Economic

Ce înseamnă la Buzău fița automobilului electric: dai un ban, dar stai… la coadă

Începutul anului 2022 a produs o schimbare pe piața vânzării de autoturisme. Numărul mașinilor electrice aproape că s-a dublat în luna ianuarie a acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă că românii încep să fie din ce în ce mai interesați de o mașină electrică.

Cu toate acestea, numă­rul stațiilor de încărcare este redus, iar românii sunt nevoiți să stea câteodată la coadă pentru a-și încărca mașina. Mai mult, experții atrag atenția că cererea mare poate pune în dificultate și rețeaua de energie electrică, care nu este pregătită pentru o creștere atât de mare.

Potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme, 20 la sută din totalul mașinilor cumpărate, în România, în luna ianuarie, sunt electrice sau hibride. Autoturismele hibride au fost cele mai cerute de către români, înregistrând o creștere de 27 la sută, urmate de cele electrice și cele complet hi­bride, potrivit aceleiași sur­se.

Și Buzăul s-a bucurat de această creștere la început de an, în ianuarie fiind achiziționate circa 30 de mașini hibrid și două electrice.

Chiar dacă buzoienii încep să își îndrepte atenția către mașinile electrice, stațiile de încărcare din județ sunt tot puține. Astfel, buzoienii sunt nevoiți să stea uneori la cozi și chiar să se programeze pentru a încărca mașinile, deoarece județul dispune doar de nouă asemenea stații electrice. Atunci când pornesc la drum, proprietarii mași­nilor electrice sunt nevoiți să își facă anumite calcule, pentru că, de exemplu, dacă vor să se ducă la București, au în drum doar o singură stație electrică de încăr­care, amplasată la jumătatea Autostrăzii Ploiești-București.

Municipalitatea buzoiană a anunțat, la începutul acestui an, amplasarea de noi stații de încărcare pentru mașinile electrice. Este vorba despre opt stații:  două, cu câte patru puncte de încărcare, ar urma să se găsească pe Aleea Tran­dafirilor, una, cu două puncte de încărcare, va fi amplasată pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, iar alte două stații, cu câte patru puncte de încărcare, vor fi plasate pe Bulevardul Unirii/Calea Eroilor. Și pe Șoseaua Brăilei vor apărea două stații, cu patru puncte de încărcare, iar pe Șoseaua Spătarului va fi una, cu două puncte de încărcare. Proiectul va fi implementat, în mare parte, cu ajutorul fondurilor europene, iar Primăria Buzău va contribui cu 15 la sută din costuri.

Infrastructura, precum melcul

Infrastructura necesară autovehiculelor rutiere pare să se miște precum melcul. În România sunt doar 500 de stații de încărcare electrice, iar proprietarii au ajuns să vâneze un loc pentru a-și încarca autovehiculul.

„Pe de-o parte această creștere rapidă și imprevi­zibilă a cererii de încărcare poate cauza probleme rețe­lelor electrice din perspectiva fluctuațiilor de tensiune și chiar a întreruperilor în alimentare cu energie e­lectrică. Și de aceea operatorii de distribuție pentru perioada următoare ar trebui să fie atenți la modul în care se creează programele de investiții, nu neapărat cantitatea de energie solicitată din rețea este poten­țiala problemă, ci mai degrabă aceste fluctuații”, a declarat Mihai Drăghici, director consultanță EY Ro­mânia, potrivit protv.ro.

Având în vedere ritmul actual de achiziționare a mașinilor electrice, nu doar în România, ci în întreaga Europă, experții estimează că infrastructura actuală nu ar putea face față dacă nu va fi modernizată.

Articole similare