi soluționat fără o soluție de condamnare. La termenul de marți, cauza a fost amânată pentru anul viitor, pe 19 ianuarie, când urmează să fie audiat un alt martor. Până atunci urmează să se trimită o adresă și către un expert contabil.

De mai bine de doi ani, în dosar se fac și se ,,desfac” expertize de tot felul, ceea ce duce și la amânarea soluționării cauzei pe fond.

Șase funcționari din Direcția Economică a Primă­riei Buzău, implicați în scandalul ștergerii unor datorii, au fost trimiși în judecată de DIICOT Buzău în luna august 2016, la un an de la demararea cercetărilor având la bază plângerea reprezentanților unei societăți comerciale, transmisă inițial Parchetului de pe lângă Judecătoria Buzău, cauza fiind declinată ulterior DIICOT, dar și o sesizare penală anonimă, transmisă Parchetului de pe lângă Tribunalul Buzău prin Poștă, însoțită de o serie de documente-anexă. Sesizarea făcea referire la faptul că George Carmen Răileanu, funcționar public în cadrul Primăriei Buzău, și soția sa, Laura Răileanu, au completat în mod eronat și cu bună știință declarațiile de avere, prin omisiunea înserării în acestea a unor bunuri imobile pe care le dețineau în proprietate și, totodată, au înscris în res­pectivele declarații de avere venituri salariale necorespunzătoare realității faptice.

Reamintim că, pe 17 noiembrie 2015, un număr de 13 funcționari de la Direcția Economică a Primă­riei municipiului Buzău, acuzați de Biroul Teritorial al DIICOT de săvârșirea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat, fraudă informatică și abuz în serviciu în dauna intereselor publice, au fost audiați la sediul DIICOT Buzău. Ei au fost acuzați că ar fi produs un  prejudiciu bugetului de stat în cuantum de 3.135.454, 76 lei, din care 36.595 lei reprezentând amenzi contraven­ționale șterse nelegal din sistemul informatic, și 3.098.859,77 lei reprezentând creanțe fiscale datorate bugetului local al munici­piului Buzău și celui de stat, neurmărite, neîncasate și neexecutate silit.

„În cauză există suspi­ciunea rezonabilă că, în perioada 2010-2015, la nivelul Primăriei municipiului Buzău, s-a constituit un grup infracțional organizat format din mai mulți funcționari publici, care activau în cadrul compartimentelor de colectare, urmărire și executare a creanțelor persoanelor fizice și juridice. S-a reținut că membrii grupului au introdus în sistemul informatic de taxe și impozite date nereale, prin care au fost clasate și anulate nelegal un număr de 114 amenzi contravenționale, parte din ele vizând funcționari cu atribuții de conducere la nivelul unor instituții ­pu­blice din municipiul Buzău, rude ale acestora, un ­ma­gis­trat, rude ale unor cadre de poliție“, se precizează într-un comunicat al DII­COT, în care se mai arată că „în baza aceleiași rezoluții infracționale, membrii grupului au diminuat cuantumul debitelor datorate de către doi agenți economici, nu au urmărit, executat și încasat creanțele fiscale datorate cu titlu de impozite și taxe locale pentru bugetul local al municipiului Buzău, precum și a amenzilor contravenționale aplicate unor persoane juridice“.

Cu trei săptămâni înaintea declanșării anchetei propriu-zise, pe 22 octombrie 2015, procurorii DIICOT au efectuat, împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul SCCO Buzău și BCCO Ploiești, cu suportul tehnic și informativ al Serviciului Român de Informații, percheziții la Primăria Buzău, prilej cu care au ridicat mai multe calculatoare.

După audierile-maraton din 17 noiembrie 2015, directorul Direcției Econo­mice a Primăriei Buzău, Ion Gegea, a fost reținut și apoi arestat preventiv, ulterior fiind plasat în arest la domiciliu. Aceeași măsură a fost luată încă de la început în cazul a patru funcționari pentru care procurorii ceruseră măsuri preventive. Este vorba despre Cătălin Boaru, șeful Serviciului Urmărire, Executare și Colectare Creanțe Fiscale Persoane Juridice, un funcționar al aceluiași serviciu, Mihai Bogdan Neamu, șeful Serviciului Urmărire, Executare și Colectare Creanțe Fiscale Persoane ­Fi­zice, Virgil Toșu, și un subaltern al acestuia, George Bunea. Nicoleta Angelica Lung, referent în cadrul Serviciului Urmărire, Executare și Colectare Creanțe Fiscale Persoane Juridice, reținută atunci de procurorii DIICOT, a plecat acasă, după ce ordonanța de reți­ne­re pentru 24 de ore a expirat.

Conform rechizitoriului întocmit de procurori, ,,Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Buzău, în urma analizei și prelucrării unor informații investigativ-operative, culese prin metode specifice, s-a sesizat din oficiu în legătură cu faptul că, în perioada cuprinsă între 01.01.2010 și până la data sesizării, mai mulți funcționari publici din cadrul Primăriei munici­piului Buzău – Direcția Economică, au inițiat și constituit o grupare infracțională cu caracter organizat, care a vizat și înfăptuit introducerea de date nereale în sistemul informatic ADVANTIX, de evidențiere a creanțelor fiscale ale bugetului local al municipiului Buzău, dar și creanțelor fiscale ale bugetului consolidat al statului român, constând în amenzi contravenționale aplicate persoanelor fizice, creanțe gestionate la nivelul unității administrativ-teritoriale a municipiului Buzău, operațiune în urma cărora au fost clasate sau radiate din sistemul informatic referitor la obligațiile de plată pentru amenzi contravenționale ori cele datorate cu titlu de impozite și taxe municipalității buzoiene.

Totodată, în actul de sesizare s-a avut în vedere și încălcarea crasă a atribuțiunilor de serviciu prevăzute de dispozițiile legale în materie de către mai mulți funcționari ai Direcției Economice a Primăriei municipiului Buzău, în ceea ce privește colectarea, urmărirea și executarea creanțelor fiscale datorate bugetului local al municipiului Buzău, recuperarea debitelor restante ale unor agenți economici prin aplicarea procedurii legale de urmărire și executare silită, cu consecința prejudicierii masive a bugetelor anuale ale municipalității buzoiene cu însemnate sume de bani.

   La data de 24.08.2015, SC GOLD STAR SRL Buzău, prin reprezentanții săi legali și convenționali, a formulat plângere penală împotriva mai multor funcționari publici de la Direcția Economică a Primăriei municipiului Buzău la Parchetul de pe lângă Judecătoria Buzău, unde cauza a fost înregistrată (…) și declinată în favoarea unității noastre (…) .

   La data de 01.09.2015, a fost înregistrată la Parchetul de pe lângă Tribunalul Buzău sesizarea penală anonimă, transmisă respectivei unități prin mijlocirea serviciilor poștale, însoțită de o serie de documente-anexă, unde a fost înregistrată (…), sesizare în care se face referire la faptul că numitul Răileanu Carmen George, funcționar public în cadrul Primăriei Buzău, și soția sa, Răileanu Laura, au completat în mod eronat și cu bună știință declarațiile de avere, prin omisiunea inserării în acestea a unor bunuri imobile pe care le dețineau în proprietate și, totodată, au înscris în respectivele declarații de avere venituri salariale necorespunzătoare realității faptice”, se arată în rechizitoriu.

Amenzi șterse pentru prieteni și rude

Unul dintre cele două paliere pe care ,,lucrau” funcționarii de la Direcția Economică trimiși în judecată prin rechizitoriul procurorilor anti-mafia a fost acela al ștergerii din sistem a amenzilor contravenționale primite de diverse persoane fizice, ,,în baza relațiilor de amiciție avute de ei personal sau de alți colegi ai lor cu debitorii neplatnici ai amenzilor contravenționale, atrăgând în mod special în acest sens directivele trasate ilegal în această privință de către inculpatul Gegea Ion (…) prin intermediul inculpatului Toșu Virgil (…)”, spun procurorii DIICOT.

Favorurile pentru unii, frustrante pentru contribuabilii de bună credință

Celălalt palier de acțiune al  grupului infracțional organizat de la Direcția Economică a Primăriei Buzău a fost acela al ,,scutirii” de la plata taxelor și impozitelor datorate de agenți economici cu ștaif din municipiul Buzău. Astfel, inculpații ,,au favorizat un număr de 11 agenți economici cu sediile sociale în municipiul Buzău, în sensul că au tolerat neplata de către aceștia, vreme de cinci ani, a obligațiilor bugetare constând în impozite și taxe locale. Practic, inculpații țineau doar evidența formală a debitelor agenților economici în discuție și, deși acestea se majorau de la an la an, prin luarea în calcul a penalităților și accesoriilor fiscale specifice, cei în cauză nu luau nicio măsură de urmărire și de executare a creanțelor fiscale datorate de societățile comerciale în discuție, pentru care, cu intermitențe, emiteau titluri executorii nepuse niciodată în aplicare, cu toate că se transmitea corespondența conținând titlurile și înștiințările de plată către debitorii urmăriți.

De multe ori, cu o motivare aparent inexplicabilă, corespondența înaintată agenților economici debitori la bugetul municipiului Buzău se întorcea cu mențiunea că destinatarul nu a putut fi identificat la sediul social și, ulterior, nu se luau măsuri de urmărire și executare silită a bunurilor sau sumelor de bani ale agenților economici vizați ori nu se întreprindeau măsuri demersuri pentru înștiințarea acestor debitori cu privire la obligațiile de plată către bugetul local al municipalității buzoiene care le revenea.

S-a ajuns, astfel, la situația frapantă că anumite societăți comerciale controlate sau administrate de persoane cu influență în mediile relaționale de la vârful instituției publice a Primăriei municipiului Buzău ori în diverse medii politice să beneficieze de toleranță, protecție sau tratament discriiminatoriu în raport cu alți agenți economici care înregistrau sume restante la recuperarea creanțelor fiscale datorate municipalității buzoiene, cu toate că acești din urmă agenți economici înregistrau debite mult mai mici decât ale societăților comerciale favorizate la urmărirea și executarea bunurilor și sumelor de bani în vederea stingerii obligațiilor de plată către bugetul municipiului Buzău, obligații ce reveneau societăților în discuție cu titlul de impozite și taxe locale (…).

În acest sens, frustrant și revoltător pentru orice contribuabil de bună credință, ca un număr de șase societăți comerciale controlate și administrate de omul de afaceri Sandu Constantin, aflat în relații de afinitate cu primarul în exercițiu pe atunci al municipiului Buzău, deși nu au plătit nicio sumă de bani pe întreaga perioadă 2010-2015, cu titlul de impozite și taxe la bugetul local al municipiului Buzău, nu au fost supuse deloc niciunei forme de urmărire și executare silită a sumelor de bani sau a bunurilor aflate în patrimoniul acestora, deși înregistrau datorii restante la bugetul local de peste 600.000 lei (6 miliarde lei vechi sau 135.000 de euro, n.r.) fiecare, în vreme ce agenți economici care înregistrau debite minore, unele nesemnificative, erau urmăriți și executați cu regularitate încă de la data împlinirii scadenței de plată a sumelor datorate bugetului local. Facem referire la SC AGRO TRANSPORT SA Buzău, SC BAT CSI SRL Buzău, SC CSI INVEST SRL Buzău, SC TRANS MAR SA Buzău, SC DRILLING SERVICE SRL Buzău și SC DRILLING CO SRL Buzău, toate administrate sau controlate de către Sandu Constantin – potent om de afaceri și finul și cumătrul primarului în funcție atunci al municipiului Buzău – Boșcodeală Constantin Octavian“.

Dosarul infracțiunilor informatice de la Direcția Economică a Primăriei Buzău în perioada mandatului fostului primar Constantin Boșcodeală este unul exploziv, atât prin natura infracțiunilor săvârșite de responsabili ai Direcției Economice, în frunte cu directorul executiv al acesteia, Ion Gegea, omul cu cel mai mare salariu din Palatul Comunal până în momentul reținerii și arestării sale, prin numele persoanelor implicate – care duc, se pare, până la persoane din fostul Executiv al Primăriei Buzău -, dar și prin numele beneficiarilor respectivelor infracțiuni, persoane fizice și juridice, care au fost „radiați“ din evidențele în care apăreau datori la bugetul local al municipiului, prin taxe, impozite sau amenzi neachitate de-a lungul timpului.

Prejudiciul estimat în dosar ca fiind adus bugetului local al municipiului Buzău prin neplata de taxe și impozite locale de către agenții economici favorizați se ridică la 2.596.776 lei (adică peste 25,9 miliarde lei vechi sau 583.545 euro), iar cel adus bugetului consolidat al statului prin neplata amenzilor de circulație se ridică la 31.193 lei (adică aproape 312 milioane lei vechi sau peste 7.000 euro).

„În cauză există suspiciunea rezonabilă că în perioada 2010-2015, la nivelul Primăriei municipiului Buzău, s-a constituit un grup infracțional organizat format din mai mulți funcționari publici, care activau în cadrul compartimentelor de colectare, urmărire și executare a creanțelor persoanelor fizice și juridice. S-a reținut că membrii grupului au introdus în sistemul informatic de taxe și impozite date nereale, prin care au fost clasate și anulate nelegal un număr de 114 amenzi contravenționale, parte din ele vizând funcționari cu atribuții de conducere la nivelul unor instituții publice din municipiul Buzău, rude ale acestora, un magistrat, rude ale unor cadre de poliție“, se preciza într-un comunicat al DIICOT, în care se mai arăta că „în baza aceleiași rezoluții infracționale, membrii grupului au diminuat cuantumul debitelor datorate de către doi agenți economici, nu au urmărit, executat și încasat creanțele fiscale datorate cu titlu de impozite și taxe locale pentru bugetul local al municipiului Buzău, precum și a amenzilor contravenționale aplicate unor persoane juridice“.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker