Actualitate

Buzoianca Adina Ionescu, condamnată în Italia pentru contrabandă cu țigări chinezești de la Pârscov cu sprijinul mafiei napoletane

Cea mai mare corporație de tutun din lume, China Tobacco, împreună cu fabrica sa din Pârscov și cu mafia italiană, s-au blocat într-un container clonat. Cazul arată legături dintre oficiali români ai companiei și crima organizată de pe bătrânul continent, scrie site-ul de investigații Rise Project. Un rol-cheie în aceste operațiuni ar fi avut o buzoiancă. Aceasta, odată începută ancheta de autoritățile italiene, a preferat să se predea, fiind condamnată acolo la închisoare cu suspendare pentru contrabandă cu țigări.

Adina Ionescu, 37 de ani, fostul director de marketing al China Tobacco (China Tobacco International Europe Company, CTIEC), filiala din România a celui mai mare producător de țigări din lume, China National Tobacco Corporation este acuzată de procurorii italieni c-ar fi avut un rol important într-o operațiune de trafic cu țigări dejucată la Napoli. În dosar sunt anchetate personaje conectate la temuta Camorra, mafia napoletană, scriu jurnaliștii de la Rise Project.

Adina Ionescu locuiește în Buzău și a lucrat la China Toba­cco Europe peste zece ani. A părăsit firma în iarna lui 2018,  când a fost îndeplinit mandatul de extrădare în Italia sub acuzația de contrabandă. Gruparea ar fi clonat un container cu țigări chinezești produse în România pentru nordul Africii, dar care urmau să fie vândute în Europa cu profituri de peste un milion de euro pe piața neagră.

În ultimul deceniu, milioane de țigări produse la fabrica din Pârscov, județul Buzău, au fost exportate în țări afectate de război, unde trasabilitatea mărfii este imposibil de urmărit, dar corporația chineză a făcut afaceri și cu firme anchetate în Europa. Aproape o treime din țigările făcute de China Tobacco în România au fost exportate pe hârtie unei companii din zona se­paratistă Kurdistan, aflată în nordul Irakului, cunoscută pentru trafic de țigări și controlată de milițiile PKK (Partidul Muncitorilor din Kurdistan, considerat organizație teroristă la Washington și Bruxelles), notează jurnaliștii Rise Project.

Totul a început în august 2016, când în curtea depozitului din Napoli, Italia, unde erau ținute țigările chinezești produse în județul Buzău, a descins Poliția Financiară italiană. Gazdele sunt luate prin surprindere. „Ia uite, Guardia di Finanza i-a luat ca din oală pe chinezii din depozit. Au adus și un elicopter”, râde unul dintre cei trei paznici. Nu departe, trei bărbați și o femeie stau într-un Volkswagen Golf gri cu numere italiene. Tocmai s-au întors din portul Salerno, unde au îmbarcat un container cu destinația Libia.

Se apropiau acum de locația depozitului napoletan, când a sunat telefonul și au aflat că Guardia di Finanza fusese mai rapidă. „Aveți la voi documentele curate, originalele neștampilate? Guardia di Finanza a cerut documentele”, întreabă unul dintre bărbații din mașină. Femeia reacționează automat: ,,Da, așa cred…” . Tipul e contrabandist de tutun, iar doamna este directoarea de marketing a unei fabrici de țigări din România: China Toba­cco International Europe Company (CTIEC).

În garaj, echipa de agenți de securitate care escortase transportul din România până Italia afla în premieră că ceea ce păzesc ei este o clonă, de fapt: containerul original, dar încărcat cu cărămizi, fiind gata de expediere în portul Salerno, din sudul Italiei. Țigările din containerul-clonă sunt mărci chinezești făcute în România la singura fabrică pe care consorțiul China Tobacco o deține în Europa. Pe hârtie, containerul confiscat de Guardia di Finanza ar fi trebuit exportat către o companie parteneră din Libia, prin intermediul unei entități din Irak învăluită în mister. Printre cei acuzați că au organizat acest transport ilegal se regăsește și directorul de marketing din cadrul sucursalei românești a China Tobacco. Adina Ionescu este de mulți ani angajată în cadrul CTIEC și neagă orice legătură cu grupul infracțional. N-ar fi știut nimic, zice ea, despre existența containerului clonă: „Nu m-am întâlnit niciodată și nici nu am vorbit cu acești italieni.”

Probe concludente, descoperite în apartamentul din Buzău

Interceptările telefonice și descoperirile judiciare din apartamentul ei din Buzău, perchezițio­nat după confiscarea containerului din Napoli, arată altceva. Contrabandiștii – din care o parte au conexiuni cu mafia napoletană (Camorra) – cumpăraseră țigările chinezești și negociaseră cu doamna Ionescu luni de zile, scriu jurnaliștii de la Rise Project. Pregătiseră minuțios clona pentru a simula exportul mărfii. Planul era să încarce containerul original cu cutii de carton și cărămizi și să îl trimită la destinația oficială, în timp ce clona, plină cu țigări, rămânea în Italia pentru profituri ilicite.

Și nu a fost singurul transport ilegal cu țigări chinezești fabricate în România. Cu două săptămâni înainte, traficanții sunt informați că țigările au fost plătite direct la fabrica din România, deci operațiunea poate continua. Pla­nul fusese pus la punct după nouă luni de negocieri.

Gruparea e formată din șapte italieni, unii fiind dealeri de droguri cu conexiuni în Camorra. Ei lucrează cu doi bărbați din Republica Moldova, aflați în contact cu oficialul China Tobacco. Moldovenii sunt frați și au un lung șir de infracțiuni la activ: Vasile Vieru este un veteran al contrabandei cu țigări, conside­rat periculos și cu legături în crima organizată din Napoli, iar celălalt, Ștefan Vieru, punea la cale scheme financiare ilegale pe spatele conaționalilor care plecau la muncă în Italia. Cel din urmă se află acum la închisoare în Chișinău.

În esență, operațiunea ,,Containerul” este o  diversiune menită să acopere țigările traficate pe piața neagră din Italia cu exporturi fictive spre Libia. Fentând accizele impuse acestui produs în Europa, contrabandiștii obțin profituri imense. Grupul a închiriat un container de la armatorul italian Messina Line și a trimis clona în România pentru a fi încărcată cu țigări. În timpul ăsta, containerul original a fost umplut cu nimicuri (cărămizi și cutii) și pregătit pentru Libia. 5.000 de euro a costat containerul vechi, revopsit apoi în portocaliu precum cele de la Messina Line și trimis la fabrica de țigări a China Tobacco din România.

Pe 1 august 2016, șoferul camionului informează liderul că țigările sunt încărcate în containerul-clonă, iar hârtiile vamale arată OK. Camionul pleacă din incinta fabricii. Singura problemă ar fi că autovehiculul este păzit. Două mașini cu trei agenți de securitate fac imposibilă misiunea șoferului de a furniza o fotografie cu sigiliul, așa cum era stabilit.  Poza e utilă pentru falsificarea documentelor cerute de autoritățile italiene. Traficanții sunt liniștiți. Adina Ionescu, oficialul China Tobacco, le transmite că va rezolva problema, dar nu se va ține de cuvânt.

Agenții de securitate (Force 1) trebuie să însoțească transportul de la plecare, din România, până la destinație, adică portul Napoli, și să se asigure că țigările părăsesc teritoriul UE, conform cu documentele de export. Iar firma de transport propriu-zisă este o companie din Napoli, deținută de Rafaelle Truglio, un italian conectat la organizația mafiotă Camorra din regiune.

„Am simțit de la început că ceva nu e în regulă cu acești ­ita­lieni”, a povestit pentru Rise ­Pro­ject unul dintre cei trei bărbați, fost polițist, care au însoțit containerul până în Italia. Transportul a decurs fără incidente până când containerul a ajuns la granița cu Ungaria. Acolo, un italian care s-a prezentat ca fiind reprezentantul firmei de transport, a refuzat să predea agenților de pază documentele transportului. Astfel că agentul de pază și-a dat seama că nu este în regulă. Documentele arată tonajul exact al containerului, iar cifrele trebuie să corespundă. Traficanții se asi­gură astfel că greutatea cărămizilor și cutiilor de carton trimise în Libia se potrivește cu cea a țigărilor chinezești fabricate în România. Așa ar preîntâmpina eventuale suspiciuni la controalele vamale.

Ionescu, coordonatoarea operațiunii de la Napoli?

Odată transportul cu țigări ajuns în Napoli, un container identic, dar încărcat cu cărămizi și cartoane a plecat spre portul Salerno. În acest timp, procurorii italieni au urmărit pas cu pas mișcările traficanților.

Cum o descriu ei pe românca de la China Tobacco? „Este o piesă centrală în organizarea și desfășurarea traficului ilegal: fiind angajata companiei vânzătoare care menține legături strânse cu un membru al grupului și care se ocupă de faza birocratică”.

Adina Ionescu respinge însă toate acuzațiile. Pe parcursul unui interviu telefonic de 30 de minute, ea a negat de trei ori că s-ar fi întâlnit vreodată sau că ar fi discutat cu vreun contrabandist din rețea. „Nu vorbesc și nu am vorbit niciodată italiana. Nu i-am cunoscut”, se apără Ionescu, notează Rise Project.

O contrazic interceptările telefonice coroborate cu evenimentele anterioare și ulterioare des­cinderii. „Adina a luat documentele și a urcat într-o mașină cu proprietarul companiei și șoferul acesteia. A spus că se duce la Salerno, să ia legătura cu cineva de la vamă, cu funcționarul, să vadă când ducem containerul la controlul vamal”, își amintește agentul de securitate.

Femeia a urcat în mașină cu cel puțin doi contrabandiști. ­Mi­siunea: să ducă în portul Salerno containerul încărcat cu cărămizi și cutii de carton, nu cu țigări. Ce nu știau e că Guardia di Finanza Salerno descoperise combinația și îi urmăreau în timp real. Observaseră că numerele și sigiliile sunt similare cu cele ale containerului din Napoli și, la verificarea fizică, au găsit înăuntru cărămizile și cutiile de carton, în locul țigărilor chinezești. În paralel, la Napoli, autoritățile au plănuit descinderea la depozitul unde se afla clona, intervenție care i-a surprins pe agenții de securitate români.

Fără să ia in calcul că inspectorii știu de ambele containere – originalul din Salerno și clona din Napoli -, Adina Ionescu a predat documentele polițiștilor, însă imediat cum scapă de inspectori, le sugerează telefonic traficanților de țigări că lucrurile iau amploare și că ar trebui să-și cumpere bilete de plecare. Guardia di Finanza ar avea informații despre container, spune ea, și ar urma să fie confiscat. Ulterior, contrabandiștii aveau să admită, în decursul discuțiilor înregistrate de procurori, că au acționat conform directivelor ei pentru operațiunea de la Napoli. Procurorii italieni suspectează că se referea la documentele de transport ale containerului original dus la Salerno și încărcat cu gunoaie.

Partenerul fantomă din Irak

Documentele vamale oficiale arată însă că țigările au fost cumpărate de o companie cu ­sediul în orașul Duhok din Irak, numită Devmak Co.. Mai departe, trebuiau să fie expediate în Libia, către societatea Al Emteyaz. Ambele au făcut afaceri cu China Tobacco înainte și după cazul containerului clonă din vara lui 2016. De altfel, compania irakiană este unul dintre cei mai importanți parteneri ai China Tobacco International Europe. Între 2010 și 2020,  Devmak a primit o treime din toate exporturile CTIEC înregistrate oficial în România: 2,5 miliarde de țigări, în valoare de peste 20 milioane de dolari SUA.

Orașul Duhok, unde a fost înregistrată Devmak, se află în nordul Irakului, o zonă cunoscută pentru traficul cu țigări și aflată sub controlul forțelor PKK (Partidul Muncitorilor din Kurdistan, considerat organizație ,,tero­ristă” la Ankara, Washington și Bruxelles). Sediul companiei apare pe una dintre cele mai aglomerate artere din oraș. În clădirea propriu-zisă funcționează mai multe firme de producție video, de contabilitate sau de avocatură. Nimeni nu a auzit de compania ­Dev­mak, iar datele ei nu apar listate la avizierul din holul principal. Registrul oficial al Companiilor din Kurdistan nu a răspuns soli­citărilor Rise Project de a furniza numele acționarilor, iar surse din Irak afirmă că entitatea s-ar bucura de protecție politică în regiunea separatistă controlată de kurzi.

Surpriza vine însă tot din România

Mai exact din apartamentul buzoian al Adinei Ionescu, percheziționat de poliția noastră la cererea italienilor: printre altele, au găsit la domiciliul ei o ștampilă ovală, cu impresiunea „Devmak Company KRO”.

Angajata China Tobacco a închis telefonul când jurnaliștii Rise Project au întrebat-o despre existența acestei ștampile. „Șta­mpila oficială rămâne doar la administratorul companiei și nu ar trebui să fie împrumutată unor terți cu care compania respectivă face afaceri. Situația pe care ați descris-o e una foarte ciudată, nefiind respectate reglementările financiare”, explică un expert român în fiscalitate.

Altminteri, deși scriptele indică Devmak drept cumpărător, interceptările din Italia sugerează că țigările din containerul-clonă ar fi fost plătite de un bărbat din Republica Moldova, membru al grupării, pe nume Ștefan Vieru, închis acum pentru fraude financiare în Chișinău. El și fratele său, Vasile Vieru, comunicau frecvent cu Adina Ionescu de la China Tobacco, încercând să evite confiscarea țigărilor. Aceiași doi moldoveni ar mai fi planificat să fure containerul și să vândă țigările pe cont propriu în piața neagră. Ăsta era planul lor de rezervă, arată procurorii din peninsulă, în cazul în care Adina Ionescu nu le-ar fi restituit banii investiți în operațiunea dejucată din Napoli: „O voi face să plătească… O să-i tai capul!”

Acuzații de contrabandă și spălare de bani

China National Tobacco Corporation este cea mai mare companie de tutun din lume, cu o cotă mondială de piață de 43%. Subsidiara din România e singurul lor centru de producție pe continentul european. Fabrica a fost des­chisă în 1996, sub numele Sinoroma. După un deceniu a fost rebotezată în China Tobacco International Europe SRL.  Începând cu anii 2000, companiile de stat chineze au investit peste 40 de ­mi­lioane de dolari în fabrica din  Pârscov.

După ce au pornit producția pentru piața românească, în presă au apărut informații că prețul țigărilor chinezești era mai mic decât cel impus de legislația financiară în România. Ba chiar mai mic decât prețul produselor de contrabandă vândute pe piața neagră. Curând, brandul chinezesc de lux Dubliss a fost trecut pe lista țigărilor traficate în zona frontierelor cu Ucraina și Republica Moldova. Concomitent, un ma­na­ger al fabricii de tutun era citat ca martor într-un caz DIICOT pentru spălare de bani și contrabandă.

„Seria de produse Dubao și D&B va fi extinsă treptat, inclusiv la nivel de dezvoltare, pentru a exporta succesiv pe piețele din Asia de Sud-Est, Europa de Vest și Africa de Sud. China International Europe are ambiția de a deveni un brand lider la nivel mondial”, se lăuda site-ul oficial al companiei din Buzău. Dar ,,liderul mondial” a înregistrat mai mult pierderi decât profituri între 2014 și 2019. Datoriile se ridicau la aproape 32 de milioane de dolari în 2018, iar exporturile CTIEC s-au înjumătățit ca volum în ultimii doi ani. Între timp, nici site-ul fabricii nu mai funcționează, potrivit Rise Project.

Un comentariu

  1. China i-a luat locul lui Dragnia, acum ea este vinovatul universal.

Articole similare

error: Continut protejat!!