Actualitate

Ce firme vor fi despăgubite pentru exproprierile de la giratoriul din Spătaru

De peste 2.000 de metri pătrați de teren are nevoie Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru extinderea intersecției DN 2-E 85 cu DN 2B și amenajarea sensului giratoriu de la Spătaru. Terenul necesar va fi obținut în urma exproprierii unor imobile din zonă, iar în acest sens a fost deja întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern ce vizează declanșarea procedurilor respective.

Potrivit proiectului ­pu­blicat, luni, pe site-ul Ministerului Transporturilor, se propune exproprierea a șase imobile pentru amenajarea sensului giratoriu la intersecția DN 2 km 100+700 cu DN 2B km 0+000, la ieșirea din localitatea Spătaru spre municipiul Buzău, iar cea mai mare suprafață o va ceda, contra cost, stația Lukoil. Este vorba despre peste 1.200 mp, reprezen­tând pășune și curți/construcții, pentru care statul va plăti puțin peste 23.000 lei.

Proiectul publicat, luni, pe site-ul Ministerului Trans­porturilor propune, pe lângă aprobarea declanșării procedurii de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național, și aprobarea listei proprietarilor/deținătorilor așa cum rezultă din evidențele unității administrativ–teritoriale Costești pentru satul Spătaru, precum și aprobarea sumelor indivi­duale estimate de către expro­priator, aferente despă­gubirilor pentru imobilele proprietate privată care urmează a fi supuse procedurii de expropriere, în cuantum total de 36.900 de lei, pentru cele șase imobile cu o suprafață totală de 2.373 mp. Trei firme și o familie urmează să fie despăgubite de stat în contul suprafețelor pe care le cedează pentru realizarea giratoriului.

„Drumul Național DN 2 face legătura între municipiul București și orașele Buzău, Focșani, Roman, Suceava și Siret, punctul de trecere al frontierei cu Ucraina, acesta face parte din rețeaua de drumuri europene (E 85). Intersecția dintre DN 2 km 100+700 și DN 2B km 0+000 (la ieșirea din localitatea Spătaru) nu a fost sistematizată odată cu reabilitarea Drumului națio­nal DN 2, spun autorii proiectului de expropriere. Astfel, actuala intersecție dintre DN 2 km 100+700 și DN 2B km 0+000 nu permite decât relația de dreapta și nu asigură fluența și condițiile de circulație în siguranță.

În prezent, intersecția are forma de <Y>, iar desfășurarea traficului se realizează defectuos, cu multe puncte de conflict. Aceasta deservește în prezent fluxuri orare de trafic foarte ridicate (circa 2.200 vehicule/oră). ­Apro­ximativ 70% din acest tra­fic se desfășoară pe direcția DN 2, fară să schimbe direcția de deplasare. Intersecția se află în interiorul localității, astfel cele mai frecvente viteze de deplasare se situează în intervalul 45-75 km/h. Datorită debitului foarte ridicat de pe drumul principal (DN2), virajele de stânga din drumul principal și din drumul secundar (DN2B) se efec­tuează cu mare dificultate și cu punerea în pericol a tuturor participanților la ­tra­fic.

Intersecția deservește următoarele tipuri de flu­xuri de trafic: trafic de scurtă/medie și lungă distanță (în special București – Moldova); traficul local generat de obiectivele de interes din zona periurbană a munici­piului Buzău; traficul de scurtă/medie distanță de pe ruta Ploiești – Buzău – Brăila/Galați – Tulcea.

Având în vedere creș­terea numărului de autovehicule, datorat diversificării activităților economice din zonă în ultimii ani, actuala intersecție de pe DN 2 (km 100+700) cu DN 2B (km 0+000), ieșirea din localitatea Spătaru are o capacitate de circulație subdimensionată și nu mai ­asi­gură un grad corespunzător din punct de vedere al desfășurării traficului auto.

DN 2 este în aliniament pe sectorul în care se va sistematiza intersecția. Pantele longitudinale se înscriu în limita de 1%. Pe sectorul investigat există șanțuri de scurgere a apelor și podețe de continuizare ale acestora în dreptul acceselor la proprietăți sau la drumurile laterale. Lipsa semnalizării verticale și orizontale, intersecția cu străzile laterale, conduc la scăderea capa­cității de circulație pe acest sector, consecințele fiind viteze de circulație reduse și creșterea gradului de poluare și a consumului de combustibil.

Prin realizarea obiectivului de investiții <Amenajare intersecție cu sens giratoriu la intersecția DN 2 km100+700 cu DN 2B km 0+000, ieșire din localitatea Spătaru, din județul Buzău> se vor realiza: reducerea numărului accidentelor rutiere ce se produc în această zonă; asigurarea posibilității de întoarcere în siguranță; asigurarea accesului la proprietățile aflate pe drumurile naționale; mărirea confortului participanților la trafic; mărirea siguranței circulației; realizarea unor economii de timp în trafic prin reducerea blocajelor; reducerea impactului negativ asupra mediului și a zonelor construite; redu­cerea costurilor generalizate ale vehiculelor”, se precizează în nota de fundamentare.

Extinderea sensului giratoriu are dublu scop, res­pectiv accesul mai rapid și în siguranță al tirurilor, în special, și protejarea asfaltului, nemaifiind nevoie de răsucirea în loc a roții.

Lucrarea de amenajare a drumului, executată de CNAIR, a început în decembrie anul trecut odată cu demolarea „borcanului”, sensul giratoriu provizoriu fiind funcțional la începutul lunii aprilie anul curent.

Articole similare