Administrație

Buzăul, investiții publice puține, și acelea varză

„Se observă ca tendință în evoluția și structura cheltuielilor efectuate orientarea cu precădere spre asigurarea condițiilor de funcționare a autorităților administrațiilor publice locale, prin efectuarea cheltuielilor de personal și a celor pentru bunuri și servicii, asistență socială și, în mai mică măsură, pentru investiții destinate dezvoltării comunităților locale”, se mai arată în raportul Camerei de Conturi Buzău privind finanțele publice locale pe anul 2020, așa cum rezultă din auditarea bugetelor unităților administrativ-teritoriale din ju­deț și din controalele efectuate la 32 ordonatori principali de credite – Județul Buzău, municipiile Buzău și Râmnicu Sărat, orașele Nehoiu și Pătârlagele, precum și în 27 de comune – și patru societăți comerciale cu capital integral sau majoritar public.

Așa cum remarcam la finele săptămânii trecute, din analiza auditorilor Camerei de Conturi Buzău rezultă cu claritate faptul că persoanele aflate la conducerea multor unități administrativ-teritoriale din județ sunt mult mai preocupate de bunăstarea proprie și a angajaților din instituțiile pe care le conduc decât de realizarea de investiții publice. Astfel, conform aceluiași raport, ponderea cea mai ridicată în totalul plăților efectuate o dețin cheltuielile de personal (30 la sută), urmate de cheltuieli de capital (24 la sută), cheltuieli cu bunuri și servicii (22 la sută), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (11 la sută). Iar când aceste investiții sunt realizate, aceiași funcționari, plătiți bine, se țin de diverse șotii.

În cadrul misiunilor de audit financiar desfășurate la entitățile cuprinse în programul anual de activitate al Camerei de Conturi Buzău au fost identificate 50 de abateri de la normele legale care au determinat producerea de prejudicii în sumă de 4,208 milioane lei, inclusiv dobânzi de întârziere.

„Abaterile identificate au e­vidențiat un management defectuos în utilizarea resurselor bugetelor locale, prin nerespectarea principiilor bunei gestiuni financiare determinate de acceptarea la plată de lucrări de investiții/reparații neexecutate, servicii neprestate, supraevaluarea prețurilor pentru unele materiale sau tarife, plăți fără documente justificative, decontări fără bază legală și fără legătură cu activitatea entităților verificate”, se arată în raportul Camerei de Conturi Buzău.

Conform documentului citat, principalele abateri și nereguli constatate la entitățile din sfera administrației publice locale, cauzatoare de prejudicii bugetelor acestora se referă la:

  • plăți nelegale ca urmare a nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, cantitățile și articolele din ofertele declarate câștigătoare, abatere constatată la Puiești (505.000 lei), Săgeata (288.000 lei) și UATC Calvini (91.000 lei);
  • plăți nelegale cauzate de acceptarea la decontare a unor situații de lucrări în care au fost înscrise lucrări neexecutate de întreținere/refacere drumuri comunale, la Năeni (373.000 lei);
  • efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestație la diferite obiective de investiții, la Consiliul Județean (241.000 lei) și Primăria Vadu-Pașii (133.000 lei);
  • plăți nelegale prin acceptarea la plată a unor cote de cheltuieli indirecte și profit, precum și a unor tarife pentru manoperă mai mari decât cele stabilite prin devizul ofertă, la Cilibia (235.000 lei);
  • efectuarea de plăți pentru lucrări/servicii neexecutate sau nerecepționate în cantitatea facturată și plătită, înscrise nejustificat în situațiile de lucrări la diferite obiective de investiții, la Pătârlagele (56.000 lei), Măgura (89.000 lei), Odăile (61.000 lei),
    Țintești (47.000 lei), Tisău (20.000 lei) și Năeni (18.000 lei); Zărnești (7.000 lei);
  • plăți nelegale prin acceptarea la plată și decontarea unor situații de lucrări în care s-au înscris prețuri și tarife supraevaluate sau materiale nepuse în operă la unele obiective de investiții, la Rm. Sărat (108.000 lei) și Padina (21.000 lei); Zărnești (69.000 lei);
  • efectuarea de plăți peste valoarea contractului încheiat și a unor cheltuieli neprevăzute abateri constatate la Vadu-Pașii (75.000 lei), Calvini (29.000 lei) și Florica (9.000 lei);
  • plăți peste normele, cotele sau baremurile legale, la Rm. Sărat (7.000 lei) și Smeeni (1.000 lei) reprezentând prețuri supraevaluate, cheltuieli indirecte, cote de profit și TVA calculate nejustificat asupra valorii de achiziție a unor dotări independente (echipamente);
  • plata fără bază legală a unor sume reprezentând TVA inclusă nejustificat în facturile emise de furnizor, abatere constatată la Săhăteni (6.000 lei);
  • plăți fără bază legală și fără legătură cu activitatea entității, la Liceul „Nicolae Iorga” Nehoiu (5.000 lei), reprezentând servicii de asistență juridică și reprezentare a membrilor consiliului de administrație al liceului;
  • efectuarea de plăți fără docu­mente justificative care să a­teste realitatea lucrărilor executate, la Unguriu (21.000 lei).

„Cauzele care au determinat abaterile descrise mai sus, se referă la neimplementarea unor mecanisme de control intern pentru protejarea eficientă a activelor entității, inclusiv prin efectuarea corespunzătoare a activităților de inventariere, evaluare și reevaluare a patrimoniului; neverificarea realității și legalității datelor înscrise în situațiile de lucrări prezentate la decontare, neverificarea respectării prețurilor din devizele ofertă la decontarea lucrărilor înscrise în situațiile de lucrări; neurmărirea lucrărilor executate în concordanță cu angajamentele legale încheiate; nerespectarea prevederilor legale privind achizițiile publice de bunuri, lucrări și servicii cu consecințe negative în asigurarea eficienței, eficacității și economicității în utilizarea fondurilor publice”, se mai specifică în raportul Camerei de Conturi Buzău.

Articole similare

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker